Full version: Problem med gullregn!
stina
Vi har ett gullregn på landet som vi satt för 3 år sedan. Idag när vi kom ner på landet hade trädet nästan lagt sig ner! ohmy.gif Jag kände på trädet och det satt då fast i marken, men det hade ändå fått slagsida. Vi reste upp trädet och satte dit en grövre påle för att hålla det upprätt. Men varför har det hänt tro? Trädet har växt otroligt mycket i år, kan det vara så att kronan växt för mycket och att inte rotsystemet hängt med? Trädet är nu ca 2,5 meter högt.

Tror ni att trädet klarar sig, det såg då friskt ut?

Undrar en orolig Stina
cato
Du behöver ej vara orolig Stina.
Ditt Gullregnsträd klarar sig. Unga träd kan bete sig sådär. Vi har haft samma fenomen.
Kraftigt regn tynger ner grenverket, marken är blöt. Lite vind eller en snedvuxen krona kan räcka för att trädet skall kantra.
Har du nu bundit upp trädet ordentligt kan du sova lugnt.
Hälsningar
Cato
stina
Tack! rolleyes.gif Trädet var en present så det är extra kärt för mej! wub.gif Och ja, det är lite snedvuxet åt det hållet det kantrade.

/Stina
Big Gardener
Gullregn är inte naturligt ett träd/buskträd med genomgående rak stam, så om tillväxten är sned är det ingen fara, men har trädet lagt sig ned på kort tid är det ju inte fel att ge det lite stöd.
stina
Det hade definitivt lagt sig ner, var löst i sidled! ohmy.gif Hoppas stören håller det på plats nu! unsure.gif
Cilla
Här frösår sig gullregn, och jag tror att vissa kommer av rotskott också. De växer som buskar i början, och de som kommer endast som ett litet spröt blir skört i början och slås ofta ned av regn. De som växer i lerhaltig, näringsrik jord slås ned av regn mer än de som har tuffare jordförhållanden.

Jag gissar att man inte ska gödsla gullregn så mycket, då växer de mer än de orkar bära.
stina
Aha, där kanske jag har problemet. Jag fick en faslig massa kanonfin hästgödsel i våras och gullregnet fick sej en rejäl dos! ohmy.gif Och så har det vuxit något kopiöst i år också.... Hoppas det reder sig ändå! huh.gif
Katarina H
Jag tycker att gullregn verkar väldigt tåligt. Om du är rädd att det ska dö så leta efter frösådda plantor från ditt tre-åriga träd och ta tillvara på dem. Gullregnen hos oss frösår sig väldigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon