Ralf
Det kommer mail om skärmsläckare, rubriken är tex "Rastistisk" eller "hakkors".
Öpnna ej dessa mail, installera för guds skulle ej skärmsläckaren för att se efter. Deletera bara mailet.

Ralf
L8 B.
Eller med rubriker på utrikiska... Cool screensaver, happy screensaver... E-post från någon du inte brukar få e-post ifrån kan vara "läbbig" wink.gif
Kasta utan att öppna som sagt!
Hasse_h
Se till att skaffa en bra antivirusprogramvara som uppdaterar sig själv när man kopplar upp sig på internet. Då behöver man inte oroa sig för virus i ena eller andra formen.

Tyvärr hjälper det inte mot spam-mail som öser över en med diverse obskyra "erbjudanden"...
Ella
Länken innehåller information om ganda som detta virus kallas. Framför allt vilkiet subjekt/ämne som dessa mail har!

Jag brukar komma undan från virus eftersom jag inte använder windows epost-program men just ganda som detta handlar om ser jag upp lite extra med eftersom de kan skicka iväg mail oberoende av vilket epostprogram man använder!

Virusinformation

Lycka till med antiviruskampen!
sanna
Hasse_h-->> Vilket antivirusprogram skulle du rekommendera?

Sanna unsure.gif
e_sedell
Med antivirusprogrammen är man alldrig helt säker. Många av de nyare virusen stänger av programen innan programmen stänger av dem.... Annars har jag hart att panda ska vara det bästa. Jag har ingen erfarenhet, men jag skulle nog satsa på det om jag skulle köpa något.
*Felix matte*
Jag har Norton Antivirusprogram & Norton Personal Firewall
och har inte en endaste gång sedan dessa installerades
drabbats av virus.
Många är de som försöker "komma åt" men de stoppas effektivt.
T.ex idag har 14 försök till intrång registrerats och stoppats biggrin.gif
Berith
Idag 11.36 kom två mail till min passagen-adress från sylvia@odla.nu - det ena med rubriken "Är USA ett UFO?" (61,7 kb) och det andra utan rubrik (61,5 kb). Jag har såklart inte öppnat dom eftersom det verkar lite mysko... huh.gif Nån mer som fått det här?

En sak till som är mysko är att jag inte angett passagen-adressen här i forumet, odlas nyhetsbrev kommer till en adress och i min profil finns en tredje. Var fasen har 'Sylvia' fått passagen-adressen ifrån??! mad.gif
Posse
Det förekommer också mail med bifogade smittofiler, men med t.ex. den förtroendeingivande avsändaradressen support@microsoft.com falskeligen anvgiven. sad.gif

Det lär visst finnas stollar som gladeligen installerat "uppdateringar" från den typen av adresser. wacko.gif
e_sedell
Ja men det är inte virus, det är fålk som vill ta sej in i din dator för att se om du har något intressant. De kan t.ex. raqdera ut viktiga filer eller sätta in ett virus direkt i datorn..... Det fungerar en brandvägg jättebra för
*Felix matte*
CITAT (e_sedell @ 23-05-2003, 20:12)
Ja men det är inte virus, det är fålk som vill ta sej in i din dator för att se om du har något intressant. De kan t.ex. raqdera ut viktiga filer eller sätta in ett virus direkt i datorn..... Det fungerar en brandvägg jättebra för

Jo tack ... Det är jag medveten om efter att ha drabbats av (kommer inte ihåg namnet) som raderade delar av det jag skrev, cdrom luckan åkte ut o in mm. mm. Där har jag nu effektiva Firewall (just nu kom den 15:e attacken idag)
Men NortonAntiVirus ser också nogsamt till att inga infekterade mail når mig. biggrin.gif
e_sedell
Det är väll kul med lit4e överaskningar tongue.gif . Förmodligen är det 4-5 personer som försöker. Tillslut komer de att lyckas om du inte uppdaterar. Intrång är svårt att skydda sig mot medans Virus får man ju oftast om man är klumpig.....
Hasse_h
CITAT (sanna @ 23-05-2003, 19:17)
Hasse_h-->> Vilket antivirusprogram skulle du rekommendera?

Sanna unsure.gif

Jag använder Norton Antivirus 2003. Jag får periodvis flera virusmail om dagen, men samtliga fastnar i fällan. Programmet uppdaterar sig själv när det finns nya virusuppdateringar att hämta.

Har dessutom en brandvägg för att skydda mig mot intrång eftersom jag sällan stänger av datorn utan ligger online dygnet runt. Tiny Personal Firewall heter denna och skyddar både mot direkta intrångsförsök och trojaner som skulle kunna tänka sig ha smugit sig in, vilket iofs är ganska osannolikt med Norton Antivirus. Många okända IP-adresser kan jag se i loggarna som har försökt med diverse portscanningar och annat "bus". Allt stoppas.

Jag skulle rekommendera de som känner sig osäkra på hur skyddad man är mot intrång att köra Shields UP! och få en test körd mot sin dator.

Jag känner mig ganska trygg med mina hängslen och livremmar... rolleyes.gif *ta-i-trä*
Ingemar
CITAT (Berith @ 23-05-2003, 19:50)
Idag 11.36 kom två mail till min passagen-adress från sylvia@odla.nu - det ena med rubriken "Är USA ett UFO?" (61,7 kb) och det andra utan rubrik (61,5 kb). Jag har såklart inte öppnat dom eftersom det verkar lite mysko...  :huh:  Nån mer som fått det här?

En sak till som är mysko är att jag inte angett passagen-adressen här i forumet, odlas nyhetsbrev kommer till en adress och i min profil finns en tredje. Var fasen har 'Sylvia' fått passagen-adressen ifrån??!  :angry:

Om du går in och tittar på var mailet verkligen kommer ifrån kommer du att se att det inte alls kommer från den adressen det ser ut som. Viruset tar och lägger dit en adress som du känner till och litar på som en säker användare, någon du tidigare mailat/fått mail ifrån. Allt för att du ska öppna det!

Jag får MÅNGA sådana mail varje dag, och många ser ut som om dom kom från användare här i forumet som jag tidigare varit i kontakt med smile.gif
*Felix matte*
CITAT (e_sedell @ 23-05-2003, 20:45)
Det är väll kul med lit4e överaskningar tongue.gif . Förmodligen är det 4-5 personer som försöker. Tillslut komer de att lyckas om du inte uppdaterar. Intrång är svårt att skydda sig mot medans Virus får man ju oftast om man är klumpig.....

Nejdå! Klumpig är jag inte men det är inte tack vare mig som "inkräktarna" stoppas. Det får jag tacka Norton för biggrin.gif och än har inget virus överlistat henne ( Fröken Norton)

Inte tycker jag att det är spc. kul med inkräktare
och inte vill jag dela mitt med okända slynglar mad.gif

Varför tror du att jag inte uppdaterar? och vad säger dig att intrång är svårt att skydda sig mot?
Posse
Att så många "åker dit" kan väl ha många orsaker.

Dels finns det människor som i åtskilliga år använt dator och epost men som - av någon märklig anledning - ändå aldrig uppmärksammat förekomsten av och den högst väsentliga risken att få sig epostmaskar tillsända. huh.gif

Och så finns det människorna som konsekvent tänker "det drabbar aldrig mig" och klickar hej-vilt på smått som stort som dimper ner i Inbox. wacko.gif

Andra berättar att det minsann inte är någon som helst risk - de har ju "virusprogram". När man frågar om de uppdaterar det ofta ser de ut som det berömda levande frågetecknet.
Och i värsta fall framkommer att "virusskyddet" är kvar oförbättrat sedan datorn inköptes 1998.

Som vi visst skrivit om i en annan tråd för länge sedan, drabbar ju slarvandet tyvärr inte endast den som "först" smittas - och isåfall vore ju inte maskarna så enormt farliga och "framgångsrika".

Istället händer ju väldigt ofta att den som aktiverar en mask, automatiskt ivägsänder smittan till ett stort antal nya offer, osv, osv, osv i all oändlighet.

Dessutom förekommer att masken "hugger" snuttar av mail som ligger i datorn och sprider ut dessa texter och/eller lösenord till kända och okända mottagare.

Den som är oförsiktig med hanterandet av inkommande epost, kan orsaka oerhörda problem för andra människor.
En slags "allmänfarlig vårdslöshet"!
mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon