Österläge
Mina tomater har just börjat mogna, men precis när en tomat är mogen blir den halvt uppäten av nåt mystiskt kryp! Det har hittills hänt på tre tomater att jag hittar dem med en rand aväten, det ser ut ungefär som om den har spruckit, fast jag är tämligen säker på att det är någon som varit där och smaskat... sad.gif

Vem kan det var? Och vad finns att göra? blink.gif

Har en bild som jag inte kan lägga in just nu, ska göra det snart... Men om någon redan nu har några idéer får ni gärna svra! wub.gif
Österläge
Jag lyckas inte klistra in bilden, men den ligger i mitt album, sista bilden i albumet Tomater.

direktlänk:

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...atsen&pid=55395

Hopas någon vet vad det kan vara!! rolleyes.gif
Annlo
Lite suddig bild men det kan faktiskt vara så att de har spruckit också... tror att de kan göra det vid ojämn vattentillgång.

Annars kan det vara gröna larver som äter på dom. Det har hänt hos mig också.
Gurkan
Jag tycker också att tomaten på bilden ser ut att ha spruckit. Massor av mina tomater har spruckit nu i de senaste veckornas regnande och svala väder.

Annars är det nog grönsaksflyets larv som äter störs hål här hos mig. Otroligt glupska och man tror gärna att det är nåt betydligt större djur som tagit sig en tugga när dom varit framme.
annade
Mina tomater har också börjat spricka nu. Jag har haft massor av grönsaksfly i växthuset i år, men deras spår ser inte ut som på bilden, så förhoppningsvis är det bara vanliga sprickor även på dina tomater, uteplatsen! smile.gif
Österläge
Ok, det var ju på ett sätt skönt! tongue.gif Fast tråkigt om alla tomater kommer spricka... unsure.gif Idag såg jag för första gången en grön tomat med samma tecken, så det stöder ju teorin om att det inte är ett djur, de borde väl ta de mogna tomaterna först? Eller?
Annlo
CITAT (uteplatsen @ 24-08-2006, 19:42)
Ok, det var ju på ett sätt skönt! tongue.gif Fast tråkigt om alla tomater kommer spricka... unsure.gif Idag såg jag för första gången en grön tomat med samma tecken, så det stöder ju teorin om att det inte är ett djur, de borde väl ta de mogna tomaterna först? Eller?

Tror inte de väntar på att de ska mogna.... biggrin.gif
Österläge
CITAT (Annlo @ 24-08-2006, 18:59)
Tror inte de väntar på att de ska mogna.... biggrin.gif

Kanske inte, de är väl glupska... ohmy.gif Jag får väl avvakta lite o se om jag ser några djur som ser skyldiga ut mad.gif eller om det verkar vara att de spricker... Vet någon varför de spricker? Är det pga väderomslaget? Här har varit jättevarmt i flera veckor o nu bara regnar det, kan det vara det alltså?
Gurkan
Det ena utesluter ju sällan det andra ... här finns gott om glupska larver OCH spruckna tomater.

Och som svar på din fråga, ja, det är det kalla och blöta vädret efter den långa heta torkan som gör att dom spicker.

När det är varmt suger dom upp så mycket vatten dom kan och det mesta dunstar snabbt ut från bladen ... när det sen blir blött och kallt fortsätter dom att suga så mycket dom kan men tillgången på vatten är för stor och väldigt lite dunstar ut pga. kylan och fuktigheten, trycket i plantan och frukterna stiger och frukterna spricker. Man märker också det höga trycket i blad och stammar som är hårda och spända och lätt bryts jmf. men när dom är lite uttorkade och "slappa".

Att det aldrig kan få vara lagom ... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon