Full version: Spårvagn 101
Jejja
Hallå odlaiter!

Imorgon åker jag till Borås för skolträff. På onsdag ska jag till Göteborgs botaniska trädgård för första gången i mitt liv... wub.gif

Jag har sökt på västtrafiks reseplanerare om hur jag ska åka, men... det är ett litet problem... Hur funkar det där med spårvagn? Går det till precis som med buss? Eller köper man biljetter i förväg, eller, eller...

Hur göööör man???
wacko.gif

(pinsam fråga va...)
Urd
Hej!

Man skall än så länge alltid kunna köpa biljett ombord, antingen i en biljettautomat (en stor blå grej) som man kan knöka ner mynt i (ej sedlar), eller hos föraren. Tror bara den blåa biljettautomaten finns på spårvagnar och båtar än så länge. (?)

Om du bara skall fram och tillbaks till Botan är det kanske smidigast med enkelbiljett. (Det finns dagkort att köpa också från maskinen (dvs rött dagkort - då kan du åka flera resor på samma dag ))
Spårvagn och buss är samma sak. Hos bussarna köper du biljett hos föraren.
I Göteborg har man just nu två biljettsystem. Dels de nya blåa systemen och det äldre gröna. Men köper du enkelbiljett hos föraren kan du bara ignorera dem.

Nä, nu har jag nog rört till det för dig, hoppas du förstår något?

rolleyes.gif

Bäst för dig är enkelbiljett eller dagkort.

Var hos Botan i torsdags och det såg finfint ut som vanligt. Hoppas du gillar det.

Hälsningar
Anna
ah56
Spårvagn 101 finns inte. De spårvägslinjer som trafikerar Botaniska är 1,2 och 7 om jag inte missminner mig.
Västtrafik
Pirum
Kul rubrik, men, ja, 1, 2 och 7 är det nog...men jag känner mig en smula osäker. I vilket fall så går det många spårvagnar, och försök gärna vara där tidigt, det finns mycket att utforska på egen hand smile.gif Egentligen kan man lika gärna gå av vid Sahlgrenska sjukhuset, promenaden till entrén blir bara marginellt längre då. Ska själv till botaniska nån gång framöver...var där och identifierade äpplen förra året. Eller, rättare sagt, försökte, för de gick bet på äpplet jag främst ville ha identifierat... sad.gif Fast, lika bra det kanske, då behåller äpplet en mystisk aura och så kan man ju döpa det själv smile.gif
Piccante
Stopp och belägg går verkligen 2:an till botan, det har den aldrig gjort innan??? Möjligtvis efter sommarens omläggning av linjerna men innan har det varit 1, 7 och 8. Om man väljer att hoppa av vid Sahlgrenska så kan man även ta 6:an vilken stannar vid Sahlgrenskas huvudentré innan den viker av ned mot linnéplatsen. Sedan genar man från Sahlgrenska ned för backen vid garaget ned till Apotekaregatan.
Jejja
CITAT (ah56 @ 26-08-2006, 21:17)
Spårvagn 101 finns inte.

Jag vet... Jag försökte bara vara lite rolig (engelskans one-o-one=grundkurs)...laugh.gif wub.gif
På trafikplaneraren fick jag fram att det var 1,2 och 7 man kunde åka med.

Tack för förklaringen Urd, det lättaste är alltså om jag bara köper enkelbiljetter hos föraren när jag kliver på.
Ropas hållplatserna ut, så man vet när man ska kliva av? Och stannar de automatiskt på alla hållplatser, eller måste man plinga? blink.gif

En fråga till... Eftersom jag har packning med mig, finns det skåp man kan låna på centralstationen för att låsa in sin packning under dagen, eller finns det sånt på botaniska kanske? Jag vill helst inte behöva släpa omkring på resväskan när jag ska studera blommorna.... wink.gif
Jejja
CITAT (Leocarpus @ 26-08-2006, 23:00)
Stopp och belägg går verkligen 2:an till botan, det har den aldrig gjort innan??? Möjligtvis efter sommarens omläggning av linjerna men innan har det varit 1, 7 och 8.

Ja, på västtrafiks hemsida står det att 2:an skulle gå till botan, när hösttidtabellen startade.

Men konstigt nog så står det i trafikplaneraren att jag ska åka spårvagn 1 eller 8 när jag ska till botan på förmiddagen, men bara 1,2 eller 7 när jag ska därifrån på eftermiddagen...
Piccante
Nu har jag iofs inte varit på botan mkt senaste året för jag har pluggat på distans det sista. De kan ju ha ställt till det i linjerna igen så att ingen ska kunna känna sig säker när man väl har lärt sig dem tongue.gif Linje 8 har tidigare bara trafikerat sträckan på dagtid och ersatts av linje 13 på tidig morgon och natt. Varför du inte kan ta 7:an på dagen begriper jag inte? Jag tror att jag måste läsa på detta snart jag ska själv till botan för upprop i veckan.

Botaniska har inga förvaringsskåp vad jag känner till. I den nybyggda delen av centralstationen, som länkar ihop "gamla" centralen med Nils Ericssonterminalen finns det en trapp ned till källaren med toaletter och en hall med förvaringsboxar.

Hållplatser ropas ut och dessutom kan man läsa namnet på den aktuella hållplatsen och den nästkommande på displayer i taket på spårvagnen. För säkerhets skull så plingar jag vid botan för det är inte alltid som det går på folk där. Jag har iofs aldrig varit med om att de åkt förbi men man vet aldrig...
Jejja
Stort tack för all hjälp!!! Nu känner jag mig lite säkrare inför min "utflykt". smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon