Marie234
24-08-2006, 21:42
Hej!Har sprutat p grnspsvatten.Och stllde ut alla blommorna p altan.Misstnker att jag mste byta jord?Kan jag bli fri ohyran?
Inget ohyra p silverkallorna,yucca palm,gullranka som finns i samma fnster.
sa, mlardalen zon 2
25-08-2006, 16:34
Stoppa ner provadokapslar det r enklast och funkar bst mot trips, brukar g att kpa i matbutiker och trdgrdsbutiker och ser ut som stora huvudvrkstabletter. Bara trycka ner kapslarna enligt paketet och sedan suger vxten upp giftet och blir giftig fr ohyran i ca 6v s det tar alla nya trips som kommer upp ur jorden (trips har flera puppstadier och ngra tillbringar de i jorden) + det tar larver som klcks ur ggen.
Trips kan flyga, de har vingar s kolla alla vxter du har trips gillar ven sdant som saintpaulia och dr gillar de att vara i mitten p blommorna.
Usch, trips. Jag fick hem bde spinn och vita flygare-gg med sticklingar i somras och behandlade drfr under en tid alla vxter med provadotabletter och regelbundna spspritduschar.
ND lyckades ett kraftigt tripsangrepp f fste i kksfnstret cirka 3 veckor efter att plantorna ftt provadopinnarna... D blir man trtt. Jag TROR att jag blivit av med dem nu efter en kombination av tuff gallring (jag slngde de vrst drabbade plantorna), omplanteringar, upprepade duschar (jag varvade pyrex med ett gelatinbaserat preparat), fnster- och gardintvtt. Men alla sorters trips r frhoppningsvis inte lika envisa.
Det ska tydligen finnas bl klisterfllor som lockar till sig flygande tripsar, men jag har aldrig lyckats hitta sdana, bara de gula som hittills fngat en och annan blomfluga.