CCC
Har satt vitkål och brysselkål, men de har blivit attackerade av "kålmaskar" sad.gif Brysselkålen är nästan uppäten.
Finns det något sätt att bli av med dem? ("kålmaskarna" alltså) Är det för sent att rädda kålen om den blivit "skalad" på flera ställen?
Tesa
Bacillus thurengiensis tar kål på kållarverna...men jag vet faktiskt inte riktigt var det finns att få tag på..
Det fanns iaf i handeln för några år sen...
Sen tror jag att pyretrumpreparat kan funka också...jag provade nåt sånt för några år sen på brysselkålen och larverna bara krullade ihop sig och drösde ner...
Gunda
Vet ikke hvordan man får bukt med kålmark som har angrepet kål. Men det kan være lurt å dyrke noe annet på dette stedet neste år, slik at det på en måte blir et vekselbruk. Jeg pleier å dekke grønsakene mine med fiberduk, og har ikke vært plaget med mark på kålen min. Vanlige åmer holder den derimot ikke unna.
ingrid fuxwall
På den tiden jag hade kål i landen ställde jag en spann med såpvatten och så plockade jag larver som jag la där i men det gick inte att hålla på så jag fick lägga av med den typen av odling.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon