tiagirl
Varenda dag går jag med min sax och mina burkar och klipper fröer av det mesta. Det blir måååånga timmar i trädgården bara på det!!! Så är det också ganska eftersatt inomhus med...hrm...

Men men. När jag ägnat en timme åt att rensa mina petunieplantor för typ en matsked fröer så funderar jag på hur i hela världen bär dom sig åt på fröfirmorna???? Rent ut sagt så är det ju ett slavjobb och pilla med sånt. Lobeliafrö vågar jag inte ens tänka på, jag kan inte ens se på mina vad som är frö.

Inte nog med allt plockande, det ska rensas med. Hur gör dom? Har jg missat nåt? Iofs tycker jag det är trevligt och smyga runt i trädgården bland blommor och blad och nypa än här å än där men det tar ju lite tid...
Truntetorp
Det har också förbryllat mig, men om man låter hela fröhuset torka i en pappåse och sedan skakar lite så går det bra att plocka upp tomma fröhus. Jag har provat med bl a petunia, vallmo, ackleja men det fungerar ju inte på känguruäpple och fröer som ligger i skidor så me dtanke på pillet är nog priset på påsen välmotiverad. Jag är också ute och samlar- är du sugen på att byta ? Jag är extra tokig i perenner och träd men frö som frö jag älskar allt. biggrin.gif
tiagirl
CITAT (Truntetorp @ 25-08-2006, 12:09)
Jag är också ute och samlar- är du sugen på att byta ? Jag är extra tokig i perenner och träd men frö som frö jag älskar allt. biggrin.gif

Dom få lediga minuterna jag har(inte så många med jobb, trädgård biggrin.gif 3 hästar, 4 barn...)så försöker jag få ihop sidan med blommor jag tar fröer på!
Blir väl klart nåååångång!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon