|
Victoria
24-08-2006, 22:46
Hej, Vi köpte två plantor amerikanska blåbär för 3 år sedan. Vi fick höra av personalen på Blomsterlandet att de skulle bli 1,5x1,5x1,5 m och bära 10-15 liter frukt. Det har gått tre år och buskarna har inte växt särskilt mycket på höjden. Dock har det kommit någon gren extra. Men de är fortfarande glesa och små, max hälften så stora av det utlovade. Bär frukt gör de knappt heller. Säg max en näve per buske. De står precis som som de bör stå, surt och soligt och i skyddat läge. Jag börjar fundera på om vi köpte den absolut minsta sorten amerikanska blåbär? Om tjejen på blomsterlandet helt enkelt inte visste bad hon pratade om  ( Eller ska alla buskar bli 1,5 m? Samtidigt har jag nu läst att en av dessa blåbärsbuskar (den mindre sorten) behöver en "främmade" kompis för att bära bättre frukt. Misstänker att denna beskrivning passar på mina buskar? Det står inte vad busken är för sort, utan bara Amerikanskt blåbär och inget mer. Vilken sort ska jag nu välja som kompis till mina buskar? Tips?
Jan af Lisö
25-08-2006, 08:28
Det finns massa sorter amerikanska blåbär: jag har tre stycken alla köpta på Zetas 2003: - Emil (som egentligen kallas Hybridblåbär), den blir inte mer än 30 cm - Northblue (även den kallas hybridblåbär), den har blivit ca 80 cm (ej mätt) - Birgitte Blue, den har blivit ca 150 cm hög
Vad gäller skörden, kanske 1/2 - 1 liter per buske.
Vad gäller höjden så stod det i katalogen att det skulle bli en låg, en mellan och en hög och det verkar stämma.
15 liter per buske låter extremt mycket tycker jag, 15 liter det är ju 1 och ½ vanlig hink och väger 15 kilo, för mig låter det omöjligt när jag ser mina buskar, men får se om 10 år.
Jag glädjer mig i alla fall åt mina blåbär som är mycket goda samt inte mognar alla samtidigt, så det blir att plocka och äta när jag kommer till landet på fredag.
Skulle aldrig (numera) köpa en växt som jag inte exakt vet vad det är. Drt gjorde jag i början (ett familjeplommonträd år 2000) och undrar fortfarande vad jag egentligen har.....
kerstin z5-6
25-08-2006, 08:59
Nånstans läste jag att tillväxten är dålig på dem om de inte står extremt surt ph 4 ...sådär -ska testa mina frösådda på lite olika jordar
kristerh
25-08-2006, 09:48
Min buske växte dåligt det första året, med lite mer tillväxt år 2, sedan brakade det loss, nu är det både stort och har massor av smarriga bär, det som är kul är att alla bär inte mognar samtidigt, så jag går ut i trädgården varje dag o smarrar, jag har säkert fått 2 liter på busken i år. och min står inte planterad i surjord, jag visste inte att den ville ha det när jag planterade, och det verkar som den inte vet om det själv...
malin72
25-08-2006, 12:28
ja det är spännande det här med våra amerikanska blåbär... själv sitter jag och tänker att jag nog köpte två honor eller två hanar för inte kom det några blommor i år inte...dom växer det gör dom men medans mamma som köpte en fertil putte planterade sin senare än jag och har massa blåbär på sin.. hon beställde genom min morbror som är trädgårds anläggare så om det inte visar sig att något händer nästa år funderar jag på att köpa en putte och sätta bredvid.. vad tror ni händer då????? kan dom mixa sig???? annars får jag väl två stora vackra höga buskar och en liten putte med bär  kanske inte vet jag
kristerh
25-08-2006, 12:32
Du har inga vanliga blåbärsbuskar i närheten? det brukar räcka, med humlornas hjälp så blir de pollinerade ändå.
Cattis4
25-08-2006, 12:44
Har också två plantor amerikanska blåbär som är 3 år gamla som inte heller ger speciellt mycket bär. Har funderat på att gräva upp buskarna och sätta dem i en pallkrage. Någon som testat? Det blir ett visst skydd mot hararna också som verkar älska halvmogna blåbär.
/Cattis
malin72
25-08-2006, 13:56
CITAT (kristerh @ 25-08-2006, 13:32) Du har inga vanliga blåbärsbuskar i närheten? det brukar räcka, med humlornas hjälp så blir de pollinerade ändå. men hur kan dom bli pollinerade om den inte ger någon blomma alls  jag vet inte min sort kanske inte gör blommor förrens efter andra året...men kan jag prova att sätta en vanlig lite blåbärs planta från skogen där eller?????
kristerh
25-08-2006, 14:18
CITAT (malin72 @ 25-08-2006, 14:56) men hur kan dom bli pollinerade om den inte ger någon blomma alls  Nä, det är ju klart att om den inte blommar kan den inte pollineras heller. jag trodde du hade blommor men ingen frukt...  så man kan missförstå om man läser för fort.
malin72
25-08-2006, 14:35
CITAT (kristerh @ 25-08-2006, 15:18) CITAT (malin72 @ 25-08-2006, 14:56) men hur kan dom bli pollinerade om den inte ger någon blomma alls  Nä, det är ju klart att om den inte blommar kan den inte pollineras heller. jag trodde du hade blommor men ingen frukt...  så man kan missförstå om man läser för fort.  så sant men tanken är ju god.... ska prova med en vanlig liten blåbärs buske och så får vi se nästa sommar
Lorangafilm
30-08-2006, 07:05
Jag har sett amerikanska blåbärsbuskar som varit helt översållade med frukt, jag kommer ihåg att jag blev chockad över hur mkt bär det var relativt med bladverket. Dessa står iåförsig med ett tiotal andra blåbärsplantor, alla olika sorter. När jag såg detta blev jag övertygad om att anlägga en ganska stor blåbärsodling i framtiden. 15 l lät mkt och 15 liter är ju knappast 15 kg. En gissning skulle vara att buskarna jag såg (maxhöjd ca 1,5 m) bar typ 7-10 liter/st. Jag ska gå och smaka dom igen, för att bestämma vilka sorter jag tycker bäst om
CurlySue
30-08-2006, 11:49
har de en blåbärssmak? har hört att de bara ser ut som blåbär..men inte smakar ngt..
kristerh
30-08-2006, 12:14
CITAT (sarah68 @ 30-08-2006, 12:49) har de en blåbärssmak? har hört att de bara ser ut som blåbär..men inte smakar ngt.. De är jättegoda, smakar precis som vanliga blåbär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|