Full version: KANTARELLER
Eva St
laugh.gif Var ute i skogen en sväng under eftermiddagen och lyckades få med mig 20 Liter Kantareller hem - inte illa - men visst de ska ju rensas också men efter det blir det guldkant på tillvaron - sensommar och höst är en härlig tid
Eva St
Gurkan
20 LITER !? blink.gif

Grattis ! är väl det minsta jag kan säga ... jag var glad åt att plocka nejlikebroskskivling till en portion på min gräsmatta idag ...
rosita
Grattis! 20 liter av skogens guld! ohmy.gif Jag blir så avundsjuk!
Yin o Yang
Måste nog försöka komma ut i skogen - bara det slutade regna mad.gif .
ninnisky
CITAT (Yin o Yang @ 25-08-2006, 08:23)
Måste nog försöka komma ut i skogen - bara det slutade regna  :angry: .

Maken trotsade regnet och cyklade iväg till skogsbrynet ----- ca 10 l kantareller blev det enligt senaste rapport biggrin.gif !

Själv stannade jag hemma ..... mina fötter värker så in i a..... , ser fram emot rensning/stekning (bara med riktigt smör) och sedan en god middag !

wub.gif
violina
Har inte hittat en enda. sad.gif Trots att jag har ett "säkert" ställe. Trodde att det var för torrt tidigare i sommar för kantarellerna, men jag får väl leta vidare. De där luringarna däremot, som liknar kantareller på håll, finns ju i överflöd. Vet inte hur många gånger jag fått glädjefnatt för att sen bli besviken. Har säkert missat riktiga kantareller bara för att jag varit så sur på de falska.
Men jag har plockat många olika soppar. De är bra de också.
lisselbo
Packade ryggsäcken med varm choklad, ostmackor, vattenflaskor till hundarna och gick ut i skogen.
Blev ca en halv systemkasse.
Så himla mysigt att traska omkring och titta efter svamp och sen bara sätta sig ner på en sten och äta matsäcken.

zaaritha
Här regnar 75% av dagen--man häckar inomhus o hoppas på ändring! mad.gif
ingrid fuxwall
Regnar det kan man ju ta på sig stövlar och regnjacka och ge sig ut och leta svamp.

ingrid
Yin o Yang
CITAT (Yin o Yang @ 25-08-2006, 08:23)
Måste nog försöka komma ut i skogen - bara det slutade regna  :angry: .

Kom iväg i fredags direkt efter jobbet smile.gif . En och en halv timme senare var vi hemma igen med 2 fulla korgar kantareller wub.gif biggrin.gif . Sedan var det bara att rensa, rensa och rensa tongue.gif , men vad gör det när man kan se fram emot att lyxa med lite smörstekta kantareller i vinter rolleyes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi var ute idag och plockade svamp. Jag tar ju lit eolika svampar inte bara kantareller.

Och nu har vi tänkt att ta husbilen till helgen och letar svamp under 2 dagar (kanske jag får min gubbe också till att placka lingon - jag själv kan det tyvärr inte pga dåligt rygg)

Men vad gör ni med all svamp. Torka? Frysa in? Om ni fryser in , förvällar den innan? eller steker ni den först?

Snälla ni som hittar så mycket svamp, hur skall jag göra.

Just nu äter jag gräddstuvade svamp, mumms kann jag bara säga

Elisabeth
lisselbo
Kantareller fryser jag in som dom är.
Ibland skär jag dom i mindre bitar, men för det mesta fryser jag in dom hela.
cic
Hittar aldrig så mycket gula kantareller.. sad.gif

Trattisar torkar jag. Men det är ju inte riktig tid för dom än.
Farbror Blå
Gäller ju att hitta rätt sorts mark, gärna gammal ängsmark med björkar.
Eva St
Jag förväller mina och fryser in - gott att hitta längre fram och frossa i om man nu inte frossar i sig dem med en gång vill säga
netaave
CITAT (cic @ 29-08-2006, 22:35)
Hittar aldrig så mycket gula kantareller.. sad.gif

Trattisar torkar jag. Men det är ju inte riktig tid för dom än.

Jodå dom börjar komma.
ester
Här växer massor! Fullt av KarlJohan också. Jag älskar att plocka, men är inte förtjust i att äta dem. Nångång kan en potatis- och kantarellgratäng slinka ner, men annars brukar jag peta bort all svamp i maten.
Istället förgyller jag mina kollegor, familjen och annat löst folk med mina kantarellpåsar. Kan bara inte låta bli att plocka dem när jag ser dem.
Trattkantarellerna har också börjat komma ser jag. Är inte det väldigt tidigt?
Ophelia
Herregud...VAR hittar ni svamparna??? PM:a gärna karta (strunta i kompassen för jag har aldrig lärt mig den) och märk gärna ut var svamparna står typ exakt bakom vilket träd, sten eller tuva. Är TOTALT svampblindstyre (och löper en enorm risk för att gå vilse bland tre träd). Men jag ÄLSKAR svampletning och käka svamp.
ester
CITAT (Ophelia @ 02-09-2006, 17:36)
Herregud...VAR hittar ni svamparna??? PM:a gärna karta (strunta i kompassen för jag har aldrig lärt mig den) och märk gärna ut var svamparna står typ exakt bakom vilket träd, sten eller tuva. Är TOTALT svampblindstyre (och löper en enorm risk för att gå vilse bland tre träd). Men jag ÄLSKAR svampletning och käka svamp.

Skaffa en GPS! Pappa har en och i den finns kartor över svampskogarna. I mina skogar kan jag lätt märka ut på pappas GPS var svampställena finns och så leder GPS:en honom dit. Dessutom hittar han hem när han plockat klart! biggrin.gif
ninnisky
Rensade minst 15 liter igår ----- svampställen finns där man minst anar dom. Min man springer ofta och gärna i skogen och i torsdags var det dags för ett jättefynd i Boråstrakten wub.gif wub.gif
Förresten hur stor kan en kantarell bli ? - vår största var 19 cm i diameter!
Ophelia
CITAT (ester @ 02-09-2006, 18:52)
CITAT (Ophelia @ 02-09-2006, 17:36)

Skaffa en GPS! Pappa har en och i den finns kartor över svampskogarna. I mina skogar kan jag lätt märka ut på pappas GPS var svampställena finns och så leder GPS:en honom dit. Dessutom hittar han hem när han plockat klart! biggrin.gif

Oh....ja GPS är en himlagåva biggrin.gif biggrin.gif

Lite tråkigt att vara värdelös på att hitta i skog ohc gilla plocka svamp....tror jag faktiskt ska investera i en sådan där mojäng. Kanske anledningen till att jag inte hittar svamp är att jag går och oroar mig för att jag inte ska hitta hem smile.gif
ingrid fuxwall
Detta år är nog ett enormt svampår, man snubblar ju över svampar överallt. Normalt sett brukar jag säga att jag plockar 100 liter kantareller per år men i år, bara denna veckan har jag dragit hem 50 liter, gubben börjar bli sur och menar att jag förstör nöjet med svampplockning genom att ta hem allt jag hittar. Då skakar jag på huvudet och frågar om jag ska lämna gula fläckar huh.gif

ingrid
Eva i Skåne
Vilken tråd!!!! Jag skulle aldrig läst den. unsure.gif
Innan var jag så nöjd med att jag hittat en halv liter (kantareller alltså biggrin.gif ) på tomten igår, men nu känns det bara för ynkligt efter att ha läst om era mängder huh.gif wacko.gif

Men jag får väl tröst mig med att jag ändå inte äter svamp sleep.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ninni och alla andra i Gbg:s trakter var hittar ni alla svampar?

Ja ja jag vet det är hemligare än en staatshemlighet.

Vi var Fre-lörd med husbilen vid kroppefjäll (heter det så?) bara för att plocka svamp.

När man ser alla Karl Johan som inte har blivit plockat och nu har blivit för stora och fullt med vatten, då blir man nästan sjuk. Varför åkte vi inte tidigare. Nästa år är jag där 2 veckor tidigare.

Jag älskar att plocka svamp, men hatar att rensa dom. Och min trasiga rygg gillar inte svampplockning heller men roligt var det. Bortsett från att vi satt fast i gräsmattan på campingplatsen (hade regnat så mycket under natten) Men långt om länge kom vi loss med hjälp av trevliga människor.

Edelweiss
Farmor
Jag hittade 2 stycken när jag var på mina ställen i fredags. Såg inte ut som någon hade varit före mig heller. Kanske dom inte har hunnit upp ur jorden än här i öster.

Däremot fanns det en del soppar av olika slag. Vad har ni hittat som bor i Stockholmsområdet?
andersen
CITAT (Farmor @ 03-09-2006, 16:02)
Jag hittade 2 stycken när jag var på mina ställen i fredags. Såg inte ut som någon hade varit före mig heller. Kanske dom inte har hunnit upp ur jorden än här i öster.

Däremot fanns det en del soppar av olika slag. Vad har ni hittat som bor i Stockholmsområdet?

Dåligt med kantareller, men därimot mycket björksopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon