Full version: simrishamn
Alexander-VG-zon3
hejsan alla

ska ner till simrishamn nån helg nu . vet inte just vilken helg men ändå .

tänkte fråga er här inne om ni vet nåt som man kna gå å titta på
typ som trädgårdar eller annat å kankse några plantskolor m.m.
tacksam för tips wub.gif
KURT
Strax norr om Simrishamn finns ju Kivik, Stenshuvud och Haväng med Brösarps backar (där i alla fall den ursprungliga bregottreklamen spelades in):

Österlen
wolkenkrabber
I smimmrishamn har jag för mnig att de ska finnas en riktigt fin medelhavsträdgård... du som gillar det...
Sommartorparn
CITAT (wolkenkrabber @ 25-08-2006, 10:53)
I smimmrishamn har jag för mnig att de ska finnas en riktigt fin medelhavsträdgård... du som gillar det...

Japp, Apotekarens trädgård inne i Simrishamn borde absolut vara något för dig.
Och så finns det Bergengrenska trädgården också som kan vara värd ett besök.

Så skulle jag vilja tipsa om Mandelsmanns i Rörum, inte precis samma stil, utan mera hejdlöst ekologisk och jättegoda kakor.

Ulriksdals trädgård i Kivik kanske också är intressant, kanske lite mera märkvärdigt både vad gäller växter och målgrupp.

Båda dessa ställen har nog begränsat öppethållande, så det bör du kolla.

Du som är intresserad av exotiska växter kanske finner en promenad i Stenshuvuds arboretum intressant. Spåren efter en exentrisk trädgårdsmästare som planterade ut en massa utländska träd i naturen. Lite jungelkänsla. Man åker till norra sidan av Stenshuvud, bortanför Kiviks musteri och promenerar därifrån.
Alexander-VG-zon3
jo Apotekarens trädgård har jag kollat på men jag tyyckte jag hittade inget om det var öppet sen ståd där det bara var 10pers eller nåt blev lite förvirrad där men tänkte jag skulle ringa å höra .

tusen tack alla för dom andra
ska skriva upp dom å kolla runt på nätet om jag hittar hemsidor wub.gif
Sommartorparn
Tänkte på en sak till. Museet i Simrishamn hade för flera år sedan en fin utställning om skånska trädgårdar. Kanske dom har någon skrift kvar från denna utställning? (såg du frågade i en annan tråd om detta)
Ludvig Johansson
Ta och snacka lite med Peter Englander, ägaren av Apotekarens. Han är ju lite av ett lokalt centrum för exotodling i östra Skåne. Han vet en massa om vad folk testar och lyckas med i Sydsverige. Sedan kanske man måste ha bott lite norröver för att verkligen uppskatta klimatet därnere. Det som imponerade mest på mig var inte palmerna eller fikonen, vem som helst kan övervintra dem i det klimatet utan ansträngning, däremot tyckte jag att den 30-40 cm grova trädstora järneken säger mycket. Folk i det klimatet borde inte odla palmer, de borde odla citrus och japansk mispel eller Magnolia campbellii.

Annars är Esperöds arboretum ett drömställe. Jag har länge undrat om Photinia är möjligt i Sverige, och där såg jag en rejäl buske i somras. Däremot hittade jag inte hjulträdet som ska växa där. Vet någon var det står?
cato
Åker du till Österlen bör du besöka Äpplets hus i Kivik, vid Kiviks Musteri strax norr om Stenshuvud. Kolla även in Ullriksdals trädgård i Kivik. Är betydligt bättre att se än Mandelmans trädgård i Rörum, där många blivit besvikna.
Hälsningar
CATO
Sommartorparn
CITAT (cato @ 25-08-2006, 21:51)
Är betydligt bättre att se än Mandelmans trädgård i Rörum, där många blivit besvikna.

Håller inte med på den punkten, men det beror säkert också på vilken årstid man är där, och vilka intressen man har. För mig är det favoritstället, och särskilt så här års när allt nått sin höjdpunkt. Och så slipper man BMW-klientelet wink.gif ......
Ludvig Johansson
Jag som kör Audi undrar genast vad BMW klientelet är för nåt? Är det Sosse(teten)?
cato
Betr. Mandelman..... Ja, ja, smaken är delad. Jag vill åtminstone ej råda någon att lägga tid på ett besök där, men glömde att påminna om ÄPPELMARKNADEN i Kivik den 23-24 sept.
Hälsningar
Cato
Sommartorparn
CITAT (cato @ 25-08-2006, 23:11)
Betr. Mandelman.....  Ja, ja, smaken är delad. Jag vill åtminstone ej råda någon att lägga tid på ett besök där, men glömde att påminna om ÄPPELMARKNADEN i Kivik den 23-24 sept.
Hälsningar
Cato

Äppelmarknaden var en besvikelse för mig.... wacko.gif biggrin.gif

Hade trott det skulle finnas information, provsmakning, försäljning av många gamla, ovanliga och för mig okända äppelsorter. Men ack nej, det var exakt samma sorter som såldes i vanliga livsmedelsbutiker. Priset var något lägre än i butiken, men så hade vi betalat inträde till festivalområdet, så det gick det jäms upp. Man hade detta år (2005) slutat hjälpa besökarna med sortbestämning av äpplen , vilket var ett annat ärende jag hade.sad.gif För övrigt var det hela ett sedvanligt marknadsområde med försäljning av tingeltangel, prydnadssaker i form av äpplen, musikunderhållning och en äppeltavla. Men det var inte det jag hade åkt dit för. sad.gif

Att därifrån åka till Mandelmans för att i höstsolen med en kopp kaffe, njuta av utsikten, humlesurret och förundras över de många fjärilarna i kålgården, var en lisa för själen. Jag förstår att den som förväntat sig en prydnadsträdgård blir besviken. Detta är ett litet ekosystem som producerar ätbart men som är vackert på samma gång. Och trots att jag inte själv är odlare tycker jag det är intressant att titta på alla fiffiga lösningar. rolleyes.gif
cato
Äppelmarknaden i Kivik anordnas av yrkesodlarna i trakten. Det är äpplen ur deras sortiment som finns där till provsmakning och försäljning.
Vist kunde sortimentet vara betydligt större, men det är fruktgrossisterna som i praktiken bestämmer detta. De sorter som handeln ej vill ha, belastar odlarna ekonomiskt och tas bort ur odlingen. I dag finns det endast ett tjugotal sorter i produktion mot närmare 100 för 30 år sedan.
Det sommartorparen var ute efter finns i stället på Äpplets hus i Kivik där man visar upp många av de svenska äppelsorterna.
Sortbestämning brukar man ha på äppelmarknaden, men tyvärr gick det ej att genomföra förra året. Hoppas att det kommer tillbaka denna höst.
Äppeltavlan, som drar många besökare till marknaden, var inte heller så bra förra året, som den brukar vara.
Hälsningar
Cato
Sommartorparn
CITAT (cato @ 26-08-2006, 21:47)
Äppeltavlan, som drar många besökare till marknaden, var inte heller så bra förra året, som den brukar vara.

Så vart vi överens om en sak i alla fall.... laugh.gif
(nämnde inte vad jag tyckte om tavlan för att inte verka gnällig...) wink.gif

Får väl bege mig till äpplets hus någon gång då. Du menar att det finns något annat där att titta på än saft-butiken? Där var jag också inne och snurra i hopp om att finna ovanliga äppelsorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon