Full version: Marsvin
zaaritha
Innan vi fick Fjutten o Zenith, så har jag aldrig tänkt så mycket på marsvin!
Men; de är ju väldigt personliga o intressanta!
De "pratar" mycket..........
Vi har dem ihop med två kaniner--de ligger ovanpå kaninerna o sover
utanför lådorna o i en stor hög i bolådan!
En; Fjutten", är ganska stor, vit m svarta öron.
Zenith är av rasen Self o är bara hälften så stor som Fjutten.
Zenith är trefärgad; vit-svart-brun.
Nå´n som har erfarenhet av dessa djur?

Vad kan Fjutten vara för ras?
humla
Hej!

Kul att du också fallit för dessa underbara djur smile.gif

Jag har haft marsvin i drygt 10 år, har just nu 6 marsvinsdamer av olika raser. Kolla in min hemsida om du vill wink.gif

Vad har "Fjutten" för slags päls? Korthårig/långhårig/strävhårig? är han helvit? Mörka eller röda ögon?

(Förresten, jag tror inte Zenith är Self, eftersom selfar är enfärgade)

MVH/Elin
Theriss
Om Fjutten är vit med röda ögon kan färgen vara himalaya, men då är även nos och tassar färgade. Annars kanske öronen bara är sotade.

Frågar samma som Humlan, vad har dina marsvin för sorts päls? Det är pälsen som avgör vilken ras de är.

Zeniths färg kallas tort'n white, fälten är då i rött/golden, vitt och svart.

Mascot och Strössel, två hanar jag fött upp:
humla
Hej Theriss smile.gif Så du föder upp marsvin? Vilka raser? Är du reggad?

Mvh/Elin
yenny
CITAT (Theriss @ 31-08-2006, 16:16)
Mascot och Strössel, två hanar jag fött upp:

Så söta de är wub.gif
zaaritha
"Fjutten" är strävhårig! Vit, m svarta öron, röda ögon. Ganska stor.....
Visslar mycket, höga ljud!
Zenith, är tystare, liten o go´. As said; Zenith är en self, sa säljaren...............
humla
Fjutten är antingen teddy eller rex. De är strävhåriga, men ser likadana ut så det är svårt att veta vad de är om man inte har stamtavla. Håller med Theriss om att det låter som om han har färgen Himalaya.

Zenith kan inte vara en self, om han har fler färger än 1 wink.gif (kan säljaren ha sagt "nonself"? Det betyder flerfärgad) Kolla på min hemsida om du vill, där har jag bilder på alla godkända varianter av marsvin, både när det gäller raser, färger och teckningar.

www.humlansmarsvin.se

MVH/Elin
zaaritha
Tja, tjejen som sålde Zenith, sa att rasen heter self!
Jag är ju totalt okunnig, vet inget om marsvin--men --som sagt--de är så personliga! Men; det är ju Silke ( hermelinkanin) o Louiseskruttan också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon