Micke32
24-08-2006, 08:09
Äntligen har man hittat en hona åt min Labrador hane som heter Kingo:D
Har ni några tips ? Ska man låta dom träffas några gånger innan parningen? Och hur ofta löper honan, hon har nyss löpt så antar det tar en stund tills nästa gång? Och vad är normalt antal valpar?
Att para hundar är inte alltid självklart och helt lätt.
Det kan bli många problem på vägen.
Man bör nästan ha med sig en person med lite erfarenhet tycker jag.
Tikars löp varierar ganska mycket mellan 6 månader och 1 år mellan löpen.
Bjäbban
24-08-2006, 10:30
Ställer mig lite frågande...
Det är alltid tik ägaren (det heter alltså tik inte hona på hund) som väljer hane!
Och frågan är alltid vad din hane kan tillföra tiken!
När man väljer hanne till sin tik, så är det inte bara att de ska passa ihop rent blodsmässigt, inte för nära släkt utan också att de ska vara av samma typ.
På de flesta raser kan det skilja en hel del typ mässigt, och det brukar aldrig bli så lyckat att para ihop olika typer....och just på labbe så skiljer det sig helt enormt mellan de olika typerna/linjerna! (tänk bara på jakt typ resp utst typ, nästan som helt olika raser!)
De ska även självklart komplitera varandra!
Alltså att de brister som finns hos tiken ska vara bra på hanen och tvärtom!!
Alla hundar har sin fel, den perfekta finns ej!
Men det är ingen bra ide att om till exempel tiken har en svag underkäke eller vad det nu kan vara, para henne med en hane som har detsamma...
Detta gäller självklart både det extriöra OCH det viktigaste mentala!! (här är det bra om de är MH testade till exempel, så man har papper på det mentala!)
Sedan kommer ju en minst lika viktig bit! Hälsan!
Och här räcker det inte bara att de båda är själva är friska och fri röntgade resp ögon lysta....här måste man även kolla bakåt i leden och givetvis även syskon!
Numera är det enkelt, alla uppgifter finns på hunddata på SKK`s hemsida!!
Att födda upp valpar är ett jätte ansvar!
Mot hundarna, rasen och inte minst valp köparna! (konsument köp lagen gäller vid hund försäljning!!)
Och som ägare till avels hannen har även du ett mycket stort ansvar, framförallt mot rasen!
Du har alltid möjlighet att neka parning med en tik som du inte anser passa din hanne, glöm aldrig det som hanhunds ägare!!
Jag har varit stolt ägare till 3 avels hannar, och nekat flera gånger, inte för att inte tikarna var trevliga och hade höga meriter, utan därför att jag ansåg att de inte kompliterade min hanne värken själva eller blods mässigt.(och jag är självklart väldigt rädd om mina hanars rykte och om den ras som jag älskar)
Men det är också fantastiskt roligt och spännande att följa en valp kulls utveckling!
Att sedan hålla kontakt med valp köparna och inte minst träffa ”dina” valpar som vuxna är helt underbart och ger väldigt mycket!!
Att vara hund uppfödare är ett sätt att leva och att som hanhunds ägare även engagera sig i valparna är jätte roligt på alla sätt och vis!
Lycka till!
Oj glömde du frågade ju om själva parningen.
Jo för det mesta sköter de det själva om bara tiken är på rätt dygn och man ger dom tid.
Men är både du och tik ägaren ny börjare, så är det nog klokt att ha någon med lite erfarenhet med!
Finns ett moment i hundparning som heter hängning som kan vara väldigt långvarigt
i extrema fall ända upp till en timme, fast det är ovanligt, för det mesta 10-30 min brukar det vara. Och om man aldrig har upplevt detta så kan det bli tokigt för hundarna (man måste i de flesta fall vända dom)
Micke32
24-08-2006, 20:19
Vi har kollat upp en del , men får väl göra ännu mer efterforskningar. Vi har dock förstått ansvaret och att det inte är att bara para med vilken tik som helst.
Vad innebär hängning ? och vad gör man när man vänder dom?
Antar att hängning är momentet då de fastnar vid varandra!
Tack för hjälpen!
Bjäbban
24-08-2006, 21:17
Skönt att höra!
Ja, på frågan om hängning!
Och de flesta klarar det bra med lite hjälp att lägga över bakbenet!
Inte så konstigt som det låter, det är ju en helt naturlig sak!