Alexander-VG-zon3
hejsan

som många vet så sätter jag ut hejalösa härdighets grader på växter som att avokado klarar -6c eller att clivia klara -6c m.m. .
så många tror väl jag är rätt ut en idiot iblan

så där för i vinter nu ni vet ju vad jag har för växxter bara gå in å kolla på min profil så stor där både i krukväxter och trädgårds växter så

nu när frosten kommer sen i november

så tänkte jag att jag har kvar mina krukväxter till den härdighet jag har sagt även andra växter igenom vintern som oliv och myrten på friland .

så klarar sig alla mina växter i vinter eller tills jag tar in dom .
så ska ni INTE säga att det inte är sant eller tvivla på mig .
men dör allt ja då tar jag tillbaka allt jag har sagt å ni kan säga vad va det vi sa

jag kan det med klimat å allt så ni behöver inte skirva det här .

jag kommer ta bilder *frostbilder även snö bilder ppå *vanliga krukväxter* så ni vet att jga inte fuskar även så kommer jag göra en ni tråd senare nästa vår och se vad som överlevft och även att dom komemr få en tillväxt .
kristerh
Det ska bli spännande att följa dina experiment rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
och ni behöver inte skirva att jag är en växt mördare eller nåt liknade .
för jag kommer skydda dom på friland å tar in krukväxterna i källaren typ klara en växt -1c så tar jag in dne så dne inte känner -2c .

men klara sig allt så inget mer att det inte är sant elelr nåt liknade och att jag inte kan min sak .

dör allt så ja då är jag en idiot å ja jag yayr tillbaka allt jag har sagt inannn

så vilka villa vara med å tror att dom dör eller tycker jag är trög elelr vilka tror på mig
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 25-08-2006, 10:39)
Det ska bli spännande att följa dina experiment rolleyes.gif

tack tycker jag med .
och jag hoppas att jag kan detta å är smart så det överlever
kristerh
Jag lovar att inte kalla dig växtmördare wub.gif
hoppas du inte tagit illa upp av mina små gliringar.
en hel del plantor tål ju nån minusgrad men jag tvivlar på att de tål det någon längre tid.
Jag ställer mig på tvivlarnas sida men hoppas det lyckas,
vi behöver sådana som du som testar gränserna.
scorpan
Jag håller tummarna för dig och växterna wink.gif
Alexander-VG-zon3
tilläg

vad får ni ut av detta
jo ni får en svensk härdighest grad av mina växter som jag sen kan ge ut om ni har samma .

nya trädgårds växter för skånkstklimat med eller utan skydd .

och att ni kankse tror på mig .

vad får jag ut av det
jag kommer få reda på om jag är odlas största idiot eller inte .
jag ser själv hur mycket jag kan och ska bli spänade å se hur växterna funkar .
jag får nya trädgårds växter
men igentligen får ni mest ut av detta

jag kommer även senare i da ge ut en lista av mina växter här med temp
Betty
Jag med håller
Lyckas du så kommer jag att applådera dig och även om alla dina växter skulle dö så kommer jag att applådera dig i alla fall - För att du vågade ta risken för att få veta. Som Krister sa; Vi behöver sådana som du som testar gränserna.
Lycka till flaxss! smile.gif
kerstin z5-6
lycka till
-ska bli intressant att läsa om smile.gif
ewa zon 3
Klart du ska testa gränserna för det möjliga smile.gif
Lycka till från mig med!

/Ewa
Alexander-VG-zon3
tusen tack alla wub.gif
jag ska komma med en lista på växtern aoch även skirva upp deras temp .
men även i mitten av november frösta december kommer jag att veta men man ska inte ta ut segern i förväg utan man får ju vänta tills sommaren elelr våren så man ser om det har blivit nån tillväxt . bler det ingen tillväxt så har jag inte klarat det .

nu är det nästan som man lägntar llite tills den första frosten
Margith
Flaxss, oavsett om dina växter kommer att överleva eller inte, kommer du aldrig att kunna bli odlas största idiot för att du försöker smile.gif
Egen erfarenhet av zon-knäckeri tycker jag är guld värd wub.gif Delar man sen med sig av erfarenheterna kan vi lära varandra en hel del
smile.gif
Så mycket lycka till från mig och glöm nu inte bort att berätta hur det går smile.gif
Ludvig Johansson
Heja Flaxss! laugh.gif

Halva grejen med zonknäckeri är att våga, så du har helt klart rätt infallsvinkel. Haken med temperatur är att det inte bara är gradtalet, utan även hur länge, hur vått, hur gammal planta och tusen andra små detaljer som påverkar. Och andra sidan anges avses sällan temperaturer som dödar på fläcken när man anger härdighet för en viss växt utan snarare vad de kan utstå över nån natt per år. USDA systemet bygger ju på förväntat årsminima. Jag hoppas testerna går bra, och ser fram emot avrapporteringen. Om du orkar så notera även hur länge de utsätts för kyla osv.

Riskera inte plantor som du inte kan ersätta. Det ångrar man efteråt. Halva grejen men zonknäckning är växtförökning, för att kunna komma tillbaka en annan dag, och försöka rätta till det man gjorde fel förra gången.

Om jag får önska mig en växt som jag skulle vilja veta mer om är det murgrönsaralia, Fatshedera x lizei. Det är en korsning mellan murgröna och fatsia. Den har stora mjuktgröna vintergröna blad som liknar fatsian, men den brukar anges som härdigare. I svensk litteratur, om den någonsin nämns anses den knappt tåla minusgrader, medan den i utländsk tål nedåt -18C. Troligtvis har de svenska författarna inte egen erfarenhet av växten. Hursomhelst är den mycket fatsia lik, men troligtvis härdigare. Idag köpte jag en planta för 29kr på blomsterlandet här Skövde så de är inte dyra. Sedan är det såklart inte direkt bästa tiden att plantera ut dem just nu. blink.gif Men som nån sa, ett frö som aldrig sås kommer aldrig att gro.
Alexander-VG-zon3
japp jag ska räkna in allt
både lägnden,vinter väta ja en vanlig skånsk vinter sen får vi se vad som bler men jag tar ut segern på våren och om jag har fått en tillväxt då vet jag att plantan mår bra
tusen tack alla det glädjer mig trode jag skulle få andra svar som att jag var en idiot men detta glädjer mig och gör det ännu roligare att raportera .
imed jag skrev inlägget nu var att jag tänkte räkna medgödning och avmogning m.m. .

men vi får se hur det går
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ludvig Johansson @ 25-08-2006, 21:57)
Om jag får önska mig en växt som jag skulle vilja veta mer om är det murgrönsaralia, Fatshedera x lizei. Det är en korsning mellan murgröna och fatsia. Den har stora mjuktgröna vintergröna blad som liknar fatsian, men den brukar anges som härdigare. I svensk litteratur, om den någonsin nämns anses den knappt tåla minusgrader, medan den i utländsk tål nedåt -18C.

den var intresant en sån ska jag skaffa
Alexander-VG-zon3
här är listan av vilka växter som ingår och vilken temp jag har kunnat hitta på dom . växterna kommer jag att ha ute på vintern till deras max temp sen tar jag in dom bara på nätterna så är det *krukväxter* så kommer dom nästan vara ute hela vintern är det trädgårds växter så får dom skydd .
jag har redna gjort detta på andra växter i vinter så dom kan jag redan nu skirva upp som *avslutade*
här kommer listan

fredskalla -6c
4 flasklijor -6c
avokado träd
black beans träd Castanospermum australe -3c
trädtomat -1c (denna kommer inte ingå)
yucca -3c
2fönster ficus +1c (denna kommer inte vara med)
svärmors tunga -1c (denna kommer inte vara med)
mönjelilja -3c -6c
6hibiskusar -3c (denna kommer inte vara med)
paradisträd -6c
1 garderobs blommor -6c
7bergpalmer -2c (klar) den klara ca-2c ingen snö och under vintern ute snustorr
solfjäders palm (Livistona chinensis -8c -9c) (Livistona rotundifolia klar ska ha över +5c )
2 pygmé dadel ( klar -3c klara dom och lätt snöfall och hagel och storm men -4c och dom är stendöa har haft en som bevittnade -4c och bladen var döa och inget nytt kom går det under noll ska jjorden vara torr )
kentiapalm ( klar den klara -3c och lätt snöfall och hagel och storm men den är känslig för vårsol går det under 0 ska jorden vara torr )
olika hoyor ( inte med men har haft hoyor som har varit nere vid +7c +5c )
en vit änglatrumpet -12c
agave -8c
miniatyr hibiskus vit (inte riskera)
citrus -3c
bägarranka -1c
Zamia furfuracea -3c
trådpalm -10c
passiflora edulis -12c
Caesalpinia mexicana=bird of paradise -6c
kanarei palm -7c -9c (delvvis klar känslig för vind och snö tillsamans plus minus grader den dör av det med denna växt ska jag ser mer på )
brokbladig fönsterfikus (inte med)
weddelpalm -6c
triangelpalm -2c ( klar samma som för kentia palm men denna är härdigare mot snö hagel storm men inte -3c )
Alexander-VG-zon3
kanna -12c
( dvärgpalm eller humilis har jag haft i kruka som har klarat -12,9c den inre delen klarde sig men äldre blad blev skadade även har den klarat kraftig snöfall och hagel och storm har två nu på friland och ska se vad som händer )
blåsvingel *härdig*
aralia denna ska vara härdig här men ska kolla närmare på den
väderkvarnspalm får se vad som händer
lavendel *härdig*
yucca flamitosa eller hur det stavas får se hur det går
2oliv träd -10c om det är bra läge å bra jord tror dom ska överleva
thuja teddy stensäker
Stachys byzantina lammöra stensäker
akleja stensäker
stockros en vinröd/svart färg stensäker
hebe barrväxt halv härdig
rosa,vit,blå frilands hibiskus oftast härdig gär
opuntia *halv härdig till härdig till stensäker
agapanthus härdig
fuchsia här har jag sett allt från -1c till -12c får se vad jag gör med den men säkert kommer jag försöka skydda den
mynta härdig
4hosta plantor brokbladig stensäkra
hortensia härdig
kamelia härdig
dadelpalm tveksam men gör ett försök i söderläge med en svart vägg och svarta stenar i zon 1
rosmarin halv härdig samma krav som oliv
granatäpple samma som oliv
dvärg persika träd härdig men skyddas mot regn på vintern
fikon halvhädig till härdig man kna säga samma krav som oliv
kottepalm halv härdig i kruka har den varit med om kraftig snöfall hagel och storm både starka stormar å stora hagelkorn plus har den varit med om hårdfrost ner till -8c nu har jag den planterad i marekn å ska skydda den
timvisare härdig
smultron träd kommer upp på våren frön nu
jätte vallmo frön
bokharabinda stensäker men jag vill ge den skydd
climbing schneewittchen klätterros jag ska vara snäll med skydd
kaukausiskt fetblad stensäker igentligen när den är etablerad
sedum samma här
viola hederacea -3c vill igentligen inte gräva upp den den är underbar men jag inser att den bler svår att skydda och vi får rejält mer än rutn -5c
canna mexicana är tveksam om jag ska lämna kvar en sån här skönhet
kentuckykaffe här finns två full vuxna träd i västraby och en inne i broby
passionsblomma den härdiga sorten ner till ca -20c -23c
raket lilja -12c skyddar den
amarylis halv härdig ska skydda den
myrten samma som oliv
nerium -10c ska skydda dom rejält
banan ska funka som perenn
oxalis triangularis -12c
minatyr kärleksört härdig
kirskål brokbladig bomb säker
har mer men har någ glömnt dom

så denna lista var ute växter den andre var krukväxter

sen kommer jag göra en ny trod när det bler dax för den
där jag hela tiden kommer att skirva in och visa bilder hoppas ni följer med mig å komenterar på vägens gång
Gurkan
Oj, det var en rejäl lista !!! Hoppas det går bra för dig och alla plantorna.

Men ... du kan väl inte kalla experimenten *avslutade* för att dom klarat en vinter ... för att kallas härdig måste man klara många olika vintrar som kan komma på samma ställe under många år framöver.

Inte min mening att låta gnällig ... säger bara att detta experiment kommer du att få jobba med under många säsonger. Men du är ju ung ... du har många vintrar att se fram emot ... smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 26-08-2006, 01:26)
Oj, det var en rejäl lista !!! Hoppas det går bra för dig och alla plantorna.

Men ... du kan väl inte kalla experimenten *avslutade* för att dom klarat en vinter ... för att kallas härdig måste man klara många olika vintrar som kan komma på samma ställe under många år framöver.

Inte min mening att låta gnällig ... säger bara att detta experiment kommer du att få jobba med under många säsonger. Men du är ju ung ... du har många vintrar att se fram emot ... smile.gif

jo det är ju klart man kan kankse säga istället att klara dom denna vintern så vet man det så kna man säga att dom är värda att prova hos andra sen klara dom nästa är dom lika säkra som exempel väderkvarnspalm .

sen dom krukodlade är jju inte kvar utan deras vinter bler ju efter vad dom klara å inte igenom hela vintern så dom är ju alldrig med hela tiden tyå skulle det bli en snö storm tar man veck dom krukodlade från snö stormen som ett exempel wub.gif

men jovist man ska ju inte fastställa det efter 2-3vintrar men efter en så vet man mer å kan ge ut mer fakta till andra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon