Östh
Har läst/hört att det är möjligt. Vad är bästa förutsättningarna för att det skall lyckas? 1) stå kvar i stor kruka utomhus 2) kruka men i mörkt och lite uppvärmt garage 3) grävas ner i kallbänk och täckas?
Någon med kunskap eller erfarenhet? Bor i zon 3.
Gloriana
Jag har läst någon stans att den övervintras som dahlia (och den ska ju ligga svalt och mörkt). Jag skulle nog inte ta upp roten utan låta den vara kvar i krukan och se till att jorden inte blir kruttorr. Garagealternativet låter väl bäst. Tyvärr fick jag inte tag på någon jätteverbena i våras annars hade jag övervintrat den med dahliaknölarna.
stina
Jag tror att det var i förra Allt om trädgård som det stod hur man övervintrar Jätteverbena. Där stod det precis som Gloriana skriver att dom ska övervintras som Dahlia.

/Stina
kristerh
CITAT (stina @ 27-08-2006, 20:26)
Jag tror att det var i förra Allt om trädgård som det stod hur man övervintrar Jätteverbena. Där stod det precis som Gloriana skriver att dom ska övervintras som Dahlia.

/Stina

och det stämmer, jag gjorde så förra vintern och det gick jättebra
Kajsa
Det är inga problem, lägger knölarna i en plastspann och fyller med torvmull, det ska vara helt torrt hela vintern. Har mina mörkt på garage golvet, tar inte fram dom förän i maj, då jag gräver ner dom i rabatten.
Mia, zon 3
... och jag tar in min på glasverandan - ljust & svalt. Svärmor har sin i vanlig källare, halvskumt och 17-18 grader varmt, det går det med. Jag tror att de skulle kunna klara sig ute i stor kruka också, om jorden inte är för blöt, och man lägger ett fuktskydd ovanpå. De lär visst kunna klara sig på friland i zon 1, om de slipper fukten, ungefär som rosmarin kan jag tänka mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon