Full version: Övervintra tomater?
Minibelle
Hejsan,

fick två små tomatplantor av en bekant.
Gardeners Delight & Tiny Tim.

Båda är stora och det växer tomater på dem.

Undrar nu om det går att övervintra mina tomatplantor.
Hur går man tillväga isåfall?

Dessutom är min Gardeners Delight drygt 1 meter, skall man beskära den?
Kan man ta skott? hur gör man isåfall?

Första gången för mig! biggrin.gif

Alla svar välkomnas.
Tack på förhand.

MVH
Åsa, mälardalen zon 2
Är Gardeners Delight bara 1m och har tomater är du verkligen säker på att det är Gardeners Delight?? De år jag verkligen har fått Gardeners Delight i fröpåsen har mina plantor blivit 4-6m långa lianer (alla sidoskott plockas bort från det att de börjar dyka upp på plnatan detta är en sort man tjuvar) ofta har de inte fått tomater förren de har varit mer än 1m.

Fast du kanske odlar dem i för små krukor (gardeners delight brukar behöva 20liters hink) eller i mager jord i marken????

Skott kan man ta det brukar bara vara att bryta bort en tjuv och sätta den i fuktig jord med en plastpåse över det hela. Sticklingar bör dock tas vår-försommar, nu är färgsammansättningen i det naturliga ljuset så att rotning inte gynnas, höst-vinter är sämsta tiden att rota sticklingar.
Ljust och svalt kan man övervintra tomater, men jag sår nya plantor varje år i början av april istället tomat är ju så lättförökade med frö och sår man sent slipper man hålla på med extra belysningar mm.

Här hittas info om hur man tjuvar tomat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon