Trädgårdsmannen
23-05-2003, 09:22
Har fått en liten planta som skall få växa till sig - men vad använder man Libbsticka till - verkar inte vara bland de vanligaste kryddväxterna?
Kristina zon 3
23-05-2003, 09:41
Vad jag har hört passar den bra i grytor med kött. Har aldrig testat själv. Vet att det fanns en sådan på ett tidigare sommarställe en släkting hade. Så som jag kommer ihåg det blev den jättestor, över metern.
Kristina
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 10:30
Är det en perenn eller ettårig?
Ann-Christine
23-05-2003, 10:39
Den är perenn
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 10:45
Aha perenn - fantastiskt - då skall den få en fin plats i köksträdgården - det blir hög har jag förstått - men hur pass mycket sprider den sig i sidled - passar den i en ruta på 50x50? Man tar bara bladen som på många andra kryddväxter antar jag? Blommande?
hej,
Läs detta, så vet du "nästan allt!"
Libbsticka
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 11:20
Tackar Virgo - det verkade ju lovande - även om jag har fått en liten frösådd krabat - men den växer nog till sig...2 meters rötter på 20 år som det stod som avskräckningsexempel tycker jag väl inte är så extremt ändå - så den risken kan jag ta
hans-Ålösund
23-05-2003, 11:30
Om du vill ha en SNYGG libbsticka skall du inte låta den växa ifred - klipp ner den med jämna mellanrum. Den blir bara lång och skranglig om den får växa.
Du kan krydda det mesta i matväg med libbsticka men ta LITET.
Den smakar bäst i soppa och inte bra i bröd men en näve med timjan,kyndel,basilika och libbsticka i potatisgratängen är inte dumt.
Dessutom skyddar den mot ont om du låter den växa utanför dörren.
Moss!
Hade en kompis som skulle plocka in lite persilja till en gryta... halvmörk sommarkväll, hon kom in med en rejäl buckett, som vi snabbt klippte ner i grytan - men huga, den gick inte att äta =( Det skulle nog enbart ha varit några enstaka blad inte en hel bukett... Fick lite avsmak - Men det är vacker och frodig i landet =)
hans-Ålösund
23-05-2003, 11:43
Man skall inte ta mer än ett enstaka blad med libbsticka för kryddning-ibland kan det räcka med ett halvt. I all kryddning gäller det att börja med litet för att sedan öka när smaken inte är tillräckligt hög.
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 12:48
Jag har bara två små stänglar i min planta än så länge - den högsta är ca 10-12 cm hög - vad innebär det när du skriver klippa ner med jämna mellanrum - vid vilken höjd och hur lågt bör man beskära dem?
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 13:14
Använder man libbsticka behöve rman ingen buljongtärning :-)
elelr selleriblad för den delen. Mums för denna härliga och DRYGA ört!
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 13:18
Är den väldigt lik selleri i smaken - för det är bland det värsta jag vet...hoppas inte...
Om man gillar att göra ugnsstekt potatis smakar det inte dumt med lite libbsticka på dem!
K.
Åhå - det kanske var därför inte jag belv hoppande glad av smaken - ogillar selleri (kan fördra rotselleri - i värsta fall), men det är fina grönsaker =)
Sellerihataren L8
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 13:53
Fasen - det stämmer alltså att om man inte gillar selleri alls är detta ingenting att satsa på. Synd - jag har ju redan satsat

Då får jag odla den för fruns skull - hon äälskar naturligtvis selleri...huh!
kerstin z5-6
23-05-2003, 15:55
Håhå jaja -mina två är gratis för den som vill gräva upp dom NU !
De har ganterat 20 meters rötter ............, mindra än 2 meter blir de aldrig hur jag än klipper i dom
Louise i Göteborg
26-05-2003, 09:23
Jag brukar inte klippa den. Istället surrar jag den vid ett plank. Drygt tre meter och pampiga blommor.
Det tyska bujongfabrikatet Maggie är uppkallat efter libbstickan (maggiekraut stavning?), doseras försiktigt så är det jätteanvänbart.
Brukar inte heller klippa min, den står vid entrédörren och skyddar oss mot oknytt
Använder de torkade bladen ist f lagerblad (i lagerbladsmängd, alltså ett eller två blad till en gryta för fyra) i soppor, grytor, såser etc.
Har även hört att avkok kan användas som avskräckningsmedel mot fästingar

Någon som provat och vet proportioner etc? Vågar inte prova eftersom jag är osäker på om den är giftig att ta på huden i stora mängder. Skulle vara bra att använda på husdjuren också, de får mycket fästingar här där jag bor.
Hej!
Det här intressanta tipset hittade jag i en bok av Dana Möller:
Det bästa hos libstickan är roten!
"Libstickan bör ha minst ett par, tre år på nacken innan man kan börja skörda rötterna, men sedan den väl uppnått mogen ålder, tål den mycket bra att varje höst få sitt imponerande rotsystem en aning decimerat. (...)"
"Jag tycker att den är omistlig som smakförhöjare och går utanpå det mesta i kryddväg, inhemskt som importerat." (...)
"Gräv upp en rejäl rotbit - gärna ett par stycken, om plantan ser ut att tåla det - och stryk bort så mycket jord som möjligt från rötterna. Skölj dem sedan rena och skala dem med kraftig, vass kniv. På äldre plantor är rotens ytterskikt mörkbrunt och mycket kraftigt veckat, vilket gör att man måste skära bort ganska mycket av ytterhöljet för att nå i till den kritvita doftande kärnan. När man har skalat färdigt bör man ha ett par rotbitar som ser ut ungefär som skalade pepparrotsbitar. Skär dem i halvcentimetertjocka skivor och dela skivorna i bitar, stora som en halv sockerbit. Klappa bitarna torra i duk och bred sedan ut dem i ett lager i en liten långpanna eller dylikt.
Torka dem i knappa 125 graders ugnsvärme, ett steg upp och med luckan på glänt, tills de är skrammeltorra. Brukar ta cirka en timme, men tiden beror litet på hur vädret har varit före skörd." (...)
"Passa dem under alla förhållanden noga, så att de inte bränns. De skall vara gyllenbruna i färdigtorkat skick och skramla torrt, när man rör vid dem. Låt de färdigtorkade rotbitarna svalna helt och lägg dem sedan i en glasburk med lock." (...)
"Libstickeroten är oerhört hög i smak och mycket dryg. En à två bitar torkad rot sätter knorr på det mesta, alltifrån soppa, buljong och såser till söndagsstek och vilt av alla slag. En underbar krydda, som höjer smaken på allt den kommer i kontakt med."
Ska bli spännande att pröva i höst! Tänk om man kan ersätta buljongtärningarna med libstickerot?
*tycker mkt om libbsticka* Supergod att torka, håller aromen länge...
Särskilt unga exemplar av libbsticka blir gärna osköna & får ett lite slitet utséende efter frösättningen varje år. Villl man ha den frodig & grann, så bör man klippa ned den ett par ggr var sesång. Å andra sidan är libbstickefröer, som krydda väldigt gott med...
Själv så har jag tre plantor, en för frö & två för blad, dessa försörjer både mitt eget hushåll & mina vänners behov av libbsticka, med råge!
Ingrid på Västkusten
27-05-2003, 10:17
Urbra tips det här :-)
Hälsar Ingrid som just blivit ägare till en ny mynta, en Kölnischer :-)
Tittiluringen
27-05-2003, 13:57

Det räcker med att riva ett blad och lukta... brrr.... men det är vad jag tycker.
Hos mina föräldrar växer en libsticka upp varje år på samma ställe.... förra sommaren blev den gigantisk, flera meter hög! Och jag gråter av frustration över smaken och att det därmed inte finns så många användningsområden för mig. Men den är maffig när den växer.
Har hört att den skyddar mot skrymt och oknytt och därför hittas den vid farstukvistar, men har även hört nåt rykte om att man odlade den på fäbovallarna eftersom det var det enda som fick vara ifred för getterna. Kanske nån som har getter kan upplysa om det är sant att dom låter bli den.
/ Tittiluringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.