Full version: Törstigt träd
fredwel
Hej!

Vi har en skogsbeklädd sluttning upp mot ett berg i söder där vi tänkte anlägga en blomsteräng då marken har fått omfattande skador när vårt hus byggdes.

Det kommer in en hel del vatten på vår tomt från denna sluttning, och vi kom på att detkanske skulle vara bra att plantera ett par tre träd här som kan suga upp lite vatten (som ett komplement till dräneringen vi lagt i släntfoten)

Då slänten ligger mot söder om vår tomt så vill vi inteha alltför höga träd.

Det jag direkt kommer att tänka på är björkar, de är ju kända för att vara törstiga och det finns ju småväxta (6m) sorter.

Nån som har några synpunkter eller andra förslag på träd?

/fredrik
fredwel
Kanske ska tillägga att vi bor i Södertälje (Zon II), "jorden" är i princip lera som ska blandas med grov sand för att få den litet lucker. Hade tänkt gräva under träden för att få ner lite bättre jord där.

/fredrik
Inga från Närke
Björk kan du formklippa så de inte blir så höga. Vi har ett som jag klipper varje höst både på sidorna och toppen för att det ska hålla sig litet. Du kan även plantera det som häck och klippa.
Kamomill
Katsura är ett törstigt träd som inte blir jättestort. Fin höstfärg och luktar dessutom pepparkakor om hösten! :-)
thomaswahlqvist
Katsura 6-7 meter är en vanlig syn.
fredwel
Tack för svar!

6-7 meter om ett antal år är OK ör mig smile.gif

Tror inte träden kommer växa så snabbt i den backen. Har tittat runt och sett att det fins lägre björkarter också, frågan är väl om de är lika törstiga som en svensk!

/fredrik
Mia, zon 3
Salix finns ju i en massa sorter, och kan klippas hur hårt som helst.
hav
Bollpil, Salix fragili 'Bullata' är ju fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon