birgitek
Fungerar det att ta sticklingar nu, eller är det för sent på året?
Birgit Ek
renate
Mina buxbomsticklingar tar jag i samband med klippnig i juni/juli.Lavendel har jag ingen erfarenhet av,den frösår sig själv här.Om det är för sent vet jag inte,det är i alla fall värt att prova.Sätt de i sandblandat jord,har du kallväxthus underlätter det men är inget måste.Jag sätter mina buxbomsticklingar ibland direkt på växtplatsen.Det har blivit en del buxbom med åren.
Här är en av mina sticklingförökade buxbom.
Jag hittade en bild till med buxbom som jag dragit upp från sticklingar.
cato
Här nere i zon 1 får vi bäst resultat om vi tar lavendelsticklingar i början av maj. Höststicklingarna tar sig sämre. Men försök gärna nu också.
Hälsningar
Cato
kristerh
Jag tog sticklingar av buxbom på sensommaren för nåt år sedan, de fick inte rötter förrns på våren, jag stack ner dem i marken när jag klippte dem och så fick de stå över vintern utan att ta någon skada, alla tog sig inte men ca 90%.
Alexander-VG-zon3
jag har tat sticklingar av rosmarin och lavendel i mitten av sommren och dom satte jag i kruka med såjord och sen lätt krukan stå ute . har inte sätt några rötter än men man vet alldrig vill ju inte rycka upp å kolla men dom bårde ju igentligen kunna sticka ner dom direkt i marken emd lavendel.

prova dig framm ta ett par lavendel sticklingar några sätter du i vatten å några i kruka med såjord och några sätter du direkt i marken

och en sak till på lavendel klipp veck knopparna blommor å knoppar hämnar rot utveckligen
birgitek
Tack för tipsen. Jag försöker nog nu, det kostar ju inget.
fantastisk trädgård Renate!
Birgit Ek
renate
I dag tog jag en bättre bild på mina "penningpåsar" de är nyansat nu.
kristerh
Härliga bilder Renate wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon