Full version: Humle
betsla
Jag undrar helt enkelt när man ska plocka "blommorna"? Jag har tänkt att torka dem... går det bra i rumstemperatur tro?
Meliss
CITAT (betsla @ 26-08-2006, 23:05)
Jag undrar helt enkelt när man ska plocka "blommorna"? Jag har tänkt att torka dem... går det bra i rumstemperatur tro?

Jag brukar plocka dem när kottarna ser lagoma ut helt enkelt. Det är ju små kottar liksom. Jag har läst i några böcker att man ska plocka med skydd på händerna för oljan är jättestark men jag har inte märkt något. Jag brukar lägga alla kottarna på tidningspapper på golvet eller i hyllor i hela huset. Man får gå och röra till dem ibland. Men det är klart, ska man ha dem i teer ska man nog torka dem i hyllor.
Jag brukar ha mina till dekoration mest eller sy små sovpåsar. har inte testat dem i te.

Lycka till!
betsla
CITAT (Meliss @ 27-08-2006, 19:59)
CITAT (betsla @ 26-08-2006, 23:05)

Jag brukar plocka dem när kottarna ser lagoma ut helt enkelt. Det är ju små kottar liksom. Jag har läst i några böcker att man ska plocka med skydd på händerna för oljan är jättestark men jag har inte märkt något. Jag brukar lägga alla kottarna på tidningspapper på golvet eller i hyllor i hela huset. Man får gå och röra till dem ibland. Men det är klart, ska man ha dem i teer ska man nog torka dem i hyllor.
Jag brukar ha mina till dekoration mest eller sy små sovpåsar. har inte testat dem i te.

Lycka till!

Tack tack!

Jag tänkte nog mest ha dem i "sovpåsar" jag med... så huvudsaken är ju att de blir torra. Jag läste nånstans att de är mer verksamma ju torrare de är.

Får till att plocka i morgon då kanske?!
ingrid fuxwall
Men man bör nog tänka på att plocka dem när de inte är allt för våta.

ingrid
tiagirl
CITAT (betsla @ 27-08-2006, 20:57)
Jag tänkte nog mest ha dem i "sovpåsar" jag med... så huvudsaken är ju att de blir torra. Jag läste nånstans att de är mer verksamma ju torrare de är.

Hm...vad är sov-påsar? Verksamma mot vad? Bra sömn?? *går å skördar hela växten* blink.gif
KURT
CITAT (tiagirl @ 18-09-2006, 07:32)
CITAT (betsla @ 27-08-2006, 20:57)

Hm...vad är sov-påsar? Verksamma mot vad? Bra sömn?? *går å skördar hela växten* blink.gif

Man kan ha kottarna (OBS! man måste ha hon-plantor för att få kottar!) i doftpåsar, humle skall vara sövande, samma effekt som att dricka te på hulme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon