AnitaO
Jag har fått i uppdrag att försöka reda ut släktskap mellan 2 personer.
Lång historia ....
Men jag kan själv absolut inget om släktforskning.
Tänkte därför höra här på forumet om det finns någon som är duktig på sånt, och kan tänka sig att hjälpa mig med detta.
Givetvis mot ersättning smile.gif
caprifol
Kan själv ingenting om släktforskning men vill tipsa om ett besök på www.genline.se. Jag trodde ett tag nyligen att jag skulle bli tvungen att börja "rota" så då hoppade jag runt på denna sida en del, och
jag tror att man kan komma ganska långt på egen hand. Vissa tjänster får man förstås betala för. (Detta om Du alltså inte får någon som gör det åt dig.).
caprifol
grycken
När är personerna födda?
AnitaO
CITAT (caprifol @ 24-08-2006, 08:49)
Kan själv ingenting om släktforskning men vill tipsa om ett besök på www.genline.se. Jag trodde ett tag nyligen att jag skulle bli tvungen att börja "rota" så då hoppade jag runt på denna sida en del, och
jag tror att man kan komma ganska långt på egen hand. Vissa tjänster får man förstås betala för. (Detta om Du alltså inte får någon som gör det åt dig.).
caprifol

Tack för tipset. smile.gif
Ska kolla där.
AnitaO
CITAT (grycken @ 24-08-2006, 08:54)
När är personerna födda?

1943 resp. 1946
grycken
På Genline kan du inte forska i modern tid. Om du PM:ar mig med mer uppgifter kan jag göra ett försök. Uppgifter om föräldrarna underlättar!
Sommartorparn
Om du inte får napp här så gå in på Rötter
På deras forum finns alla släktforskare. Kanske blir du sugen att själv göra jobbet?
Bettson
CITAT (grycken @ 24-08-2006, 09:04)
På Genline kan du inte forska i modern tid. Om du PM:ar mig med mer uppgifter kan jag göra ett försök. Uppgifter om föräldrarna underlättar!

Hur gär man om man vill ha reda på något i modern tid. Tex vet födelsedag men inte fyra sista samt född i Katharina försmling i Stockholm. Personen är dessutom adopterad. Född 1938

Har du några tips? smile.gif
kristerh
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 14:16)
Hur gär man om man vill ha reda på något i modern tid. Tex vet födelsedag men inte fyra sista samt född i Katharina försmling i Stockholm. Personen är dessutom adopterad. Född 1938

Har du några tips? smile.gif

Är det inte skatteverket man vänder sig till i sådana fall?
Anma
Kolla med folkbokföringen, hittar just nu inte telnr dit, men ring skatteverket i stockholm och be att bli kopplad till folkbokföringen. Dom brukar kunna rota fram uppgifter på knapphänt info, om inte personen heter något jättevanligt och är född samma dag som femtielva personer med samma namn... smile.gif
Klura
Anita Gg, Har du personnummer på dessa personer så ringer du Folkbokföringen. Där finns en sk personakt. I den står föräldrar, ev make/maka och barn. Sen går du vidare med föräldrarna (om de lever)
Annars är de andra arkiv att leta i, men det blir lättare att söka vidare då du då har födelseort och datum.
Tyvärr vet jag inte om du kan få hemskickat uppgifterna då det ej är dig det gäller, men jag tror de kan lämna viss information per telefon.
Allt under 70 år är sekretessbelagt och du kan behöva skriva på något papper.
Är personen t ex adopterad som i Bettsons fall så bör det stå både biologiska och adoptivföräldrarnas namn förutsatt att personen är svenskadopterad och att de uppgifterna är lämnade. På en del kan jag tänka mig att det står fader okänd.
Bettson, det finns en förening i Sverige som hjälper till att söka rötter när det har med adopterade att göra.
Den heter AFO Organisationen för vuxna adopterade och fosterbarn
grycken
Jag håller redan på att forska åt Anita, så ni behöver inte komma med flera råd till henne. Jag har klarat av Skattemyndigheten och gått vidare bakåt med diverse hjälpmedel, CD-skivor och kyrkböcker bl.a. Ännu inget konstaterat släktskap tyvärr.
Klura
Vad juste av dig. smile.gif
Det är alltid lättare när man vet vart man ska leta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon