CITAT (cato @ 25-08-2006, 23:11)
Betr. Mandelman..... Ja, ja, smaken är delad. Jag vill åtminstone ej råda någon att lägga tid på ett besök där, men glömde att påminna om ÄPPELMARKNADEN i Kivik den 23-24 sept.
Hälsningar
Cato
Äppelmarknaden var en besvikelse för mig....
Hade trott det skulle finnas information, provsmakning, försäljning av många gamla, ovanliga och för mig okända äppelsorter. Men ack nej, det var exakt samma sorter som såldes i vanliga livsmedelsbutiker. Priset var något lägre än i butiken, men så hade vi betalat inträde till festivalområdet, så det gick det jäms upp. Man hade detta år (2005) slutat hjälpa besökarna med sortbestämning av äpplen , vilket var ett annat ärende jag hade.

För övrigt var det hela ett sedvanligt marknadsområde med försäljning av tingeltangel, prydnadssaker i form av äpplen, musikunderhållning och en äppeltavla. Men det var inte det jag hade åkt dit för.
Att därifrån åka till Mandelmans för att i höstsolen med en kopp kaffe, njuta av utsikten, humlesurret och förundras över de många fjärilarna i kålgården, var en lisa för själen. Jag förstår att den som förväntat sig en prydnadsträdgård blir besviken. Detta är ett litet ekosystem som producerar ätbart men som är vackert på samma gång. Och trots att jag inte själv är odlare tycker jag det är intressant att titta på alla fiffiga lösningar.