Marie234
24-08-2006, 21:42
Hej!Har sprutat på grönsåpsvatten.Och ställde ut alla blommorna på altan.Misstänker att jag måste byta jord?Kan jag bli fri ohyran?
Inget ohyra på silverkallorna,yucca palm,gullranka som finns i samma fönster.
Åsa, mälardalen zon 2
25-08-2006, 16:34
Stoppa ner provadokapslar det är enklast och funkar bäst mot trips, brukar gå att köpa i matbutiker och trädgårdsbutiker och ser ut som stora huvudvärkstabletter. Bara trycka ner kapslarna enligt paketet och sedan suger växten upp giftet och blir giftig för ohyran i ca 6v så det tar alla nya trips som kommer upp ur jorden (trips har flera puppstadier och några tillbringar de i jorden) + det tar larver som kläcks ur äggen.
Trips kan flyga, de har vingar så kolla alla växter du har trips gillar även sådant som saintpaulia och där gillar de att vara i mitten på blommorna.
Usch, trips. Jag fick hem både spinn och vita flygare-ägg med sticklingar i somras och behandlade därför under en tid alla växter med provadotabletter och regelbundna såpspritduschar.
ÄNDÅ lyckades ett kraftigt tripsangrepp få fäste i köksfönstret cirka 3 veckor efter att plantorna fått provadopinnarna... Då blir man trött. Jag TROR att jag blivit av med dem nu efter en kombination av tuff gallring (jag slängde de värst drabbade plantorna), omplanteringar, upprepade duschar (jag varvade pyrex med ett gelatinbaserat preparat), fönster- och gardintvätt. Men alla sorters trips är förhoppningsvis inte lika envisa.
Det ska tydligen finnas blå klisterfällor som lockar till sig flygande tripsar, men jag har aldrig lyckats hitta sådana, bara de gula som hittills fångat en och annan blomfluga.