Victoria
Hej,

Har bett om hjälp med rabatten under min prupurapel innan och fick endel bra förslag. Men nu måste jag fråga vidare, man står helt förvirrad i denna djungel av bilder och beskrivningar på nätet i böcker etc. Tänkte att någon kanske rent konkret kan berätta vad ni har i era rabatter med silver/vita/rosa/lila och ljusbåa färger.

Här är problemrabatten. Jag började plantera ner det jag redan hade, men gav upp för jag får inte ihop det. Det kommer inte bli bra när det blommar utan bara se rörigt ut. Så bortse från vad ni ser i rabatten idag. Men det blir väl denna utformingen på den om ingen har någon roligare idé smile.gif Runda rabatter ÄR lite tråkiga : /

Höstanemonerna ska stå kvar, men vit astillbe ska bort. Eller? Vill ha något slags flor runt anemonerna, har ni tips på något "florigt" som står sig sent in på hösten? Funderar på nysört, vitpytta, pärl/ulleternell men kan inte avgöra vilken som är bäst smile.gif Vill även ha något "majestätiskt" och enkelt i lila på hösten. Till våren blir det nog någon enstaka hög lila tuplan.

Även salvian ska vara kvar och ormögat som marktäckare på våren, tror jag. Tips på blå marktäckare till sommar och höst?

Vad ska jag ha för blommor under sensommaren innan anemonerna kommer igång? Liljor? dahlior? malvor? *förvirrad* Vad trot ni blir snyggt?

Kan jag som sagt få konkreta förslag och gärna bilder på vad ni har i kombination med era höstanemoner och även vad som passar tillsammans med "flor" på sensommaren? Förslag på fräna kombinationer av vårblommade lök tas oxå tacksamt emot. Funderade på hyacinter och äkta pingstlija och kanske några enstaka lila tuplan?

Rörigt och flummigt inlägg, ungefär så som det står till i min hjärna. *suck* Total kaos, kan jag få hjälp att reda ut det wink.gif
carren
Kan du inte göra rabatten betydligt större? Åtminstone dubbelt så stor diameter som nu? Då kan du ha fler plantor av samma sort så blir det inte lika rörigt.

Fint till rödbladigt tycker jag lammöron och röd solhatt "Magnus" är. (Magnus blommar under sensommaren.)
kerstin z5-6
Utöka rabatten -det finns inte en susning att få det "oplottrigt på så liten yta smile.gif
en o en av varje planta blir lätt sillsallad "
Enstaka ex som blir stora kan stå själva -som Rosenflockel och Höstanemon -men för övrigt minst tre av samma sort

Själv tycker jag att perenner och ettåringar inte ska vara i samma rabatt -men det är ju tycke och smak

Trädets dimension - stammen kommer inom bara några år att vara den dubbla ...
ewa zon 3
Håller med föregående inlägg
Kanske skulle man kunna "koppla ihop" trädrabatten med rabatten där buskarna är planterade i en vid u-form (om du förstår vad jag menar) och plantera perenner på hela ytan. Sedan skulle jag lämna lite mer tom jord kring trädet i början så att det får chans att etablera sig ordentligt. Bara en ide, om ni behöver ni kunna gå mellan träd och buskar så kan några trampstenar bli fint. Flera perenner av samma sort i grupper eller stråk tycker jag blir lugnare och växterna kommer mer till sin rätt då tycker jag smile.gif

/Ewa
Mia, zon 3
Precis - öka på rabattstorleken!
Jag tycker pärlmalört är en riktig snygging, särskilt 'Guizhou' (med reservation för stavningen smile.gif ) just till rosa-silver, för den bryter av så snyggt med sina mörka stälkar och "strössliga" blommor. En riktigt blåbladig Hosta skulle jag också vilja ha med. De lugnar ned rabatter så bra med sina stora blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon