Leolejon
25-08-2006, 17:36
Tänkte gå igenom trädgården snart för sista gången innan hösten, rensa och så. Är det något särskilt jag bör tänka på? Ska växterna gödas en sista gång?
Alexander-VG-zon3
25-08-2006, 17:48
jag ska någ göda som vanligt framm till mitten av sept . sen efter det ska jag göda med gödning som innheåller kalium och fosfor som förbättra växterna så dom klarar vinter bättre men jag tror inte det sista nämna är för perenenr utan buskar å sånt
Ludvig Johansson
25-08-2006, 21:09
Det beror på var du bor och vad du odlar. Normalt brukar man inte rekommendera gödsling efter första hälften av juli med kväverika preparat men det kan nog utökas några veckor i södra Sverige. Så här års kan man lägga på höstgödsel som innehåller mycket kalium. Regeln är att lägga på det ca 45 dagar innan första frost. Det hjälper att stärka upp växterna. Bor du norröver och använder gräsklipp kan du börja med att överväga att krafsa undan klippet för att marken ska torka upp bättre. Så klart, bor du i Norrbotten är det väl det största problemet att värja trädgården för skogsbränder??
Jag tycker du ska skippa gödandet. Om du vill göra det ändå, så använd Blomstra, det är bäst och enda gödslet som är framtaget utifrån forskning, övriga är mer kommersiella chansningar (okej vad har vi för kemikalier som vi har svårt att bli av med...???) Näst bäst är gräsklipp, och på tredje plats kommer blåkorn.
Iår har jag testat lite annan gödsel än förr. det blir hödsgödsling i september med fosfor/kalium för bättre bloning nästa år.