Full version: Id-hjälp önskas
Cattis4
Hej,
Är det någon som vet vad som smugit sig in i min blåbärsbuske?
Tacksam för all hjälp!

MVH
Cattis
Eva 33c
Jag gissar att den är en dunörtsväxt. Tittade på rosendunört Epilobium hirsutum på google.
Vad tror du, kan det vara den?
Cattis4
Hej och tack!

Det skulle mycket väl kunna vara den. Ska söka lite på nätet om den.

/Cattis
Cattis4
Hej igen,

Har läst lite på nätet om den nu. Blommorna är dock inte så stora som det står. Mina blommor är ca1,5 cm.
Är det ogräsvarning? Blomman är ju jättesöt, men jag vill inte skapa bekymmer genom att flytta den till någom rabatt.

/Cattis
Eva 33c
Det kanske är någon annan variant av dunört, det finns många sorter, många av dem har mindre blommor. Ett lästips är Den virtuella floran med bilder och beskrivningar på växter i Sverige.
Den räknas nog som ogräs men inget aggresivt sådant. Ofta känner man igen småplantornna på att de är lite rödaktiga i bladen.
Lycka till med identifieringingen. smile.gif
Anders zon 1
Det är rosendunört (Epilobium hirsutum). Vacker men kan bli ett besvärligt ogräs om den får fäste, särskilt på lite fuktigare mark. Det är flerårig och sprider sig både med massor av frön och med underjordiska utlöpare. Här i Skåne är den mycket vanlig i diken och på fuktig, näringsrik mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon