Full version: prydnads chili eller?
malin72
min sambo tog en liten röd sak som låg på sopen i våran plantshop..det var en röd liten chili eller nåt smile.gif smile.gif nu ser den ut så här någon som vet vad det är unsure.gif unsure.gif

och sen en rolig sak ett frö från ballongblomman hade satt sig och nu ser det ut så här
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
KURT
Ja det är en chiliplanta. Och egenligen finns det ju ingen "prydnadschili", utan man använder bara mera småväxta chilisorter som prydnadsväxter. Så den är ätbara precis som alla andra chilisorter.
malin72
CITAT (KURT @ 28-08-2006, 08:01)
Ja det är en chiliplanta. Och egenligen finns det ju ingen "prydnadschili", utan man använder bara mera småväxta chilisorter som prydnadsväxter. Så den är ätbara precis som alla andra chilisorter.

jaha ohmy.gif jag trodde inte man kunde äta dom....vad roligt...har alltid trott att den som man köper på tex ica var bara till prydnad och oätlig men nu vet ju inte jag vad det här är men jag får väl provsmaka sen då tongue.gif
myrtille
Det är väldigt svårt att sortbestämma en chilepeppar innan man vet vilken färg den har som mogen. Hur blomman ser ut och hur frukten smakar kan också ge ledtrådar. Om du är riktigt nyfiken kan du ju fråga plantshopen vilken leverantör de har och sen kolla vad de har i sitt sortiment.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon