|
Snöflinga
24-08-2006, 11:18
Stina 96 hade gång på gång ansökt om plats på äldreboende. Efter sista avslaget gick hon med sin rollator ned till sjön ... klädde av sig allt utom underkläderna, vek ihop allt fint och prydligt... överst la hon sina glasögon och vigselringar - sedan gick hon och dränkte sig ... Wega 92 dement och gravt synskadad togs in på sjukhus pga uttorkning, därefter skickades hon hem till ensamheten. Kan inte ta sig ur sängen själv, kommer inte ihåg om hon ätit eller tagit sin medicin.... Visst är det hemskt och det värsta är att det finns så många fler  Sossarnas löfte är att de vill bygga 1000 nya lägenheter... det lovade de förra valet också... i stället blev det nedskärning med 18000 äldreomsorgsplatser den senaste mandatperioden ... Vem vill bli gammal och beroende ...
kristerh
24-08-2006, 11:46
Är det sant det du skriver om stina och wega så är det fruktansvärt  jag tycker att det borde vara självklar att efter en viss ålder ska man ha plats på något vårdhem eller äldreboende (om man själv vill) våra kära politiker blir oxså gamla men de har väl planerat för sig
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-08-2006, 12:34
Jag läste om Stina och Wega i tidningen. Jag tycker bara att det är fruktansvärt. Men så är läget idag. Har själv en 91 årig Svärmor och det var inte lätt att få plats för henne på äldreboende. Först när vi hade tänkt att riva i allt (misskötsel och så) då fick hon plats.
Alla intagna på fängelse får bättre mat än våra gamla. Dom får också komma ut i friska luften. Men inte våra gamla om dom inte klarar det själva. Jag kan bli så arg över allt detta. Inte orkar dom att strejka som dom intagna.
Elisabeth
Snöflinga
24-08-2006, 13:44
Jodå Kristerh... tyvärr är det alldeles sant
kristerh
24-08-2006, 13:49
Jag reagerar starkt mot äldremobbingen som förekommer i sverige hade det gällt fängelsekunder eller barn så hade det aldrig hänt, men gamla som ofta inte orkar eller kan kämpa för sina rättigheter de kan man göra vad man vill med, tydligen
*Felix matte*
29-08-2006, 06:31
Så har det hänt igen Ingemar 82 orkade inte leva Något har gått väldigt galet i dagens Sverige vad gäller omsorg om de äldre. Varje valår lovar man satsa på Vård Skola Omsorg... ändå är det just de områdena som man sparar på.
Fy****n, säger jag bara. Jag gråter när jag läser alla dessa tragiska historier. Det var de som byggde upp det här landet åt oss. Och hur i hela fridens namn blir de tackade Det finns inte ord
Med den ålderspyramid som finns i Sverige och de flesta andra länder i Europa så kommer det att bli allt fler äldre och allt färre yngre . Det kommer att ställa högre krav på att ALLA själva skall spara in till sina pensioner och sjukvårdkostnader. Men det är ju inte lätt för unga människor att börja tänka på sin pension.
Hur menar du då att Stina, Wega och Ingemar skulle ha gjort Kurt?
Skaffat sig en bättre pension kanske? Skulle de ha fått bättre vård då?
Jag blev bara nyfiken på hur du tänker?
CITAT (Evgeni @ 29-08-2006, 08:09) Hur menar du då att Stina, Wega och Ingemar skulle ha gjort Kurt?
Jag blev bara nyfiken på hur du tänker? Jag tänker snarare på att det bara kommer att bli ännu fler äldre som kommer att få det svårt i framtiden. Det nya pensionssytemet ställer ännu högre krav på att man jobbar hela livet, studerar man, är arbetslös, sjuk under längre tid eller är hemma med barn så kommer det att ha stor påverkan på pensionen. I princip förutsätts det att alla har ett privat pensionsparande och snart kommer alla att tvingas ha individuella privata sjukförsäkringar också.
CITAT (KURT @ 29-08-2006, 08:20) CITAT (Evgeni @ 29-08-2006, 08:09) Hur menar du då att Stina, Wega och Ingemar skulle ha gjort Kurt?
Jag blev bara nyfiken på hur du tänker? Jag tänker snarare på att det bara kommer att bli ännu fler äldre som kommer att få det svårt i framtiden. Det nya pensionssytemet ställer ännu högre krav på att man jobbar hela livet, studerar man, är arbetslös, sjuk under längre tid eller är hemma med barn så kommer det att ha stor påverkan på pensionen. I princip förutsätts det att alla har ett privat pensionsparande och snart kommer alla att tvingas ha individuella privata sjukförsäkringar också. Ok, jag hänger med. Och visst är det så. Det har du alldeles rätt i  . Tyvärr, får jag väl lov att säga.
kristerh
29-08-2006, 10:14
CITAT (KURT @ 29-08-2006, 08:20) I princip förutsätts det att alla har ett privat pensionsparande och snart kommer alla att tvingas ha individuella privata sjukförsäkringar också. Sedan kommer våra kära politiker på att det finns skattepengar att hämta på pensionssparande  så då måste man spara ännu mer och hoppas på bra avkastning.... skatt har de redan infört på pensionssparande, en sk avkastningsskatt och den dras oavsett om du haft avkastning eller ej går ditt pensionssparande med förlust får du iallafall betala avkastningsskatt
*Felix matte*
29-08-2006, 10:17
Största felet nuförtiden, som jag ser det... är att "man" ser allt i siffror och glömmer bort människan. Pengar borde finnas till god omvårdnad av de äldre, det handlar om prioriteringar.
fruberglund
29-08-2006, 11:56
CITAT (kristerh @ 29-08-2006, 11:14) CITAT (KURT @ 29-08-2006, 08:20) I princip förutsätts det att alla har ett privat pensionsparande och snart kommer alla att tvingas ha individuella privata sjukförsäkringar också. Sedan kommer våra kära politiker på att det finns skattepengar att hämta på pensionssparande  så då måste man spara ännu mer och hoppas på bra avkastning.... skatt har de redan infört på pensionssparande, en sk avkastningsskatt och den dras oavsett om du haft avkastning eller ej går ditt pensionssparande med förlust får du iallafall betala avkastningsskatt  Ja, visst är det sjukt att man ska betala skatt på nåt som man redan betalat skatt på en gång (inkomstskatten om man nu privatsparar med redan skattade pengar). Stackars människor! Hoppas man slipper uppleva nåt sånt. Kanske skulle börja med ätterstupan igen? Skulle nog våra kära politiker (oavsett parti, alla är nog lika goda kålsupare) gilla så slapp de betala nåt överhuvudtaget
kristerh
29-08-2006, 12:07
CITAT (fruberglund @ 29-08-2006, 12:56) Kanske skulle börja med ätterstupan igen? Skulle nog våra kära politiker (oavsett parti, alla är nog lika goda kålsupare) gilla så slapp de betala nåt överhuvudtaget  eller varför inte kasta dem utför ättestupan
Rhodoskillen
30-08-2006, 02:34
Det är verkligen hemskt hur äldre behandlas i Sverige.
Politikerna lovar en massa saker som dom ej kan hålla.
Men jag tycker att alldeles för många i Sverige lägger problemen på andra.
Jag tycker att svenska folket borde tänka till lite och se tillbaka i tiden eller kolla hur man tar hand om dom äldre i tex: Medelhavsländerna och liknande.
Där tar man hand om sin familj oavsett hur gammla eller unga dom än är.
Visst ålderdomshem är väl bra, dom kan få vård å liknande, men jag tror inte att det finns någon som vill lämna sitt eget hem, utan det är ju oftast deras barn som känner att dom inte orkar med att hjälpa sina föräldrar å liknande.
Varför?
Det e ju dom gamla som har byggt upp Sverige. Så man borde ju behandla dom lite mer med respekt.
Alla traditioner å liknande som fanns förr i tiden är ju på väg att dö ut totalt.
Det e på tok för många som tänker på pengar, på sig själva och bara pratar om hur synd det är om någon.
Det är massa stackars äldre ensamna människor, både på hem och i egna hem som aldrig hör något från släkten och vissa kanske inte ens har någon.
När man läser om såna här saker så vill man ju göra något åt saken å inte bara sitta hemma å skylla allt på politikerna som säkert försöker så gott dom kan.
Det e så många som säger att dom ska göra något men sen kommer på att dom inte har tid med det.
Det spelar ingen roll hur mycket man jobbar osv, det finns alltid nån tid över.
Men visst jag håller med om att det är sorgligt.
Det finns massa problem i Sverige som det knappt talas om.
Visst, vi är jättebra på att ge bistånd till andra länder som har det svårt och det är ju jättefint gjort av oss, men vi borde ju ta hand om vårat eget land och invånare lite mer innan vi hjälper andra å visar hur fint vårat land är utåt.
Fast det i själva verket börjar bli ett enda stort kaos av Sverige.
Vi har flera tusen hemlösa som vi knappt pratar om å då även barn som bor på gatan.
Ungar som börjar knarka innan dom ens hunnit bli tonåringar.
Miljöproblem m,m.
Jag skulle kunna sitta här i ett helt år å skriva ner olika problem som finns i detta land.
Men jag anser att det är bättre att ta tag i saken.
Så jag ska ta å besöka nåt ålderdomshem i veckan, se om det finns några gamla som knappt får besök å ta å hälsa på dom för en liten stund.
Alla behöver få prata lite ibland även om man inte känner varann.
kristerh
30-08-2006, 08:42
CITAT (Rhodoskillen @ 30-08-2006, 03:34) Så jag ska ta å besöka nåt ålderdomshem i veckan, se om det finns några gamla som knappt får besök å ta å hälsa på dom för en liten stund.
Alla behöver få prata lite ibland även om man inte känner varann. Bra initiativ. Jag tror kommunerna brukar söka folk som är intresserade av att hälsa på äldre, eller röda korset.
Snöflinga
30-08-2006, 10:36
Jättebra initiativ ... har själv gjort så och det ger så väldigt mycket ... det finns så många ensamma, visst en del har barn men vissa av dem kommer bara när pensionen betalas ut  Lycka till Rhodoskillen... skriv gärna och berätta hur det gick ....
krellus
30-08-2006, 11:31
Välkommen till Sverige á 2006...
Blev ni förvånade? För mig kändes det relativt väntat men tragiskt är det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|