Full version: Vilket är bäst...
LadyG
Jag tycker det kan vara svårt att komma ihåg gödningen, är pinne ett alternativ då eller är det en sämre form av gödning? Finns det risk att gödning på pinne skadar rötterna?

Jag har substralflaskan precis bredvid vattenkannan, men det är som om jag inte ser den ibland trots att den står mitt framför snoken. ohmy.gif

Men om blommorna far illa av pinnarna så låter jag bli, fast de kanske skulle tycka om gödning på pinne?

Råd emottages å det tacksammaste smile.gif
LadyG
Just det, jag glömde fråga om det är skillnad mellan olika tillverkare också. Finns det någon som är bättre än de andra?
yenny
Jag tror du kan använda den gödning som du tycker är bekvämast.
Jag vet inte om det är skilnad på de i "pinnform" eller flytande, men det är bättre med gödning i vilken form som hälst än ingen alls.
Alexander-VG-zon3
ja det är skillnad på olika tillverkare .
men tillverkad gödning är sämre för jorden men naturlig gödning tillför och förbättrar jorden så därför använder jag kogödsel till allt
LadyG
Tack, då ska jag skaffa pinnar till krukorna för jag glömmer ju bara vätskan hela tiden.

Och skulle jag sen råka komma ihåg gödning i vattnet kanske en enstaka gång inte elder till övergödning?

Fast maken låter mig nog inte dra in kogödsel i hemmet, så vilken tillverkare är bland de bästa?
Alexander-VG-zon3
CITAT (LadyG @ 26-08-2006, 11:01)
Tack, då ska jag skaffa pinnar till krukorna för jag glömmer ju bara vätskan hela tiden.

Och skulle jag sen råka komma ihåg gödning i vattnet kanske en enstaka gång inte elder till övergödning?

Fast maken låter mig nog inte dra in kogödsel i hemmet, så vilken tillverkare är bland de bästa?

jag har haft pinnar till mina inann det är enkelt men när man trycker i den ena efter den andra kan det lätt bli för mycket sen plus att alla växter tål inte kemikst tillverkad gödning sen har jag oftast den vanan att pinnarna brukar bli räliga . så därför tycker jag att kogödsel bara har fördelar .

men du kna ju ha påsen ute det är ju som jord
catlady
Om man kanske inte har tillgång till eller vet vart man ska få tag på naturligt gödsel, så kan man åtminstone köpa ekologiska preparat i de flesta affärer - Biopact t.ex. istället för Substral eller Blåkorn. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 26-08-2006, 11:32)
Om man kanske inte har tillgång till eller vet vart man ska få tag på naturligt gödsel, så kan man åtminstone köpa ekologiska preparat i de flesta affärer - Biopact t.ex. istället för Substral eller Blåkorn. smile.gif

jo men jag *jag* tycker kogödsel är bäst och plantskolor brukar ha det å konsum å macker m.m. iblan
LadyG
Jag gissar att jag kan hitta produkterna ni pratar om i närmaste växthus? De brukar ha bra sortiment i växthusen, nästan lite FÖR bra (jag lir förvirrad och vågar tillsist inte köpa något alls) smile.gif

Men de flesta är gröna växter, så det är gödning för gröna växter jag beöver iaf. Utom till pelargonerna, för de ser inte ut att vilja sluta blomma än på ett tag wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag kan bara ge rådet och dte är att använda kogödsel till allt både krukväxter inne som blommar å bara blad till trädgårds växter ute .

men det är du som bestämmer vad du vill köpa och göra
LadyG
Eftersom jag bor i lägenhet är inte utomhus något jag behöver bekymra mig om, däremot måste gödsel förvaras någonstans och jag har ebarmligt ont om plats.

Luktar kogödsel-sorten du köper?
Alexander-VG-zon3
CITAT (LadyG @ 26-08-2006, 13:31)
Eftersom jag bor i lägenhet är inte utomhus något jag behöver bekymra mig om, däremot måste gödsel förvaras någonstans och jag har ebarmligt ont om plats.

Luktar kogödsel-sorten du köper?

men jag tänkte du kna ju ha det ute påsarna om det går om du har plats till det.

nej dom luktar inte i normala fall men har man dom i stekande sol kan det börja lukta lite . det är som jord

men har du inte plast för det så får du ju köpa pinnar å ha wub.gif
yenny
Jag brukar använda blomstra fast i flytande form, det tycker jag fungerar bra. (det växer i alla fall ordentligt bra här)
Så pinnarna är säkert helt ok de med.

(jag skulle nog inte ha kogödsel innomhus)
LadyG
CITAT (flaxss @ 26-08-2006, 14:51)
nej dom  luktar inte i normala fall men har man dom i stekande sol kan det börja lukta lite . det är  som jord

men har du inte plast för det så  får du ju köpa  pinnar å ha wub.gif

Oj, jag som har söderläge... biggrin.gif

Grannarna skulle älska mig om en vecka biggrin.gif

CITAT (yenny @ 26-08-2006, 17:58)
Jag brukar använda blomstra fast i flytande form, det tycker jag fungerar bra. (det växer i alla fall ordentligt bra här)
Så pinnarna är säkert helt ok de med.

(jag skulle nog inte ha kogödsel innomhus)

Då kör jag på det, de är nog så enkla att använda och borde göra mina stackars plantor glada smile.gif

Tack för hjälpen, snälla ni wub.gif
Karrolina
Hej! Tänkte bara säga: ha inte näringspinnar om du har små barn.. Min kompis dotter åt en. Fast hon kanske bara växer lite snabbare nu.. rolleyes.gif .

Tänkte bara att det kunde vara något att tänka på. Jag vet inte omdet är farligt, men det kan väl knappast vara bra att äta iallafall?

/Karolina
LadyG
Tack för omtanken, men så små är inte mina längre. De har växt färdigt tror jag smile.gif

Men det kan vara värt att ha i åtanke för dem som har småfolk hemma wub.gif wub.gif wub.gif
Ophelia
Hittade en bra artikel om gödning smile.gif

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=278360
LadyG
CITAT (Ophelia @ 29-08-2006, 07:17)
Hittade en bra artikel om gödning smile.gif

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=278360

Wow! Tack!

Precis vad jag behövde! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon