Tjoppa
Nu har jag gett upp hoppet om att sommaren ska komma tillbaka. sad.gif
Så jag har börjat fundera på mina sommarblommor som inte tål frost eller för kyligt. Jag har åtminstone änglatrumpet, fuchsia och pelargon som jag vill övervintra. Men när ska jag ta in dem? Bara under natten kanske, som det är nu? Temperaturen har varit under 15 grader, och jag vill helst inte riskera frost (åtminstone inte på änglarna).
När tar ni in era känsliga växter?
Betty
Jag har mina pellisar på en ngt upphöjd (2 trappsteg) altan i söderläge. Förra hösten tog jag in dem i mitten av oktober.
Merlin
Jag tar in mina pelargoner när bladen börjar skifta färg och blir rödaktiga. Det brukar vara lite olika oftast nån gång i början på oktober! Jag bor i zon 3-4.
kristerh
Fuchsian tar jag inte in förrns det blir riktigt kallt med frost, den bryr sig inte så mycket om kyla bara det inte blir minus.
Åsa, mälardalen zon 2
Och skulle fuchsian bli fryst betyder det inte att den inte överlevt. Mina stod ute mer än ett dygn i -6C och jag trodde de dött men tog ändå in dem till vinterförvaringen och tänkte att någon kanske lever, sedan handlade jag en massa nya sorter(tänkte att jag skulle ersätta de antal som dött) när våren blev varmare upptäckte jag att nästan alla överlevt frysningen. 2st var det bara som dog och i en av dem hittade jag öronvivellarver i krukan så troligtvis var de de som tog död på fuchsian och inte kylan.

Även pelargonen Gazelle som också blev djupfryst bland fuchsiorna överlevde och blommar pampigt nu så de verkar inte vara så känsliga heller så någon lite frostig natt borde inte vara några större problem för de flesta pelargoner.

Jag tror det hann bli i slutet av oktober eller början av nov. förra året innan växterna åkte in och det var något sent men vi hade ganska varmt och sedan kom en rejäl kyla ganska plötsligt.
Alexander-VG-zon3
-3c på alla dom växterna både fuchsia,pelargon,aägnlatrumpet men jag skulle personligen ta in dom när det går ner mot 0c .
men sen är det med fuchsia att det finns olika arter å sorter en del klara -12c en del -23 men sen finns där dom som bara klarar +4c och så vidare
LadyG
Jag väntar tills det är +5 grader som lägsta temperatur på termometern, sen vågar jag inte vänta längre.

Pelargonerna klarar antagligen ännu lägre temperaturer men varför chansa? smile.gif
Carex
varför ts in ängeln när den är som finast nu? Du behöver inte oroa dig, de flesta växter tål mer än man tror. Och skulle det varnas för frost någon enstaka natt kan man helt enkelt slänga över en fiberduk:)
Tjoppa
Nä, okej, det kanske bara var jag som var nojjig då, eftersom ni alla säger annat. laugh.gif
Jag behöver alltså inte ens ta in dem över natten, eftersom blommorna tycker att det är någorlunda "varmt"?
Floppy
CITAT (Tjoppa @ 26-08-2006, 20:44)
Nä, okej, det kanske bara var jag som var nojjig då, eftersom ni alla säger annat. laugh.gif
Jag behöver alltså inte ens ta in dem över natten, eftersom blommorna tycker att det är någorlunda "varmt"?

Nä det är inte bara du som är 'nojjig'... tongue.gif laugh.gif ...jag tillhör nog den 'nojjiga' skaran jag också tongue.gif ...
Nu fick jag också svar på den frågan som du precis ställde...men jag har en följd fråga....

Ska man 'avhärda' växterna innan man ställer in dem för gott???...tänkte på att om man skulle ta in dem när det är ca +5 så direkt in i värme på runt +20-22 grader... blir inte det en liten chock för dem då???
...jag har ingen altan eller dyl som jag kan 'mellanlanda' dem i utan det blir direkt utifrån in... Hur gör ni???... blink.gif blink.gif blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Floppy @ 27-08-2006, 11:52)
CITAT (Tjoppa @ 26-08-2006, 20:44)

Nä det är inte bara du som är 'nojjig'... tongue.gif laugh.gif ...jag tillhör nog den 'nojjiga' skaran jag också tongue.gif ...
Nu fick jag också svar på den frågan som du precis ställde...men jag har en följd fråga....

Ska man 'avhärda' växterna innan man ställer in dem för gott???...tänkte på att om man skulle ta in dem när det är ca +5 så direkt in i värme på runt +20-22 grader... blir inte det en liten chock för dem då???
...jag har ingen altan eller dyl som jag kan 'mellanlanda' dem i utan det blir direkt utifrån in... Hur gör ni???... blink.gif blink.gif blink.gif

men dom växter som är här pelargoner och änglatrumpet fuchia ska ju ha en vintervilla dom ska jju inte in i värmen .

sen krukväxter kna man ju ställa dom vi en dörr i nån vecka eller i nåt föntsre som du ställer växten en bitt från föntret sen har fönstret öppet på det viset få¨r du ett svalt rum
Floppy
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 12:08)
men dom växter som är    här  pelargoner och änglatrumpet fuchia ska ju ha en vintervilla dom ska jju inte in i värmen .

sen krukväxter kna man ju ställa dom vi en dörr i nån vecka eller i nåt föntsre som du ställer  växten en bitt från föntret sen har fönstret öppet på det viset få¨r du ett svalt rum

Jo det vet jag...alltså att de ska ha vintervila men mitt problem är att jag har inget svalt utrymme att ha dem under vintervilan...utan de får antingen stå ute i mitt föråd och där kan jag visserligen sätta upp ett element som kan hålla ca 4-5 grader eller så blir det till att ha dem inne i rumsvärme...

Ja det var ju ett bra sätt att ställa dem vid dörren...men jag har nog lite för mycket växter som ska övervintra för att få plats... och att öppna ett fönster fungerar ju också säkert jättebra... men då blir det så himla kallt inne... wink.gif ...bor lite trångt... tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Floppy @ 27-08-2006, 15:02)
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 12:08)
men dom växter som är    här  pelargoner och änglatrumpet fuchia ska ju ha en vintervilla dom ska jju inte in i värmen .

sen krukväxter kna man ju ställa dom vi en dörr i nån vecka eller i nåt föntsre som du ställer  växten en bitt från föntret sen har fönstret öppet på det viset få¨r du ett svalt rum

Jo det vet jag...alltså att de ska ha vintervila men mitt problem är att jag har inget svalt utrymme att ha dem under vintervilan...utan de får antingen stå ute i mitt föråd och där kan jag visserligen sätta upp ett element som kan hålla ca 4-5 grader eller så blir det till att ha dem inne i rumsvärme...

Ja det var ju ett bra sätt att ställa dem vid dörren...men jag har nog lite för mycket växter som ska övervintra för att få plats... och att öppna ett fönster fungerar ju också säkert jättebra... men då blir det så himla kallt inne... wink.gif ...bor lite trångt... tongue.gif

jo det är ju kklart man vill ju inte själv frysa .
men kan du hålla +4c +5c så funkar det i ditt föråd även så dom får lite ljuse
Floppy
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 15:36)
jo det är ju kklart man vill ju inte själv frysa .
men kan du hålla +4c +5c så funkar det i ditt föråd även så dom får lite ljuse

Okej... smile.gif tackar för svaren på mina funderingar...ska montera lite lysrör i förådet till veckan...men inte idag....för nu ska jag äta tårta... tongue.gif
kan ju inte låta bli att vara här inne fast man fyller år...snacka om att vara beroende... blink.gif tongue.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Varken pelargon, änglatrumpet eller fuchsia behöver något ljus när det är runt +4-5C då kan man förvara dem i helmörker de gör som äppelträden när de förvaras kallt = de tappar bladen och går in i vila och utan blad kan de inte ta upp något ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon