Full version: Hjälp sökes
scorpan
Hej.
jag har en hel del Ampelliljor och häromdagen när jag skulle ta bort lite torkade fula blad reagerade jag över något konstigt i krukan.
nu har jag tagit kort på det,men vet inte vad det kan vara!
ser nästan ut som bowlingkäglor eller svampar,men inte har jag väl svamp i krukorna

Snälla, kan nån hjälpa mig?

tack på förhand.
kristerh
Det är små svampar, har oxså haft det förut, tog inte bort dem, tycker det var snyggt att ha dem i krukan, tror inte att de gör någon skada heller.
vill du bli av med dem får du byta jorden helt.
scorpan
tack för svaret Kristerh.
på nedersta bilden på höger sida ser man en gul fläck....påminner om mögel? är det en början på svampen eller är det mögel?
är det inte skadligt så tänker jag inte byta jorden idag....men har jord på hemväg wink.gif
krukan
Jag har också sån svamp med jämna mellanrum. Det gula är början på en större svamp. Hos mig har de aldrig påverkat växterna, många svampar växer ju också i symbios med växter och kan alltså vara till hjälp för växten. Vet dock inte om det är fallet med den här svampen.
bitte48
Odla.nu

här kan du läsa mer om svamp.
scorpan
Tack krukan och Bitte för svar wink.gif
Ska kolla länken.

Önskar er en trevlig kväll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon