mammafia
24-08-2006, 15:18
jag har ett fikon träd som har fått fikon men hur vet jag när dom är mogna att plockas?? Jag tycker att det är ganska coolt att jag fått fikon som vuxit här uppe i västernorrland( fast det kanske det gjort hos fler som bot längre norrut mé)
Maria i Helsingborg
24-08-2006, 15:24
Är det inte så att de blir bruna, mjuka och hänger ner?
mammafia
24-08-2006, 15:32
jag vet faktiskt inte men dom har börjat bli mjuka iallafall
RibesRubusVitis
24-08-2006, 16:12
Fikonen brukar vara mogna när de blivit brun- eller lilafärgade, eventuellt lite rynkiga eller hopskrumpna. Det kan också börja droppa vätska från den lilla öppningen mitt uppe på frukten, ingången till de egentliga blommorna som sitter på insidan av det flaskformade fruktköttet.
Att de blivit mjuka är ett säkert tecken, men det är riskabelt att känna efter – även omogna fikon ramlar lätt av vid beröring.
kerstin z5-6
24-08-2006, 18:35
har du fikonet ute året om ? I så fall är det en riktig bedrift
Alexander-VG-zon3
24-08-2006, 19:42
mina fikon plockade jag i da för dom brukar mogna i augusti september .
men mina är på friland så har man dom inne i ett växthus eller nåt annat går det kankse snabbare
ska tilllägga var rätt så mörk i färgen och mjuk därav jag tog dom i da
Skaffade en Fikonstickling i våras som växt något enormt några Fikon har jag inte sett till ännu men det dröjer kanske något år till innan de kommer men funderar på om jag ska klippa det och toppa det något redan i år eller hur sköter ni beskärningen av era
mammafia
25-08-2006, 07:24
jag köpte min i våras och har inte beskurit den nåt..jag har bara haft min i kruka ute och har inte bestämt hur jag ska göra i vinterför dom ska ju klara ner till -10 men det blir ju betydligt kallare här uppe
Alexander-VG-zon3
25-08-2006, 08:05
CITAT (mammafia @ 25-08-2006, 08:24)
jag köpte min i våras och har inte beskurit den nåt..jag har bara haft min i kruka ute och har inte bestämt hur jag ska göra i vinterför dom ska ju klara ner till -10 men det blir ju betydligt kallare här uppe

dom flesta fikon är betydligt härdigare än det . men köper du bara rätt sort av ett fikon träd klara det ner till -20c
kristerh
25-08-2006, 09:01
CITAT (flaxss @ 25-08-2006, 09:05)
köper du bara rätt sort av ett fikon träd klara det ner till -20c
Där har vi det igen
förlåt flaxss, tycker det är kul att driva med dig
Bornholmsfikon ska väl tåla en del minusgrader, vet inte hur mycket, det kanske är -20 grader
Alexander-VG-zon3
25-08-2006, 09:24
CITAT (kristerh @ 25-08-2006, 10:01)
CITAT (flaxss @ 25-08-2006, 09:05)
köper du bara rätt sort av ett fikon träd klara det ner till -20c
Där har vi det igen
förlåt flaxss, tycker det är kul att driva med dig
Bornholmsfikon ska väl tåla en del minusgrader, vet inte hur mycket, det kanske är -20 grader

mmmhm
Ludvig Johansson
25-08-2006, 22:07
Vid ca -16C dödas allt ovanför snötäcket. Vid -20C får man hoppas på mycket snö alt rotsott nästa sommar. Jag har övervintrat fikon oskyddade ned till -24C som skjutit igen, men då är de jämnade med marken.
Hmmm...
Jag satte ut ett fikonträd ifjol som överlevde VINTERN utan skador alls (täckt av lövhög).
Däremot tog VÅREN några grenar under april-maj.
Det är av typen Bornholm.
Visst kan saker frysa bort under vintern när man sysslar med zonknäckning men nog är det min uppfattning att våren är den stora boven.
Blomstersmurfen
26-08-2006, 08:44
Jag har också Bornholmsfikon på friland, men den blir mindre och mindre för varje år. Skall prova att täcka med fårull i vinter.
kerstin z5-6
27-08-2006, 22:12
fikon klarar sig fint i krukväxtläge under vintern -så ta in det
mammafia
28-08-2006, 08:36
jaa det blir nog så att det får komma in men hur ska den vinterförvaras??
som trumpeterna eller kan fikonet stå i rumstemp??
Alexander-VG-zon3
28-08-2006, 10:50
CITAT (Ludvig Johansson @ 25-08-2006, 23:07)
Vid ca -16C dödas allt ovanför snötäcket. Vid -20C får man hoppas på mycket snö alt rotsott nästa sommar. Jag har övervintrat fikon oskyddade ned till -24C som skjutit igen, men då är de jämnade med marken.
du får skydda den
själv ska jag lägga över en frigolit låda sen fyller med leca och sen över med svart tyg . fast sen får vi alldrig ner till så mycket att just mitt fikon skulle kunna klara sig här utan skydd men det är ju även hur vintern bler
kerstin z5-6
28-08-2006, 15:17
du kan ha den med trumpeterna förutsatt att de står ljust
Jag kan inte så mycket om dom olika fikonsorterna, jag vet bara att det finns en del fikon som är mörkt lilaaktiga och andra som alltid är gröna, även när dom är mogna. När dom är mogna så ser man att skalet inte längre är så hårt spänt..När man har kommit så långt kan man ju börja känna försiktigt på dom.. Dom är ju allra godast när dom är riktigt mogna, fört då kommer den riktiga sötman fram..mmmm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.