visbylinda
Vad är egentligen definitionen för en altan, veranda och terass?

Vi har en 25 kvadratmeter stor utbyggnad med tak som vi inte vet vad vi ska kalla. Det är ett trädäck som inramas av ett 1 meter högt "räcke" (liggande timmer) och sedan stolpar upp till taket som består av genomskinliga glasfiber/plast plattor.
Går vi ut från huset så är det två trappsteg ner till "altanen" och ner från altanen ner till trädgården är det tre små trappsteg.

Bild hittar ni här:
Bild på tillbyggnaden

Är det en veranda, en altan eller en terass?
Namnet spelar väl egentligen ingen roll men jag skulle gärna vilja veta skillnaden.
*Felix matte*
Altan skulle jag nog säga att ni har. smile.gif
Gurkan
Håller med, Altan !

Terass definieras väl av större höjdskillnad (alt. takterass som är ovanpå ett högre hus)... veranda inramar oftast entrén till huset.

Fast nu ser jag på bilden att ni har flera dörrar ut ... kanske kan du kalla det veranda ändå även om det är köksdörren ! smile.gif
Alexander-VG-zon3
det är väl så här
en veranda är en med stolpar utan nåt annat som en utbyggnad utan upphöjdt golv .
en altan är en upp hjöd med golv och stolpar
en terass är en öppen planyta med staket
jag vet inte om dte är rätt men det är så jag har haft för mig att det är
Alexander-VG-zon3
kom på man kan googla det
men jag tycker där altan å veranda ser lika dant ut är det kankse storleks skillnad
tiso001
Intressant det här...frågan är om det finns entydiga definitioner?

Jag har alltid tänkt att altan är en obetäckt uteplats som ligger i direkt anslutning till huset. Så fort man sätter tak på den blir den en veranda, vilken höjd den är på spelar egentligen ingen roll.

En uteplats kan vara samma sak som en altan, med skillnaden att uteplatsen också kan vara fristående.

Terass däremot har alltid hela eller delar av huset under sig.

Fast de här definitionerna kan förstås vara helt fel också biggrin.gif
Eva i Skåne
Är det inte bara olika ord för samma sak? wink.gif
Det jag kallar terass kallar nån annan altan, det jag kallar veranda kallar nån annan uteplats osv osv unsure.gif

Veranda tycker jag iofs är nån slags början av ingång till huset huh.gif och ser framför mig en gammaldags glasveranda... wacko.gif
krellus
Jag röstar på veranda... tongue.gif
netaave
Veranda är för mig något som sitter på framsidan i anslutning till entrén, det ni har tycker jag är en altan eller en loggia som min mamma säger. tongue.gif
Gurkan
För att det ska få klassas som veranda enl. EU's nya regler måste där finnas minst en gungstol.

Exempel på godkänd veranda :

Lena N
Terass är för mig en upphöjd uteplats. Jämför med terassodlingar.

I övrigt är jag totalt förvirrad när det gäller begreppen. Finns här ingen med arkitektkunskaper?
*Felix matte*
Veranda
Altan
Betty
Veranda kallar jag en möblerbar uteplats med tak i anslutning till huvudentrén, (kallar den för farstukvist om den är så liten så att den inte går att möblera med mer än en liten bänk.)

Altan är för mig en uteplats med pelare, staket och ev. tak, företrädesvis i söderläge i anslutning till husets utgång från t.ex. vardagsrummet/matplatsen via en altandörr.
(jag kallar det för "soldäck" om den inte har tak)

Terrass är för mig ungefär samma som altan - förutom att en terrass är uppbyggd från marknivån med ett eller flera trappsteg medan en altan både kan vara uppbyggd eller vara direkt i marknivå.
visbylinda
Tack för alla svar!
Intressant att man har så olika uppfattningar om vad som är vad.

Jag känner nog att altan är det som är mest likt vår utbyggnad men helt solklart är det inte. Den är uppbyggd (3 trappsteg från marknivå och 3 trappsteg ut från själva huset), den har tak, pelare och "staket" och två dörrar ut mot gården och två dörrar in mot huset.

Namnet spelar kanske inte så stor roll (men jag är den nyfikna sorten ;-) ) utan det viktigaste är glädjen den skänker. Vilka fantastiska stunder vi haft på den i sommar: kräftskivor, surströmmingsskivor, glasspauser och grillkvällar. Med några infravärmare förlänger man sommarkvällarna en bra bit in i september.

Allt gott/ Linda
Min trädgårdssida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon