Tomatplantorna växer så det knakar, blommar också rikligt, men ger inte så många tomater. Varför? En planta ser ut som den har blivit frostskadad, men det är alldeles förtidigt. Den växer heller inte längre, men tomaterna på den mognar. Vad kan det vara?
rosita
24-08-2006, 17:54
Kan det vara för mycket kväve?
Gurkan
24-08-2006, 22:49
Mycket kväve ger stor bladmassa som Rosita säger. Du kan gallra bland bladen så mår plantan nog bättre och du minskar risken för att mycket fukt skall samlas runt bladen och bladmögel ska få snabbt fäste.
Beskriv gärna "frostskada" lite mer om du kan, jag har fått lilaaktiga blad på några plantor (som står i hinkar i växthus) och det har jag inte sett sen i början på maj på några småplantor i växthuset efter att det letat sig ner mot nollan en natt.
Magdis
26-08-2006, 20:21
Jag har gallrat massor bland bladen på mina tomater nu och ställt krukorna där det är som soligast. Två av tomaterna börjar rodna nu, hoppas de övriga också kommer snart. Godast med solmogna tomater ju.
Magdis
30-08-2006, 17:09
Nu har jag smakat på min första egna tomat! Jättegod var den..mums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.