Kathy
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på en annorlunda, borgerlig vigsel, inte en traditionell vigsel i Rådhuset där man - i princip - ropar "ja" i dörröppningen.
Några förslag på en alternativ plats?
LadyG
Somliga har tackat ja under djuphavsdykning (fråga mig inte hur de fick ner en vigselförrättare dit!) annars kan man ju välja ett historiskt intressant ställe, eller (om det är möjligt) platsen där man möttes, hade första träffen eller liknande.

Somliga väljer skogen eller fjället, men det kanske är lite väl entusiastiskt?
Hannele
CITAT (Scrollan @ 26-08-2006, 23:42)
inte en traditionell vigsel i Rådhuset där man - i princip - ropar "ja" i dörröppningen.

Det gick bra det också, sista minuten... wub.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 26-08-2006, 23:45)

Det är mycket möjligt att det "går bra" det med.
Det är bara det att det är så tråååkigt.
Kathy
CITAT (LadyG @ 26-08-2006, 23:44)
Somliga har tackat ja under djuphavsdykning (fråga mig inte hur de fick ner en vigselförrättare dit!) annars kan man ju välja ett historiskt intressant ställe, eller (om det är möjligt) platsen där man möttes, hade första träffen eller liknande.

Somliga väljer skogen eller fjället, men det kanske är lite väl entusiastiskt?

Jo...såna där varianter har de hört talas om...men djuphavsdykning, fjället eller skogen är inte så tilltalande.

Så...fler tips? wub.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 26-08-2006, 23:45)
inte en traditionell vigsel i Rådhuset där man - i princip - ropar "ja" i dörröppningen.

På vägen in till BB eller??? blink.gif Det såg då verkligen ut att va´i sista minuten rolleyes.gif wub.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 26-08-2006, 23:55)
På vägen in till BB eller??? blink.gif  Det såg då verkligen ut att va´i sista minuten rolleyes.gif  :wub:

Tja, lite mariginal hade vi... Men vi sa att bröllopsresan gick till BB. laugh.gif
Magdis
Svårt! Vigsel på någon vacker plats i naturen kanske. Jag har ingen aning om hur de borgerliga vigselförrättarna ställer upp på udda platser. Präster brukar kunna göra det iallafall. En solig strand kanske? Beror ju lite på hur annorlunda du vill att den ska vara...
Hannele
Borgerlig vigsel i Motala...
I Motala äger borgerlig vigsel vanligtvis rum i Rådhuset eller i Tingsrätten. Det går också utmärkt i hemmet, i en skogsglänta, vid stranden eller på någon annan plats som känns lämplig. Under vigseln kan tärnor, marskalkar och brudnäbbar finnas med, precis som vid kyrkligt bröllop. Inslag av musik, sång och diktläsning komponeras efter egen smak.
CurlySue
finns ett urgulligt rådhus i sigtuna...där är det personligt och mysigt
AnitaO
CITAT (Hannele @ 27-08-2006, 00:15)
Borgerlig vigsel i Motala...
I Motala äger borgerlig vigsel vanligtvis rum i Rådhuset eller i Tingsrätten. Det går också utmärkt i hemmet, i en skogsglänta, vid stranden eller på någon annan plats som känns lämplig. Under vigseln kan tärnor, marskalkar och brudnäbbar finnas med, precis som vid kyrkligt bröllop. Inslag av musik, sång och diktläsning komponeras efter egen smak.

En vacker strand tycker jag skulle vara fint wub.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 27-08-2006, 00:03)
CITAT (Reserv @ 26-08-2006, 23:55)
På vägen in till BB eller??? blink.gif  Det såg då verkligen ut att va´i sista minuten rolleyes.gif  wub.gif

Tja, lite mariginal hade vi... Men vi sa att bröllopsresan gick till BB. laugh.gif

laugh.gif
Gillan
Synd att jag varken har tid eller energi till det just nu. Annars skulle
jag ha scannat in bilder på vår vigsel hemma i trädgården. Framför
en alldeles gudomligt vacker midsommarstång och hela släkten
samlad. Det var helt underbart wub.gif wub.gif

Ps! Vacker bild Hannele.ds wub.gif wub.gif Och lite annorlunda
ställe att åka på bröllopsresa till laugh.gif laugh.gif
Gåsis
Tja, vi gifte oss för all del i kyrkan. Med sju personer närvarande. Men bröllopsresan var helt ok. Delade sovvagn med min syster (och nyblivne make), kom fram och satte mig på sidenlakan iklädd nylonstrumpbyxor. Den dunsen var kanske lite ovärdig, men vi minns den laugh.gif Gift er där det känns mest rätt, det är inte alltid det udda som är mest minnesvärt.

/Åsa
Stussi
Vi gifte oss borgerligt vid en sjö inte så långt därifrån vi bor. Jättemysigt! wub.gif

Hannele
CITAT (Evgeni @ 27-08-2006, 08:22)
Ps! Vacker bild Hannele.ds wub.gif wub.gif

Ja, det behöver inte vara tråkig att gifta sej i Tingshuset.. sleep.gif
Boxer
Vilken snygg häst! (islandshäst?) Är det en hingst?
Stussi
CITAT (Boxer @ 27-08-2006, 09:13)
Vilken snygg häst! (islandshäst?) Är det en hingst?

Tack! smile.gif Ja, det är en islandshäst men det är en valack (dock tror han att han är hingst fortfarande! tongue.gif Han fyllde 21 i år, bilden är från förra sommaren)
LadyG
Om de vill gifta sig lite annorlunda kanske de ska åka luftballong över Stockholm? Vacker utsikt, annorlunda och inte omöjligt att få med sig en vigselförrättare heller. Korgarna är stora nog för att rymma ganska många, men om det är en stor släkt kanske de får videofilma istället.
Gillan
WOW! Vilken vacker bild Stussi smile.gif
Och vilket minne wub.gif wub.gif

Och som vanligt kan jag inte stava.
Kathy
CITAT (LadyG @ 27-08-2006, 09:24)
Om de vill gifta sig lite annorlunda kanske de ska åka luftballong över Stockholm? Vacker utsikt, annorlunda och inte omöjligt att få med sig en vigselförrättare heller. Korgarna är stora nog för att rymma ganska många, men om det är en stor släkt kanske de får videofilma istället.

Det var ännu ett bra tips på annorlunda vigsel. Tack för det! wub.gif

Det där med islandshäst är också en kul idé. wub.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 27-08-2006, 09:09)
CITAT (Evgeni @ 27-08-2006, 08:22)
Ps! Vacker bild Hannele.ds  :wub:  :wub:

Ja, det behöver inte vara tråkig att gifta sej i Tingshuset.. sleep.gif

Jo, de tycker det.
Det är därför som de söker efter tips på annorlunda borgerlig vigsel - precis som överskriften antyder. wink.gif
Kat
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på en annorlunda, borgerlig vigsel, inte en traditionell vigsel i Rådhuset där man - i princip - ropar "ja" i dörröppningen.
Några förslag på en alternativ plats?

Med rätt vigselförrättare kan du vara var som helst.
Min egen vigsel genomfördes på en vacker äng i en fårhage. Den var ungefär en halvtimme lång och innehöll flöjtspel, sång, diktläsning, egna löften och fiolspel. Det var precis lika tårögt som i vilken kyrka som helst.
Kathy
CITAT (Gåsis @ 27-08-2006, 08:58)
Gift er där det känns mest rätt, det är inte alltid det udda som är mest minnesvärt.

/Åsa

Nja, nu är det inte jag och min man som ska gifta oss utan en nära vän till mig som ville ha tips och idéer.
Därför slängde jag ut tråden på odla, för här kan man säkerligen få en massa bra idéer och uppslag. smile.gif wub.gif
Bettson
PÅ en klippa hägt över havet, kanske!
Inga från Närke
Min dotter gifte sig en vacker sommardag i deras eget vardagsrum och samtidigt döptes äldsta barnet. Jag tyckte det var fint om man inte är så där speciellt kyrklig av sig. Prästen kom hem till dem och gästerna.
netaave
Siggesta gård på Värmdö
Botaniska trädgården i Uppsala
Lövstabruks herrgård
Sigtuna rådhus
På Birka (ön, inte båten även om jag tror det också skulle gå bra)
Jukkasjärvi ishotell
Sandhamns brygga
Vid en fiskebod i Sikhjälma (där gifte vi oss, fast med präst)
Kathy
CITAT (netaave @ 27-08-2006, 12:30)
Siggesta gård på Värmdö
Botaniska trädgården i Uppsala
Lövstabruks herrgård
Sigtuna rådhus
På Birka (ön, inte båten även om jag tror det också skulle gå bra)
Jukkasjärvi ishotell
Sandhamns brygga
Vid en fiskebod i Sikhjälma (där gifte vi oss, fast med präst)

Många bra tips. wub.gif
Jag fortsätter fylla på listan av tips till dem.
ninnisky
CITAT (Stussi @ 27-08-2006, 09:07)
Vi gifte oss borgerligt vid en sjö inte så långt därifrån vi bor. Jättemysigt!  :wub:

Så vackert ! Både brudpar och naturen runt er wub.gif wub.gif
Stussi
CITAT (Evgeni @ 27-08-2006, 09:24)
WOW! Vilken vacker bild Stussi smile.gif
Och vilket minne wub.gif  :wub:

Och som vanligt kan jag inte stava.

Tack! Ja, det är verkligen ett minne! wub.gif Det var faktiskt fotografen som kom med idén att vi skulle sitta till häst (efter att hon hört att jag har egna hästar) och jag är verkligen glad att hon "övertalade" oss (det var inte så svårt smile.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon