Full version: Gloriosa och Kalla
Babsan
Hej! Köpte 2 st Gloriosa (klänglilja) i våras. Planterade knölarna (pinnarna) i krukor. De har kommit fint och blommat. Nu börjar den ena att gulna. Vad skall jag göra för att övervintra dessa? Köpte även en Kallaknöl, planterades i kruka. Vad gör jag med den över vintern?. I blommorna finns nu stora frökapslar, kan jag plantera dom på något sätt?. unsure.gif
Kajsa
Båda ska vintervila torrt, svalt, låt dom vara kvar i sina krukor och vissna ner och vattna inget på vintern, garaget är ett utmärkt ställe. I vår byter du jorden i krukorna och börjar om.
Kajsa
Spara frökapslarna till våren, har aldrig provat, men det kanske går ?
Carex
jag tar alltid upp dem ur krukorna, lägger dem i en torr och ren yterkruka och så får de vila på den inglasade balkongen som både är sval och ljus. Tror inte de är så kinkiga med det, "svärmor" övervintrade sina i rumstemperatur kvar i jorden. Enda skillnaden som jag såg var att hennes var mkt mer vita, medan mina ofta får en djup purpuraktig färg.
Babsan
Tack för tipsen. Den ena klängliljan har vissnat ner helt. Jag tog upp "pinnen " ur krukan. (jag var nyfiken) Den hade vikit sig och såg ut som ett V. Undrar om det kommer 2 stänglar nästa år?. Jag stoppade ner roten i torr ny jord så nu åker den ut i förrådet och får stå där under vintern. Kallan är fortfarande väldigt grön men den får törsta hädanefter. Jag skall testa med fröna nästa år.
lissa
Jag har precis fått "äntligen efter 3 års letande" en Gloriosa rot, den är också vikt i ett v, men det ser ut att vara 2 st...hoppas det..
Den var just upptagen ur jorden när hon skickade den till mig, och jag är orolig för övervintringen..
Carex och Kajsa använder sig av 2 olika sätt, så nu har jag 2 frågor...
Carex, Du säger att du lägger den i en ytterkruka på inglasad balkong...men lägger du bara knölen i en kruka utan jord eller någon form omslag eller paketering ???

Kajsa, där du har dom i garaget, ligger dom mörkt eller har dom lite ljus ?? När du tar in krukorna är väl jorden fuktig, så igentligen ligger dom väl inte i snustorr jord, eller ???

Idag la jag don i jord blandad med mycket torv, men vet inte om dom vill ha aningen vatten och inte heller om dom kan stå ljust...har nämligen svårt att hitta en mörk sval plats, men om det är nödvändigt kanska jag kan hitta ett ställe hos någon kompis eller granne.
Jag skulle bli jätte glad för svar... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon