|
Bettson
24-08-2006, 07:40
Visst har den det, åtminstone om man skall köpa kläder. Fasst jag blir lite vimsig.  Men det har jag väl varit förut. Om jag klöper kläder i en butik och vi bortser från virrvarret med allal X:en, utan bara vanliga damstorlekar så stämmer det inte alltid. En 48 kan vara lagom, men likagärna en storlek 52. Kollar man enligt postorderfirmornas mått-tabeller så skall jag ha en storlek 56. Man blir ju för farao deprimerad bara av tanken. Så där törs man ju inte handla. Visserligen har jag provar enligt deras storlekar några gångner med jag kunde nästan ge mig ut och tälta i en blus storlek 52. Nu är nog inte förklaringen att jag köper för små kläder, tvärtom. Jag vill inte se ut om ett stoppat korvskinn utan kläderna skall passa. Men kan någon förklara för mig varför? Och jag har kollat att det är europeisk damstorlek. Är det någon som har kläm på ungefär hur många kilon det är mellan två storlekar. Jag tror jag har tre kilo kvar ungefär till att kunna vara på storlek 46/48, vilket skulle vara mycket roligare eftersom det finns mycket mera att välja på.
Ophelia
24-08-2006, 07:43
Jag tror det är lättare att förklara universums tillkomst än att förklara dessa knepiga storlekar i måttabeller och den faktiska storleken på kläderna  *när jag såg överskriften, tänkte jag på något HELT annat  *
*Felix matte*
24-08-2006, 07:43
Har ingen aning hur många kilon det är mellan storlekarna men i mitt fall var det 5-6... gick från 32 till 40 Det är ett elände att storlekarna inte stämmer överens med tabeller... alla tillverkare borde ha samma mått. Förresten... Grattis Bettson till viktminskningen!
Har heller ingen bra förklaring på det. Jag vet bara att om man har storlek 38-40 i de flesta affärer och sen går in på HM, så kommer man inte ens i den största de har
Bettson
24-08-2006, 07:48
Var i höstas inne i en "dyr" affär och köpte jacka. Där handlade det om storlek 44 eller 46 för det var finska kläder. Så allt ifrån 44-56, visst är det easy!
Bettson
24-08-2006, 07:50
CITAT (Ophelia @ 24-08-2006, 08:43) *när jag såg överskriften, tänkte jag på något HELT annat  * Det var meningen att du skulle vakna till så här på morgonkvisten Fehlan
Bettson
24-08-2006, 07:55
CITAT (Evgeni @ 24-08-2006, 08:46) Har heller ingen bra förklaring på det. Jag vet bara att om man har storlek 38-40 i de flesta affärer och sen går in på HM, så kommer man inte ens i den största de har  Kan ju tänka mig det. Det är som jag säger, det kan variera på 5 storlekar beroende på vilken affär. Det innebär att om du har en 40 så stannar deras ordinarie sortiment vid 44-46 oftast sedan är det B&B. Om man är lite kort så skall man vara tacksam för att man inte hittar till den undanskymda avdelningen på H&M. Deras modeller på större kläder gör oftas att man ser ut som storlek 60 någonting. Och det kan man ju gärna hoppa över.
Ophelia
24-08-2006, 07:55
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 08:50) CITAT (Ophelia @ 24-08-2006, 08:43) *när jag såg överskriften, tänkte jag på något HELT annat :D :D * Det var meningen att du skulle vakna till så här på morgonkvisten Fehlan  Ja jag blev lite piggeluring där (myser runt och har semester)
Vet inte svaret på frågan, men jag har läst nånstans att detta håller på att EU-anpassas så att det inte ska vara så, utan man ska veta vilken storlek man har och då ska det stämma oavsett affär/fabrikat.
Bettson
24-08-2006, 08:32
CITAT (AnitaGg @ 24-08-2006, 09:05) Vet inte svaret på frågan, men jag har läst nånstans att detta håller på att EU-anpassas så att det inte ska vara så, utan man ska veta vilken storlek man har och då ska det stämma oavsett affär/fabrikat. Jo men det är ju flera år sedan och jag tycker nog att det har blivit ännu värre efter.
Gossen Ruda
24-08-2006, 08:33
Jaha, har får man den ena chocken efter den andra. Först kommer Amaira med en musutställning och sen frågan om storlekens betydelse. Vad gäller kvinnostorlekar, kläder då, har jag ingen uppfattning om eftersom jag sällan köper såna. Däremot blev jag lite förvånad en gång när jag köpte kalsonger. Samma storlek som tidigare men dom var för vida i halsen. Gick tillbaka till Åhlens och fick förklaringen, amerikanska män blir fetare och fetare men eftersom det är lite skämmigt att behöva köpa en större storlek hade tillverkaren ökat storleken på storlekarna. Jag handlar numera dessa plagg på Bra, eller vad dom nu heter.
Bettson
24-08-2006, 08:35
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 09:33) Jaha, har får man den ena chocken efter den andra. Först kommer Amaira med en musutställning och sen frågan om storlekens betydelse. Vad gäller kvinnostorlekar, kläder då, har jag ingen uppfattning om eftersom jag sällan köper såna. Däremot blev jag lite förvånad en gång när jag köpte kalsonger. Samma storlek som tidigare men dom var för vida i halsen. Gick tillbaka till Åhlens och fick förklaringen, amerikanska män blir fetare och fetare men eftersom det är lite skämmigt att behöva köpa en större storlek hade tillverkaren ökat storleken på storlekarna. Jag handlar numera dessa plagg på Bra, eller vad dom nu heter. Jaså förvirringen gäller även män Nu vet vi vad som är din första tanke dessutom Gossen
Jag har den erfarenheten att storlekarna är av mindre mått då det gäller märken såsom XLNT, BiB och Generous. När jag provat kläder i märken såsom Ulla Popken och liknande märken, så kryper jag ner i storlek. (dvs, där är varje storlek större - om du förstår hur jag menar) Det kan skilja så mycket som 3 storlekar mindre. Men visst är det knepigt med storlekar. Själv ligger jag precis mellan två storlekar just nu.  Men vad gör det när man gått ner så mycket som jag gjort.
Bettson
24-08-2006, 08:39
CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 08:43) Förresten... Grattis Bettson till viktminskningen!  Thank you Darling Är minst sagt glad. Jag har ett halvt kilo kvar sedan har jag gått ner allt som jag gick upp när jag försökte banta i AF: viktklubb. Så jag har gått ner 7½ kg nu. OCh efter det halva så följer det nya halva, var så säker. För jag mår mycket bättre.
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 09:39) Är minst sagt glad. Jag har ett halvt kilo kvar sedan har jag gått ner allt som jag gick upp när jag försökte banta i AF: viktklubb. Så jag har gått ner 7½ kg nu. Ojj, det missade jag. Grattis till viktminskningen!!
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 10:33) Däremot blev jag lite förvånad en gång när jag köpte kalsonger. Samma storlek som tidigare men dom var för vida i halsen. Men snälla du - inte ska du ha kalsongerna runt halsen!
Bettson
24-08-2006, 08:44
CITAT (Scrollan @ 24-08-2006, 09:41) CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 09:39) Är minst sagt glad. Jag har ett halvt kilo kvar sedan har jag gått ner allt som jag gick upp när jag försökte banta i AF: viktklubb. Så jag har gått ner 7½ kg nu. Ojj, det missade jag. Grattis till viktminskningen!!  Får väl säga detsamma
CITAT (stina @ 24-08-2006, 09:44) CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 10:33) Däremot blev jag lite förvånad en gång när jag köpte kalsonger. Samma storlek som tidigare men dom var för vida i halsen. Men snälla du - inte ska du ha kalsongerna runt halsen! 
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 09:32) CITAT (AnitaGg @ 24-08-2006, 09:05) Vet inte svaret på frågan, men jag har läst nånstans att detta håller på att EU-anpassas så att det inte ska vara så, utan man ska veta vilken storlek man har och då ska det stämma oavsett affär/fabrikat. Jo men det är ju flera år sedan och jag tycker nog att det har blivit ännu värre efter. Jo, det stämmer att det är längesen man hörde detta. Tydligen går det inte så bra med det arbetet
birgitek
24-08-2006, 09:20
För mej gäller 5 kg mellan storlekar och så är det så att jag drar en storlek större om rumpan än upptill. Jag har nog alla storlekar mellan 36 till 46 i min garderob, för ibland har jag lyckats gå ner rejält i vikt för att sedan gå upp igen. Just nu är det 42-44 som gäller, men helst vill jag ligga vid 38-40. När det gäller stora storlekar så tycker jag att det mesta är så vansinnigt fult, och dessutom är de gjorda för långa tjockisar och jag är en kortväxt tjockis. Birgit Ek
Farbror Blå
24-08-2006, 09:23
Jag har längre överkropp än underkropp i storlekar, så jag har svårt om jag ska hitta tex kostymer. Även vanliga byxor kan vara svårt att hitta, eftersom man måste balansera mellan att de som har min benlängd antingen är trådsmala killar på 50 kilo, eller tjocka äldre män i hundrakilosklassen....
Gossen Ruda
24-08-2006, 09:23
CITAT (stina @ 24-08-2006, 09:44) CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 10:33) Däremot blev jag lite förvånad en gång när jag köpte kalsonger. Samma storlek som tidigare men dom var för vida i halsen. Men snälla du - inte ska du ha kalsongerna runt halsen!  Normalt inte men när jag provade dessa stor-storlekar nådde dom dit. Nästan.
Farbror Blå
24-08-2006, 09:27
Haha vilken storlek har du provat egentligen
Lät lite som den gamla historian om snåle mannen och hans hustru:
-Nu, Per tror jag jag måste få köpa en ny baddräkt i alla fall. -Jaså, duger inte den gamla längre? -Näe, det är hål på knäna..
Biggan_
24-08-2006, 09:28
kristerh
24-08-2006, 10:22
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 09:33) Först kommer Amaira med en musutställning och sen frågan om storlekens betydelse.  För eller efter utställningen
Bettson
24-08-2006, 10:25
CITAT (birgitek @ 24-08-2006, 10:20) När det gäller stora storlekar så tycker jag att det mesta är så vansinnigt fult, och dessutom är de gjorda för långa tjockisar och jag är en kortväxt tjockis. Birgit Ek Kan nog hålla med dig där. Det var det jag menade med B&B. Fast Stilpoliserna har jag lärt mig mycket av. Bla. att undvika de där långa raka "tälten" och sasta på kortare figursvängda saker. Är också ganska kort nämligen. Med samma vikt på vågen så der det ut att skilja 15 kg beroende på hur man klär sig. Så dom där bitchiga  tanterna ser jag ofta på.
Bettson
24-08-2006, 10:32
CITAT (Farbror Blå @ 24-08-2006, 10:23) Jag har längre överkropp än underkropp i storlekar, så jag har svårt om jag ska hitta tex kostymer. Även vanliga byxor kan vara svårt att hitta, eftersom man måste balansera mellan att de som har min benlängd antingen är trådsmala killar på 50 kilo, eller tjocka äldre män i hundrakilosklassen.... Och min man är tvärtom. Kort kropp och långa ben. Och smal har han alltid varit, så om byxorna varit tillräckligt långa så är de tre strolekar för stora i midjan. Fast skam den som ger sig. Äntligen efter 25 år så fick jag in honom i en klädaffär och jag fick välja hans kläder. Hans egna val har liksom inte gjort honom rättvisa om man säger så. Nåväl efter tre timmars provande kom han ut osm en ny man. Från att på något sätt likna en huvudfoting, så blev han nu en lång, axelbred lagom tjock man i sina bästa år. Kort sagt han var skitsnygg.
Jag hade en gammal grön kofta som jag älskade...den var köpt ca 1995..och i storlek 36! Hittade en liknande för ett par år sedan...för att den skulle kännas lika stor och bekväm fick jag köpa storlek 46! När jag jämförde dom två koftorna så visade det sej att den gamla(36:an) var avsevärt större än den nya!!!!! Visst är det skumt!
Hannele
24-08-2006, 14:33
Det är ju lite olika märkning med italienska, engelska och amerikanska kläder... trots EU.
Gossen Ruda
24-08-2006, 14:51
CITAT (Hannele @ 24-08-2006, 15:33) Det är ju lite olika märkning med italienska, engelska och amerikanska kläder... trots EU. Amerika är inte med i EU....
Har för mig att jag hört att det är en ny "EU-märkning" på gång och att kläderna i och med det ska bli lite större. Detta för att "medelmänniskan" blivit större. Jag är inte bombis på det här, men jag hörde något på radion för ett tag sedan om att dom genomfört någon kroppsmätning av en massa människor just för detta. Har för mig att storlek 38 skulle motsvara just medelkvinnan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|