Ingrid på Västkusten
12-11-2002, 08:03
Hallon hallon,
I gamla Forumet fick jag så många glada tillrop om amerikanska blåbärs förträfflighet - så OK - jag har börjar fundera!
Hur stora blir de i diameter - hur stor plats behöver de? Är det någe man kan göra en häck med runt t ex en bädd?
Och främst - hur stort jorddjup kan de tänkas vilja ha - går rötterna djupt ner?
Smakar bären verkligen blåbär? De ser ju så stora och autentiska ut :-))
Funderar på att göra en 'torvblockslist' - alltså en lång smal rabatt som avgränsas/inramas/upphöjs av torvblock, åsså torv i :-)
Bär de en skörd? Bilder i böcker ger ju vid handen att de ser ut att bära enhel del.
Har nu mer eller mindre lagt blåbärstryn på hyllan - har inte träffat på någon på webben som har lyckats få bär på den. Vissa böcker antyder att man måste ha flera av den...hmmmm....andra säger tid ( ok alla trädgårdsintresserade har välan tålamod -hehehe-)
Hur hårt skall eller bör busken beskäras eller är det formning? Blir de verkligen så glesa som man ser på bild eller finns det kompaktare sorter?
Mitt 'projekt' som jag funderar över är fortfarande min 'nya' plätt - tänkte göra en dekorativ köks&örtaträdgård - hmmm - ungefär i alla fall - med upphöjda bäddar, spaljerade träd och lite skumt och skojigt..
Som alltid när det är en tämligen liten plätt - kanske 30 kvm i halvmåneform
så är det besvärligt att få till i min skalle - åsså tänker jag att jag ju måste ha med roliga saker och saker jag tycker om .
Sparrisbädden - en liten en tänkte jag knöka in ;-)
kronärtsskockorna med - åsså eftersom denna nya underverksplätt som är tom ligger så NÄRA huset så tänkte jag också på at man kan odla blad och örter mkt trevligt nära köket ;-)
Ja det var morronens fundering här.
Hälsar Ingrid
Gomorron!
Har inte odlat am. blåbär själv, bara smakat hos andra. Glesa buskar ja, och glest mellan smakämnena i bären också

. Tyckte i alla fall jag när jag jämför med riktiga skogsblåbär.
Blåbärstry som du skriver om är det samma som blåtry? Hörde av en bekant som varit på Balsgård (där de provar nya bärarter och sorter) att de jobbar en del med blåtry där (Lonicera någonting alltså). Är det den du provat?
Höjden på de buskarna jag såg var ca 1-1.20 m och växte i torvblandad lera i Uppsala. De var nog inte mer än tre-fem år gamla.
Ingrid på Västkusten
12-11-2002, 09:09
Hallon hallon Helena,
Blåtry - Lonicera japp. Jag var sugen på att skaffa buske(buskar) men har försiktigt snokat lite på webben och hört om nån har lyckats med dem, bara fått nekande svar!
Jupp Balsgård släppte en för ett tag sedan lanserades av Växtmästaren (tror jag) med bilder på fina frukter .... det låter ju onekligen som om Balsgård lyckats få frukt på sina i alla fall - varför hör man så lite ifrån gemene man? det kanske tar tid för busken att bli vuxen.....
Smak på di amerikanske hummm - var de planterade i torv? Nått jag ahr märkt är att så många verkar strunta i att plantera surjordsvxter (ej rhododendrón/azalea) i just surjord.
Tja - jag planterar ju inget som inte är gott ;-)) för mg är vinbär något syrliga och krusbär kan vara goda om det är den sorten som är röda ;-)
Sidospåååår!
Glada hälsningar ifårn en virrig och velig Ingrid
Jag har svårt att se att amerikanska blåbär på buske tillför speciellt mycket,. Jag tycker att det är bättre att satsa på något som man inte har tillgång till rakt av i naturen. Björnbär är ett bra alternativ (för dem som inte bor i björnbärsmarker och lika gärna kan gå ut i naturen och plocka), eller de mera exotiska frukterna som man odlar som ett-åringar.
Åsa, mälardalen zon 2
12-11-2002, 11:48
Blåtry och blåbärstry är inte samma växt men båda tillhör Lonicerasläktet Blåbärstry(Lonicera kamtschatica) är ätlig, Blåtry(Lonicera caerulea) är ej ätlig, den har giftiga bär. Blåbärstry kanske inte är självfertil Ingrid som du hittat i böcker, samma sak har jag nämligen läst på webben så kan det vara förklaringen till varför gemene man inte har lyckats så bra, gemene man brukar ofta inte köpa så många plantor och har man bara en planta så kan det ju då bli problem med pollineringen, det är ju ingen växt man kan anta redan finns i sitt bostadsområde.
Själv tycker jag inte att amerikanska blåbär smakar lika bra som svenska blåbär men smaken är ju olika för olika människor. Olika sorter amerikanska blåbär har lite olika växtsätt och olika storlek men de brukar vara mer eller mindre spretiga. Det som avgör hurpass bra skörd man får är ofta hur vädret är när busken blommar, blommorna brukar inte tåla frostknäppar. På en riktigt stor blåbärsodling som jag besökt i Polen mycket nära Tyskland hade man börjat anlägga en jättestor bevattningsanläggning så att de skulle kunna sätta igång bevattning på våren när det blev risk för frost i blomningen. Det året jag var där hade de fått en mycket dålig skörd p.g.a att det varit lite för kallt när buskarna blommade. Blåbärsodlingen låg i ett område som hade lågt pH naturligt.
Ingrid på Västkusten
12-11-2002, 16:18
Hurumpf ja jag och svenska namn - Åsa :-)) latin latin ;-)
Hur som haver - det där med att privatpersoner skaffar en buske enbart stämmer säkert. Har bubblat med Åke T om dette och hanhar flera buskar men säger att den vill somitne riktigt för honom. Dock tror jag ju itne att Balsgård släpper den utan att den FUNGERAR - det luriga i litteraturen är ju att det står att man skall ha olika KLONER t o m - så även om jag planterar två buskar så är det välan av sammen klon. Hmmm - man borde la kanske ta och slå en pling till dem som hålelr på med dette - de kanske kan ge bra svar.
Ja Kurt - björnbär är en favvis här fast - jag har så svårt att kränga in björnbär i min galna hjärna i min lilla hörna som skall anläggas. Fast det är kanske låg häck och spalje som skall till här med. Tänkte Du då på odlade sorter?
Finns det NÅGON odlad sort som är god då? Jag har mestadels smakat Tayberry som är ena sura däklar och saknar aromen av vilda björnbär. Ok - jag tror ju itne att det finns odlade sorter med samma arom som de vilda - det hänger jag med på, men sura frukter gillar jag inte.
Apropos sura frukter - jag läste i en bok att vita vinbär är sötare än röda sedan sade en annen bok at det enda som skiljer sig åt är avsaknaden av färgämnet, och däri finns nog inte sötman.
Jaja - jakten på den goda frukten/bären till den dekorativa köksträdgården rasslar vidare ;-)
Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
12-11-2002, 18:38
Hej hopp, Ingrid
Mina föräldrar hade amerikanska blåbär, lite kul kanske men inget jag skulle ödsla mina få plana kvadratmeter på. Gles buske gles smak som nån' redan sagt.
Du nämnde att du tänkte dig en liten srarrissäng JAJAJA

Grön sparris är himmelskt god och tusen gånger godare riktigt färsk från egen täppa än hos den bästa grönsakshanlare
Ett dekorativt inslag i köksträgården är
blommande jordärtskockor. Åke T säljer en rysk sort som heter 'blanch'. Kan tävla med vilka solrosor so helst
Hej Ingrid och ni andra bärälskare.
Jag har inte så mycket och säga om denna saken, men kan bara säga att
amerikanska blåbär förstår jag mig inte på, ungefär som den här apparaten.
För tre år sen köpte jag två olika sorters amerikanska blåbär, för det hade man sagt att man måste man ha för pollineringen skull. Jag grävde två halvmetersdjupa hål och fyllde dem med en blandning av kogödsel, okalkad torv och rhododendronjord eftersom min kalkhaltiga lerjord aldrig hade fungerat.
De första två åren växte dom inte mycke, men så provade jag att klippa ner dem lite. Då började dom sätta lite bättre fart. Och jag ger dom bara
lite kogödsel och gräsklipp på våren. Och så får dom så klart bara regnvatten. Bärmängden har i och för sig blivit bättre och bättre för vart
år men den kunde ha varit bättre. Skulle vara tacksam för tips när det gäller
beskärning. Har tyvärr tappat bort vilka sorter det är.
Om jag skulle gissa så behöver dom kanske lång tid på sig att växa till sig.
Eller? Leriga hälsingar Jörgen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.