Reserv
Kan nån tala om va´som är rätt eller fel med denna Ludisia discolor, efter blommning nu så ser det ut som hon vill fortsätta växa med bladen 40 cm från själva backen? blink.gif Är det bara nåt fel så jag ska klippa bort hela blomstängeln eller är det nåt skott som ska sättas i vatten för att växa vidare?

Biggan_
I motsats till andra orkidéer så går Ludisian utmärkt att klippa ner.
Du kan klippa den rätt så långt ner. Det brukar komma två skott strax under där man klippt. Toppskotten kan du sticka i vanlig bra blomjord uppblandad med frigolitkulor eller lite små lekakulor som håller jorden luftig. Ludisian skall alltså inte stå i barkkompost!
Biggan_
Kolla här
Reserv
Tackar...men ingenstans kan man läsa om att det ska växa blad på stänglarna tongue.gif Men då testar jag att knipsa den och plantera i jorden då wub.gif
Biggan_
CITAT (Reserv @ 27-08-2006, 19:57)
Tackar...men ingenstans kan man läsa om att det ska växa blad på stänglarna tongue.gif Men då testar jag att knipsa den och plantera i jorden då wub.gif

Den gör så ibland, så det är ingen unik liten raritet du har! ohmy.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (Birgitta P @ 27-08-2006, 20:01)
CITAT (Reserv @ 27-08-2006, 19:57)

Den gör så ibland, så det är ingen unik liten raritet du har! ohmy.gif laugh.gif

Näe...trodde inte det va´en raritet... unsure.gif snarare ett missfoster rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon