Victoria
Hej,

Kan inte komma till ro med den här rabatten. Något är fel. Är det upprepningarna som inte är bra. Kärleksört, rödbladig alunrot, kärleksört, rödbladig alunrot, bla, bla, bla, bla, bla......

Funderade på att klämma in gult flicköga strax bakom varje alunrot för att få in färg, men mistänker att det inte är problemet. Kanske jag inte alls ska ha något så högt som kärleksört? Ska den bort? Jag har bara rhoddar bakom, tre på rad......

Vad är felet? Behövs något tas bort eller läggas till eller ommöbleras? Tips?
Eva 33c
CITAT
Kanske jag inte alls ska ha något så högt som kärleksört?

Som rabatten ser ut just på bilden så ser kärlekörten lite hög och "spretig" ut. Kanske skulle de stå tillsammans i en lite större grupp? Eller så byter du ut dem till något lägre. Kanske kan alunroten ensam bilda kant (kompletera den med fler plantor) och så planterar du lite olika växter innanför, som kanske blommar på olika tider. Alunroten kommer att "hålla ihop" rabatten åt dig. Men möjligheterna är många. rolleyes.gif
Flyguy
Det finns väl inget som är "rätt", men personligen skulle jag nog sätta ihop de lite höga kärleksörterna i två ruggar utåt sidorna och sedan fyllt upp mellan och bakom alunroten med något mer lågväxt, gula flickögon är nog inte fel!
Mina egna rabatter är mer röriga, lite här och där, men i en så strukturerad uppsättning som Du har blir kärleksörten som en dominerande skärm framför alltihop.

Men det är jag det. smile.gif
kerstin z5-6
grupper tycker jag med, ger bättre effekt särskilt med perenner...
en sån här

Brunnera " Jack frost -är väldigt fin till en grupp rödbladiga heuchera, eller annat rödbladigt -dessutom ger den blå vårblommning
Mia, zon 3
Nu är det ju en fråga om tycke och smak, men jag personligen gillar inte kombinationen knallgult (flicköga) mot starkrosa (kärleksört).... Jag skulle nog hellre sätta dit t.ex. röd solhatt, som matchar kärleksörten. Och jag tror också mer på grupper. Kanske kärleksörten uppdelad på två, en rejäl grupp på en sidan, och en lite mindre på den andra, så man får en liten upprepning? Sedan skulle jag vilja slänga in ett höstsilverax 'Brunette' där nånstans också.... Och tulpanerna som jag tjatar om överallt - 'Queen of Night' - ursnyggt till Heucheran....
Och titta på Kerstins bild ovan - kunde bli jättefint med backnejlika i cerise till övriga rosa/vinröda toner?
kerstin z5-6
När man gör som föreslaget ovan och det lyckas-silver mot grått, vinröda blad mot små vinröda blommor i grupper -uppstår ett "samtal":) Växterna "pratar med varandra biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-08-2006, 13:31)
När man gör som föreslaget ovan och det lyckas-silver mot grått, vinröda blad mot små vinröda blommor i grupper -uppstår ett "samtal":) Växterna "pratar med varandra biggrin.gif

... och ibland har man otur, då "grälar" de istället.... laugh.gif Och har man en för liten rabatt, som nämndes ovan, blir det lätt "tjattrigt" istället, så de pratar i munnen på varandra.....
kerstin z5-6
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon