Gossen Ruda
Så här års får jag vara uppmärksam vid gräsklippningen. Småpaddorna vill gärna gömma sig i gräset och riskerar att bli paddfärs. Hittills tror jag att jag inte skadat nån allvarligt eller värre, mer än att jag skalade bort lite rygghud på en men risken finns. För det mesta trycker dom sig mot marken när jag kommer med gräsklipparen och hoppar upp först när jag passerat.

Inga från Närke
Jag har också paddor i blomrabatten som höll på att skrämma slag på mig när jag rensade. Kom uthoppande direkt mot mig. Men som tur var så stannade hon kvar så jag hann in hämta kameran och förevigade den.

Gossen Ruda
Jo, fast det är nog allt en groda.
Ramoth
Men märklig form för en groda också.
De jag sett brukar vara bra mycket slankare laugh.gif
Å andra sidan stämmer färg, bakben och huvudform bättre på en groda än en padda.
Men det finns väl några olika sorter här i landet av både padda och groda, å jag har då rakt inte sett dem alla.
Gossen Ruda
Den är väl lite skrämd och kurar ihop sig. Bästa sättet att skilja paddor från grodor är att paddorna har parotidkörtlar. Dom syns som en längsgående upphöjd bildning bakom ögat.
Åbo
Grodor kan också leva farligt

Flera år har vi haft grodbesök i bastun på landet. Förmodligen trivs grodorna där eftersom det är svalt och fuktigt.

Vi var alltid måna om att schasa ut grodan när det var dags att elda (även om den säkert själv skulle hittat ut samma väg den kom in) så att den inte skulle dö av värmeslag (onödigt jag vet, det blir långsamt varmt i bastun och den hade säkert börjat vantrivas långt innan det blev farligt för den).

Min pappa hade dock nästan alltid träskor på sig och en dag när han gick in i bastun lyckades han i misstag mosa den stackars grodan som inte hann hoppa undan. Otur att det var just min pappa som kom - vi andra går mest barfota.
Morbid
Det finns ytterligare ett ganska lätt sätt att se skillnad på paddor och grodor. Paddor har lite "småvårtig" hud, medans grodor är släta på huden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon