surren
Hello!

Tänkte så såna frön imorrn, men har lite frågor.

Ska jag så i speciell kaktus jord?

Ska jag använda låga kärl så jag kan vattna underifrån, men hur låga då?

Det står att man inte borde omskola den på minst 10 månader, klarar den sig med lite jord så länge, tänke om man ska ha låga kärl?

Tack biggrin.gif
Rossi
När du sår kaktusfrön kan du använda vanliga små krukor. Stoppa lite bomull i botten på krukorna och dra ut "vekar" genom krukhålen. Lägg lite sand ovanpå bomullen.

Ta sedan vanlig krukväxtjord och ta hälften av jorden och sedan lika delar perlite, sand och små lecakulor och blanda detta och stoppa i krukan. Lägg fröerna oanpå jorden och strö sedan sand över.

Sätt krukan i diskhon i lite vatten. När du ser att sanden blir våt är du säker på att sådden är genomvattnad. Sätt sedan krukan i ett minidrivhus med plastlock och lite lufthål. Håll botten ständigt lite fuktig. Sanden ska alltid vara lite våt.

Så småningom gror det i krukan och du märker när det behöver omskolas.

Tänk bara på att Nattens Drottning tar många år på sig innan den blommar. Jag köpte ett skott och det tog ändå 10 år innan min blommade. Se här:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...8eb3abff3c7fd97
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon