Full version: Täckbark?!
Eklandabo
Hej,

Vi har för ca 8 veckor sedan (juni-2006) fått planterat (av husleverantören) en häck runt vår tom med vintergrön liguster (Ligustrum vulgare 'Atrovirens'). Nu ca 100 cm höjd. (återkommer med fråga kring beskärning)

Naturligtvis har det börjat att komma rejält med ogräs. Även om det var en skön dag så hade jag efter ca 5 timmar rensande funderingar på hur jag kan minska ned ogräsbekämpningen.

Glad i hågen åkte jag och köpte täckbark. Innan jag skulle hälla på detta läste jag på förpackningen att man inte skulle ha täckbark ca 10 cm runt buskar. Då de står ganska tätt (ca 20 cm mellan dem) var det inte stor ide att hälla på något. Nu till frågan.

Är det någon som trotsat dessa råd och hällt på ca 10 cm täckbark över det hela och samtidigt fått en bra häck?

Från en glad Mikael, som har en försvarlig mängd säckar med täckbark som kanske är till salu... biggrin.gif
Lena N
Varningen på påsarna är säkert befogad. Jag skulle inte våga chansa med en nyplanterad häck. En klippt ligusterhäck är en underbar bakgrund för det man vill framhäva i en trädgård.

Även några cm vanlig torvjord håller undan ogräs under en stor del av sommaren om man lägger på den efter en första ogräsbekämpning på våren. Välj i så fall den som heter kogödsel = torv gödslad med kogödsel. Då får du tredubbel effekt: ogräsen hålls tillbaka, jordstrukturen förbättras och häcken får näring.

Behåll täckbarken, den får du säkert användning för på någon annan plats.

Lycka till med häcken. wub.gif
Sommartorparn
CITAT (Eklandabo @ 26-08-2006, 14:32)
Är det någon som trotsat dessa råd och hällt på ca 10 cm täckbark över det hela och samtidigt fått en bra häck?

Tur att jag inte läste på påsen innan jag hällde ut barken. rolleyes.gif
Men jag hällde ganska tunnt, 2-5 cm bara.

Stod det på påsen vad som skulle kunna hända om man gjorde det?

Sedan tog det inte så lång tid innan ogräsfröna grodde i själva barken i alla fall, men den förhindrade i alla fall ogräsfröna som finns i jorden att gro. Tyckte absolut det var arbetsbesparande.

Gödslad torv skulle jag inte strö ut så här års. Hellre då ogödslad.
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 27-08-2006, 09:38)
Stod det på påsen vad som skulle kunna hända om man gjorde det?

Täckbark tjäl kväve, man måste gödsla extra - men inte efter midsommar.
Det är nog inte läge att täcka 10 cm på nyplanterat, etablerat kanske klarar mer.
josohl
Jag öste på 10-20 cm tugg från grannens nerfrästa granstubbar över vår nyplaterade syrenhäck tidigt i våras och den verkar jätteglad. Tvärtemot vad de flesta skiver om syren så har vår växt ganska mycket redan och skjuter massor av skott. Jorden under stubbfräset var både någorlunda blöt och mycket lucker även mitt i sommartorkan. Dessutom är det nästan inget ogräs alls!
Jag hade precis tänkt lägga ut köpt täckbark kring mina taxus baccata...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon