|
Sommartorparn
27-08-2006, 16:08
Jag är uppvuxen under en tid då allting målades i svartbrun cuprinol utebets så jag tänkte instinktivt måla planerad vedbod och pergola i den färgen. Men, min barndoms cuprinol har utgått ur sortimentet och den lasyrfärg jag istället köpte gav en BLANK  yta. Vad ska jag då måla med? Falu rödfärg? Vilka andra alternativ finns? Ska passa ihop med huset som är vitkalkad länga från början av 1900-talet. Gavelpanelen svartbrun lasyr (som ny blir blank.... o fasa!) . Fönster o dorrar mörkt englelskt rött och okragult. Och så är det frågan om bygget ska göras i tryckimpregnerat eller vanligt virke. För och nackdelar? Detta är troligtvis inget bygge som kommer att stå i 100 år......
Margith
27-08-2006, 17:32
En lasyrfärg som ger en blank yta?? Är du säker på att det är en lasyr du använt?? Bets brukar man använda om man byggt nåt i furu eller gran och vill att det ska se ut som jakaranda eller ek Vanlig lasyr kan du få i vilken nyans du vill, då ser du fortfarande kvisthål och strukturen på trät, Täcklasyr är mer att likna vid vanlig målarfärg, du ser vare sig kvisthål eller trästruktur. Har du redan målat ett varv med någonting fungerar nog varken lasyr, bets eller falu rödfärg För att få rätt struktur och nyans på det, krävs att du har ett obehandlat virke. Ska du måla bygget kan du alltså använda vanligt virke. Falu rödfärg tycker jag är en färg som håller i alla lägen, nackdelen är att den färgar av sig, det är alltså inte så smart att luta sig mot väggen i vit T-shirt, iaf inte när det är hyfsat nymålat Lasyr och täcklasyr kan du få bruten i vilken färg som helst. Gå in till din färghandlare och säg att du vill ha den bruten i Cuprinol-brunsvart  är det nån ordning på din färghandlare så fixar han det Behöver jag tillägga att min färghandlare ser lätt panisk ut när jag kommer in?  Han börjar med att ta fram färgkartan, den stora, den med gott och väl 1000 nyanser... han vet att jag kommer att ta fram 2 färgprover och säga att jag hade tänkt mig nåt mittemellan
Sommartorparn
27-08-2006, 17:54
CITAT (Margith @ 27-08-2006, 18:32) En lasyrfärg som ger en blank yta?? Är du säker på att det är en lasyr du använt?? Absolut säker att det var lasyr jag använde. Man ser strukturen av trät, och det är inget fel på kulören heller (cuprinolbrun) men ytan har glans. Som jag tycker är ful! Vill ha total icke-glans! Har prövat två olika fabrikat, har målat utemöbler och en dörr i fjor och dom är fortfarande glansiga, och så gavelpanelen i år med lasyr av annat fabrikat, och den har också glans. Så nu vill jag inte pröva fler lasyrer ur det konventionella sortimentet. Min ungdoms cuprinol hette "utebets". Den såg definitivt inte ut som jakaranda, så då är bets något annat nuförtiden..... Vad gäller vedbon' o pergolan så är virket ännu inte inköpt, så jag har total valfrihet vad gäller både virke och färg. Mycket talar för falu röd. Finns tydligen olika varianter o kulörer. Fördelar o skillnader? Vilka andra alternativ finns? Någon som har erfarenhet av andra slamfärger? Ibland får jag för mig att en pergola ska vara målad i samma grönt som växtligheten, men ser det kanske konstigt ut ihop med ett hus som i övrigt inte har några gröna detaljer? Jo, jag vet att man kan få färger brutna, om man är beredd att betala en högre kostnad. Jag är rätt kostnadskänslig (vilket kanske skulle tala för falu-färgen i alla fall)
Margith
27-08-2006, 18:50
Blank lasyr... mycket konstigt... Jag lärde känna lasyr och täcklasyr första gången för säkert 25 år sen, när jag skulle köpa färg för att måla en stuga i fjällen. Jag ville att den skulle se ut som gammal fura och jag fick exakt rätt kulör! Lasyr har jag använt många gånger efter det, för att få nytt virke att se gammalt ut och blankt har det aldrig varit. Hade det blivit blankt hade jag blivit galen Min stackars färghandlare har numera lärt sig att använda helmatt grund när han bryter färg till mig, jag vill inte ha vare sig halvmatt, halvblank eller högblank färg  Finns lasyr i olika blank-grader?? Vet kanske min färghandlare vad jag vill ha, utan att jag säger nåt?? Kostnaden för att få en färg bruten är faktiskt marginell. Jag vet inte exakt, men det handlar bara om ett par tior och det tycker jag att det är värt för att få den kulör jag vill ha! Färgen är ju faktisk ganska dyr  Nu senast köpte jag en 5-liters burk uteakrylat, den kostade runt 700,- då betalar jag gärna några 10-or extra för att få den kulör jag vill ha. Falu rödfärg är, som jag redan skrivit, är en riktig favoritfärg för mig, snygg i alla lägen, passar till det mesta, du kan måla om en södersida ett år och måla om resten ett annat, utan att det ser konstigt ut. Köp falu rödfärg original, då får du rätt nyans (och rätt matthet  ) Glöm alla andra kulörer av falu rödfärg Slamfärger har jag aldrig provat. Jag har varit sugen att testa eftersom de nog skulle ge de kulörer jag skulle vilja ha, men jag har förstått det som att det är både tjorvigt att använda och dyrt att köpa Cuprinol använde vi till golvsyllarna (heter det så??) när vi byggde stugan, när vi byggde ut den fanns det inte cuprinol utan blev rekommenderade att använda spillolja istället  Ska tydligen ha samma konserverande effekt, hur färgen ser ut efter ett par år har jag ingen aning om  tror inte heller att det är så där väldigt lämpligt att använda ur miljösynpunkt
Jag använder genomgående tjära+linolja på trägrejer här och tycker det blir fantastiskt vackert. En varm och djup färg som dessutom luktar väldigt gott. Nackdelen är att det torkar ganska långsamt, det tar några dar innan ytan är torr. En skvätt terpentin i blandningen gör att den suger in bättre i träet. En grön pergola tycker jag låter hemskt !!!
*Felix matte*
27-08-2006, 20:51
Vi har haft lasyr på altanstaketet men nu i sommar när det var dags att förbättra så köpte vi fel... Täcklasyr... den täckte verkligen och ingen ådring syns.. lite blank är den nog också.
Sommartorparn
27-08-2006, 22:26
CITAT (Gurkan @ 27-08-2006, 21:38) Jag använder genomgående tjära+linolja på trägrejer här och tycker det blir fantastiskt vackert. En varm och djup färg som dessutom luktar väldigt gott. Nackdelen är att det torkar ganska långsamt, det tar några dar innan ytan är torr. En skvätt terpentin i blandningen gör att den suger in bättre i träet. Hur många år håller det tills du får måla på igen? Hur är det med tjärlukten? (på en brygga kan det vara trevligt, men tveksamt om man vill ha lukten runt huset.....
Killensomvillhagrönafingrar
28-08-2006, 10:49
Det blanka i lasyren (och i anna färg) avtar med åren. Hurpass snabbt det avtar är dock olika mellan de olika märkena. Om du är nöjd med kulören så kan du kanske vänta tills våren för då är säkert glansen mycket mindre påtaglig. Bara ett tips om du inte vill göra om det. Om du verkligen vill arbeta kan du komma till mig och lära dig måla med Järnvitiol under nån helg  och så kan jag komma till dig om nåt år och konstatera att det inte längre är blankt så har vi hjälpt varandra
CITAT (Sommartorparn @ 27-08-2006, 23:26) CITAT (Gurkan @ 27-08-2006, 21:38) Jag använder genomgående tjära+linolja på trägrejer här och tycker det blir fantastiskt vackert. En varm och djup färg som dessutom luktar väldigt gott. Nackdelen är att det torkar ganska långsamt, det tar några dar innan ytan är torr. En skvätt terpentin i blandningen gör att den suger in bättre i träet. Hur många år håller det tills du får måla på igen? Hur är det med tjärlukten? (på en brygga kan det vara trevligt, men tveksamt om man vill ha lukten runt huset..... Hållbarheten vet jag inget om än, grejerna är inte så gamla än ... Lukten är inget problem, den avtar snabbt och är minimal efter nån vecka.
Sommartorparn
29-08-2006, 07:26
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 28-08-2006, 11:49) Det blanka i lasyren (och i anna färg) avtar med åren. Hurpass snabbt det avtar är dock olika mellan de olika märkena. Tack för lugnande besked. Hoppas du har rätt. Tack för inbjudan att delta i arbetet, men det vågar jag inte för jag misstänker du är en riktig arbetsmyra............ och jag är arbetsskygg Men berätta gärna hur det går med järnvitriolen. Tror du den lämpar sig även för mindra projekt? (med tanke på besväret att skaffa, blanda och lära sig denna specialprodukt.)
29-08-2006, 10:23
Järnvitriolen jag använt hittils fungerar perfekt. Billigt så in i bomben, hållbarheten beror lite på vem man lyssnar på. Färghandeln ropar ett rungande NEJ medans jag tycker att huset som stått i bla Dalarna i några hundra år bevisar motsatsen. (kan eventuellt bero på att jag målade vårt 300 kvm hus för 700 kr och vinsten på detta är minimal för färghandeln?) Klurigt tillväga gångs sätt, jo lite. Det är lätt att blanda, lätt att stryka på om man har lite bets i, förberedelserna är enkla för icke arbetsmyror  . Förberedelse, sätt upp panelen, fundera på att börja måla, lägg ner tanken, fundera men inse att det är för soligt, fundera igen och inse att det regnar. När du funderat ungefär ett år då är det lagom att måla för då är virket torrt och drar åt sig järnvitriolen, om du inte väntar är det lättare att det blir brun grön kulör istället för det silvergrå som åtminstone jag efterstävat. Det enda kluriga är att man inte vet exakt vilken kulör man får samt att den ändras år efter år. Vi har nu efter 3 år en fin kulör på vårt hus ch det blir bättre år efter år.
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 29-08-2006, 11:23) Järnvitriolen jag använt hittils fungerar perfekt. Billigt så in i bomben, hållbarheten beror lite på vem man lyssnar på. Färghandeln ropar ett rungande NEJ medans jag tycker att huset som stått i bla Dalarna i några hundra år bevisar motsatsen. (kan eventuellt bero på att jag målade vårt 300 kvm hus för 700 kr och vinsten på detta är minimal för färghandeln?) Klurigt tillväga gångs sätt, jo lite. Det är lätt att blanda, lätt att stryka på om man har lite bets i, förberedelserna är enkla för icke arbetsmyror  . Förberedelse, sätt upp panelen, fundera på att börja måla, lägg ner tanken, fundera men inse att det är för soligt, fundera igen och inse att det regnar. När du funderat ungefär ett år då är det lagom att måla för då är virket torrt och drar åt sig järnvitriolen, om du inte väntar är det lättare att det blir brun grön kulör istället för det silvergrå som åtminstone jag efterstävat. Det enda kluriga är att man inte vet exakt vilken kulör man får samt att den ändras år efter år. Vi har nu efter 3 år en fin kulör på vårt hus ch det blir bättre år efter år. Har huset varit målat med järnvitriol i flera hundra år???? Järnvitriol har en viss skyddande effekt mot mögelsvampar. Men det är ju inget pigment som skyddar mot UV-strålning. Har man ett timrat hus så håller det alldeles utmärkt även om man inte målar det alls, det var ju inte förrän i slutet av 1800-talet som man började måla hus överhuvudtaget. I detta fall var det ju en brun kulör som efterfrågades.
29-08-2006, 12:53
Off topic. Ok järnvitiol har inget uv skydd. Men precis som du skriver har det skydd mot mögel. För att få denn ytbehandlning att fungera krävs bra ventilation bakom panelen så den torkar upp ordentiligt mellan regnskurarna samt bra virke.
Till största del är det en kosmetisk effekt, men även en skyddande effekt.
Jag ser det så här rent ekonomiskt:
Vanlig färg----------Järnvitriol År 1----20 000--------------1000 År 5-----7 000---------------500 (lite färg runt fönster) År 10----7 000---------------500 År 20----7 000---------------500 År 25---12 000 (pga lite skrapning)----1000 Summa 53 000----------------2500
Om nu järnvitriol visar sig vara riktigt dåligt så är panelen dålig vid 30 år och då har jag 50 000 att köpa ny panel för och med alla timmar jag skulle lagt på målning så går det på ett ut. För om man använder bra virke av grövre tjocklek så skall den hålla obehandlad i 30 år. (Kräver att taköverhänget är bra samt ventilationen under virket)
Om däremot virket är av ypperlig kvalite samt järvitriolen varit mer effektiv än vad man tror så håller det 50 år och då har jag gjort en vinst.
Sommartorparn
31-08-2006, 13:47
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 29-08-2006, 13:53) (Kräver att taköverhänget är bra samt ventilationen under virket) Intressant och övertygande kostnadsberäkning. Du har inte motsvarande för falu rödfärg? Jag inbillar mig att den också är kvadratmeters- och arbetskrafts-billig, men ingen erfarenhet ännu. Det vitriolgråa är snyggt men passar inte ihop med mitt skånska hus som jag försöker renovera efter kulturhistoriska regelboken.... En akut fråga uppstod när jag läste ditt inlägg: Vaddå luftning? Ska snart montera min nya gavelpanel och trodde att vi hade tänkt på allt: virkets kupning, fibrernas riktning, och droppkanten avfasning...... Luftning sa brädgårdsgubben inget om. Hur? Vi tar bort befintlig panel, så att enbart reglarna finns kvar. Sedan papp på det och sedan panel med lockläkt. Något fel i detta? Ska det vara luft mellan pappen och panelen, och hur gör man det? Hade tänkt spika panelen dikt på pappen. (ursäkta att jag kommer från trådens ämne....  )
Sommartorparn
01-09-2006, 15:42
Kurt, förstår inte din bild. Vad är det svarta för något? Vindpapp eller panel? Jag antar att de tvärgående ljusa strecken är till för att skapa en slags distans till något som ska vara ovanpå. Panel? Kanske är det skillnad för mig som bara gör en gavelpanel mot oisolerad vind, då blir det inte så många skikt som när det gäller en stuga. De enda skikten är pappen, panelen och lockläkten. Frågade just en snickare som sade att panelen ska ligga dikt mot vindpappen. Själv inbillade jag mig att att det skulle vara bättre med luft mellan panel och papp utifall det tränger in fukt mellan panelbräderna. Ju mera man tänker desto mera ökar förvirringen....
Spikläkten är till för att det skall bli luft under panelen så att den skall kunna torka fortare efter regn. Ingen panel är helt tät, det kommer alltid in vatten.
Sommartorparn
04-09-2006, 09:34
OK, då gör vi så. Är det inte svårt att träffa rätt med spiken när läkten är så smala? Gör vi fel om vi tar brädor i stället?
CITAT (Sommartorparn @ 04-09-2006, 10:34) OK, då gör vi så. Är det inte svårt att träffa rätt med spiken när läkten är så smala? Gör vi fel om vi tar brädor i stället? Det har ingen betydelse hur bred läkten är. Frågan är vad du skulle ha spikat i om du inte haft en läkt? Hur vet du vart det finns något under pappen att fästa spiken i? När man väl har spikat första panelbrädan så ser man ju vart spikarna skall sitta, förutsatt att man satt spikläkten lodrätt.
Sommartorparn
09-09-2006, 14:37
En fråga till: En granne tipsade om att man kunde använda skruv i stället för spik, eftersom man då skulle ta bort och återanvända virket om man kom på nya tankar. Bra idé tyckte vi. Nu lyser skruvhuvudena blanka och fula och en första impuls är att måla över dom så dom inte syns. Men hur går det då när man någon gång i framtiden vill ta bort dem. Om skruvhuvudets lilla stjärna är helt fylld med färg, kan man då över huvudtaget någonsin få bort brädorna? Hade varit bättre om det hade varit en rak ränna, då hade man åtminstone kunnat krafsa rent med knif. Någon som har erfarenhet av att skruva upp stjärnskruvar som varit övermålade?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|