Full version: Mina två vinplantor
thomasini
Vad skall jag göra åt mina två vinplantor nu i höst innan vintern kommer? Jag köpte två små vinplantor (Zilga) i våras och en av dem har växt till ca 1,5m medan den andra är ca 0,5m. Behövs de beskäras och vad jag hört måste de väl täckas in till vintern med granris eller något liknande. Någon som har erfarenhet av samma sorts plantor? Vore tacksam för svar.
RibesRubusVitis
Ursäkta min obildning; det stod att din hemort var SOLF… Om det inte betyder någonstans i övre Norrland (Sollefteå?), behöver du knappast täcka vinrankorna alls. Zilga är väl ungefär den härdigaste som finns. Däremot ska de beskäras, lämpligen före nyår och förslagsvis enligt anvisningarna på

http://www.vinodling.com/besk.htm

http://www.vinplanta.se/

Men eftersom Zilga är en s k staketdruva, och har ett buskigare växtsätt, behöver man inte klippa så strikt och disciplinerat som med druvor för vintillverkning.
Lady Hamilton
Jag har Zilga och de första åren så tog jag ner grenarna och la dem mot marken och täckte dem med frigolit och gräsklipp. Men på senare år så låter jag grenarna sitta kvar på/mot väggen och täcker endast över grenarna med säck väv, för att skydda mot tidig vår sol. Beskär gör jag bara när/där det behövs. Annars är det som RibesRubusVitis skriver, att den är mycket härdig -25 - -30* utan vinter täckning smile.gif
Eva 33c
Allt om Träsgårds odlingslista finns flera kommentarer från folk som odlar Zilga angående beskärning och härdighet osv.
Jag har en själv (tror jag, den köptes bara som "rysk staketdruva, blå" för länge sedan innan de olika sorterna var namngivna. Den växer helt utan "pjosk" mot en östervägg. Druvorna är blå nu, men inte riktigt mogna än. Personligen tycker jag den har väl stora kärnor för att vara riktigt njutbar även om smaken är god. Men å andra sidan har jag inte många sorter att välja på här i zon 5. Men kanske är den inte en "äkta" Zilga. Ni som har Zilga, vad säger ni om kärnorna? wink.gif
Lady Hamilton
Jag upplever inte att kärnorna är till besvär laugh.gif

Bilden är från i fjol, mina har inte heller hunnit mogna än i år.
RibesRubusVitis
Jag hittade faktiskt orten Solf vid Korsholm i finska Österbotten. Det ligger nära Vasa i jämnhöjd med Örnsköldsvik i Sverige, och borde då ha samma klimat. Nyligen meddelade en odlait att Zilga växer så det knakar i Gävle, men detta är väl ett par snäpp kallare om vintern. Kanske en viss övertäckning vore att rekommendera ändå, just som skydd när vårsolen väcker liv i knopparna trots bitande frost om natten.
Lady Hamilton
Det låter bra och jag är övertygad om att du kommer att lyckas!
kerstin z5-6
Finska Österbotten ligger mitt emot Västerbotten -ingen täckning av Zilga nödvändig smile.gif
cia73
Jag bor i österbotten och här rekomenderas vintertäckning de tre första åren. Efter det borde plantan klara - 36 utan vintertäckning. Själv har jag planterat en Zilga i år och ser fram emot att få vindruvor nångång i framtiden.
thomasini
Tack för svaren! Det skall bli intressant i nästa sommar och se hur de klarar sig. Tog en stickling av den ena plantan som jag satte i ett vattenglas. Det tog inte länge innan den sköt ut en massa rötter. Den tänkte jag försöka plantera i en kruka som jag skall ha inne under vintern. Nästa vår/sommar åker den i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon