Full version: frysa in bladpersilja
ewa zon 3
Har i år sått egen bladpersilja 'Gigante d'Italia'
Nu undrar jag hur jag bäst fryser in den? Påsar, burkar hackad eller hela blad? Vill helst att den ska behålla sin spänst och inte bli alldeles sladdrig.

/Ewa
rosita
Jag fryser alltid in persiljan finhackad eller klippt och i burkar. Det är så lätt att bara skrapa ur så mycket som behövs efterhand.
Gillan
Jag brukar försöka se till att den är så torr som möjligt.
Då blir det inte så mycket iskristaller.

För övrigt gör jag som rosita.
Maria i Helsingborg
Skölj persiljan väl, hacka (fint eller grovt), lägg hacket (det brukar bli en hel del) i en torr och ren kökshandduk och vriiiid .......... vira upp handduken och fluffa till persiljan innan infrysning smile.gif
ewa zon 3
Tack alla tre för jättebra tips smile.gif
Nu är det bara att gå lös på persiljedjungeln rolleyes.gif

/Ewa
Lena N
Jag brukar bara grovhacka den. När jag sedan krafsar ur den mängd jag vill ha med en gaffel så blir den finhackad på köpet.
Biggan_
Jag sköljer persiljan, repar bort de grova stjälkarna, lägger i hushållspapper och kramar lite lätt så att persiljan är nästintill torr. Lägger den sen i plastpåsar i generösa portioner och in i frysen. När jag sedan skall använda den gnuggar jag påsen mellan fingrarna så fort jag har tagit den ur frysen, vips har jag hackad persilja! biggrin.gif
Är portionen stor räcker den att strö över potatisen också biggrin.gif
Lena N
Birgitta! Ditt sätt verkar smartare än mitt.

Har nu sparat din text till nästa års infrysning av persilja, så nu gäller det bara att då titta i datorn innan jag gör som vanligt. tongue.gif
Lena N
Ser nu att Ewas fråga från början handlade om att få persiljan att behålla sin spänst och undvika att den blir sladdrig (efter upptining antar jag).

Sorry, men vad jag vet finns det ingen metod att frysa persilja så att den blir som färsk efter upptiningen. Om man istället torkar persiljan så blir den inte sladdrig, men å andra sidan inte som färsk heller.

Vill man ha färsk persilja under vintern är krukodling enda alternativet. Mitt tips är att frys det mesta och gräv upp några plantor för odling i kruka. Använd sedan den frysta i matlagningen och den från kruka som dekoration.
Boxer
1. Ta en tom hushållapappersrulle.
2. Stoppa in en fryspåse i rullen med öppningen i ena änden av rullen.
3. Fyll med hel (ohackad) persilja tills rullen är ganska hårt packad och full. Förslut.
4. Frys.
5. När du vill ha persilja, tryck fram den bakifrån *fniss* och skär av precis så mycket du vill ha.

Lätt att finhacka om man vill och tar väldigt lite plats i frysen. smile.gif
Biggan_
CITAT (Lena N @ 27-08-2006, 08:05)
Birgitta! Ditt sätt verkar smartare än mitt.

Har nu sparat din text till nästa års infrysning av persilja, så nu gäller det bara att då titta i datorn innan jag gör som vanligt.  :P

Det går lika bra med se..... förlåt, dill skall det vara tongue.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon