catlady
26-08-2006, 10:29
Jag undrar vilka djurs (och människors??) avföring som fungerar som gödsel. Man brukar läsa om höns-, ko- och hästgödsel, för att deras innehåller till största delen vegetabiliska produkter antar jag. Men hur är det med hund- och kattbajs t.ex? Och skulle man i teorin kunna gödsla med sin egen avföring? (Guldvatten används ju och använder jag själv)
Alexander-VG-zon3
26-08-2006, 11:08
det kan bli förstarkt som hönsgödsel är väldigt strakt och kna bränna rötterna .
sen är det ju välbrunnet så lägger du färkst så skulle det gå mindre bra
Det är klart att du kan gödsla med ditt eget bajs, men du måste kompostera det först - annars luktar det ju skunk!
catlady
26-08-2006, 17:05
Jaha, det går alltså! Då antar jag att det är samma med hund- och kattbajs? Hur mycket bajs till hur mycket typ gräsklipp/grenar får man då räkna? Och hur lång tid tar det tills det går att använda utan att det stinker?
Detta är bara en hypotetisk framtidsfråga (när jag äntligen flyttar från den lilla lägenheten mitt i stan), men jag har blivit lite nyfiken och ekologiskt tänkande på sistone. Och så har jag ju två katter...
Alexander-VG-zon3
26-08-2006, 17:27
jag hadde inte räkomenderat hund elelr katt bajs och intemänniskobajs heller för den delen .
det kommer någ bränna till hårt mot rötterna
Åsa, mälardalen zon 2
26-08-2006, 17:59
+Det finns risk för toxoplasmos ifall man odlar grönsaker som inte kokas ifall man använder sånt som kattskit. +Även människoskit som inte är välkomposterad kan sprida olika smittor.
Vi har en latrinkompost och det blir helt luktfri kanongödsel som dock bara används till blommor - inte till något som man äter. Det tar ett år så är det helt luktfritt. Det bränner inte rötterna om det är komposterat (och vi blandar torv i komposten).
Jag läste för några år sedan (har glömt var) att mänskogödsel till grönsaker som ska ätas av människor blir en alltför kort näringskedja. Där fanns ingen ytterligare förklaring, men jag tyckte att resonemanget kändes rätt på något sätt.
catlady
27-08-2006, 15:14
Ok, endast väl komposterat och inte till ätbart! Tack för svar
Och det är ju främst urinen som är näringsrik. Tar man gödsel från stallade djur så får man ju med även urinen, skulle man då i en hage och plocka gödsel så fungerar det som jordförbättring, men det innehåller inte speciellt mycket näring.
För vår del så handlar det mest om att vi inte har någon latrinhämtning på landet - var och en få ta hand om sin "skit" så att säga. Då tycker jag det är ett bra sätt att i alla fall få lite jordstrukturförbättringsmedel. Vi är bara två personer och har som sagt ett fritidshus - så några större mängder handlar det inte om!
/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.