Full version: Hur gör man nu?
Blåbär
Min första omgång sommarblommor har just blommat över, och jag undrar hur man gör nu, inför nästa vår. Klipper ner, och låter rötterna vara? Drar upp allt med rötter? Eller vad gör man, om man tänkt ha ettåringar även nästa sommar? (Eller förresten - finns det fina perenner i fröform, så att man slipper ruinera sig på plantor?) På förhand, tack för hjälpen från ett blåbär!
kerstin z5-6
Ettåringsrabatten är det bara att riva bort allt -de kommer inte tillbaka (Möjligtvis någon enstaka frösådd.
perenner däremot finns det flera hundra sorter som är jättelätta att så själv -

Fröfirmor finns det gott om -frö till de mest förekommande perennerna kan man få här via forum om man talar om vad man vill ha och ev skickar ett kuvert
Såråd i mängder under vintern här- i sådd och förökningsavd
Välkommen !

Här är ett par firmor som är bra -om inte annat för att kolla vad man vill ha
Jelitto
Gardens North
dessutom finns en hel del perenner i de vanliga plantmarknadernas o Granngårdens frösortiment under tidig vår feb mars
thomaswahlqvist
Bra kerstin
Blåbär
Tusen tack för svar, Kerstin! När är det dags att gräva bort de överblommade växterna? Om jag gör det nu så blir det väl fullt av ogräs i stället? Men om jag väntar ser det för skräpigt ut... Kanske bara klippa ner så länge, och sedan dra bort allt? Eller hur gör ni som kan?
*Felix matte*
Hakar på och undrar om Margueriter är ettåringar eller perenner unsure.gif

Jag har en massa plantor som blommar sååå vackert. smile.gif
kerstin z5-6
Margueriter är övervintringsbara om man har ett svalt ställe -men perenner ..nja ..det kan gå fint -men jag köper nya

Klipp ner dina växter nu -och städa sen när kylan kommit lite mer..
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-08-2006, 22:54)
Margueriter är övervintringsbara om man har ett svalt ställe -men perenner ..nja ..det kan gå fint -men jag köper nya

Klipp ner dina växter nu -och städa sen när kylan kommit lite mer..

OK tack Kerstin för svar wub.gif ... blir att köpa nytt då.. men inte klipper jag ner något nu ohmy.gif
blommar ju sååå vackert smile.gif
Blåbär
Tack igen!
Inga från Närke
CITAT (Blåbär @ 23-08-2006, 22:36)
Tusen tack för svar, Kerstin! När är det dags att gräva bort de överblommade växterna? Om jag gör det nu så blir det väl fullt av ogräs i stället? Men om jag väntar ser det för skräpigt ut... Kanske bara klippa ner så länge, och sedan dra bort allt? Eller hur gör ni som kan?

Du kan ju täcka med tidningspapper och fylla på med lite ny jord så kommer inte så mycket ogräs eller lägga på täckbark eller svart plast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon