Full version: Äppelträd
fritteb
Hejsan!

Jag har precis köpt hus och på min tomt så står det 2 st äppelträd som står i vägen för min kommande veranda. Träden är väl ungefär 3-3,5 meter höga och inte allt för stora.

Min fråga är om det går att flytta träden någon annanstans på gården och få dom att rota sig igen, och hur man i sådana fall går till väga om det är möjligt.

Mvh Fredrik
Trädgårdsmannen
Jag har för mig att det finns en liknande fråga om flytt av körsbärsträd i den storleken någonstans bland Frågor & Svar här på Odla.nu

Om jag inte missminner mig skall det gå bra när trädet fällt sina löv. Det du skall tänka på är att försöka få med så mycket rötter som möjligt samt att beskära trädet när du flyttar det för att behålla det inbördes förhållandet mellan storleken på trädets krona och trädets rotsystem. Eftersom du aldrig får med alla rötterna behöver du beskära lika mycket som du misstänker att du missat få med i rotmängd.

Dock vet jag inte med säkerhet om det som gäller för körsbärsträd även gäller för äppelträd - men det borde fungera tycker jag. Någon annan med erfarenhet - Cilla?

Lycka till!
Cilla
I princip gäller samma som för plommonträdsflytt som beskrivs här http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...df2fa9ede2f92ad. Har för mig att även några tidigare inlägg handlade om flytt av träd.

När man avgör trädens ålder och därmed flyttbarheten tittar man mer på stamdiametern än på höjden. Trädet kan ju varit beskuret och då säger höjden inte så mycket.

Är har trädet en diameter på 10 cm i stamomkrets så är det ofta ett ganska styvt jobb att flytta det manuellt, men det går om man förbereder väl. Är det grövre är det bra att ta hjälp av någon slags maskin, samt att göra flytten i två steg: Först rotskärning (se flytt av plommonträd) och därefter flytt.

Nästan viktigare än att beskära kronan vid/efter flytt är att beskära rent rötterna så att det inte blir flisiga rötter man sätter ned på nya växtplatsen. Precis som illa lagda eller fnasiga snitt i kronan skapar röta så gör även trasiga rotdelar detta. Beskär eller såga släta snitt där rötter gått av. Behåll så mycket finrötter (de tunnaste) som möjligt och särskilt dem nära stammen - dessa är trädens näringsupptagare. De grövre förankringsrötterna ersätts med pålar på nya växtstället.
Hannele
Bygg verandan runt äppelträdet!
Cilla
Javisst - en veranda runt ett äppelträd - vilken romantik!
Här på holmen har det byggts verandor runt björkar och tallar - ser ut som konstverk efteråt, och verandan blir en del av naturen på ett vackert, vilsamt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon