Reserv
Köpte en krukväxt mest för att den såg lite smårolig ut, men jag har inte en aning om va´det är och ännu mindra hur den vill skötas, men det är en massa små rotskott vid basen wub.gif

foolishRice
Det är en bromelia...

Se till att alltid låta vatten stå i bladvecket (både i skott och i "moderplanta"). Så rent vatten som möjligt.
Reserv
Okay.... blink.gif nån förklaring på varför? den va´rätt snustorr när jag köpte den idag
Lady Hamilton
laugh.gif Vattna endast i BLADVECKEN alltså inte på jorden. Blomman har så grundarötter så att om jorden blir för blöt så ruttnar de.
Reserv
Alltså...jag har googlat på Bromelia nu, och jag tycker inte att det ser ut som en sån, eller finns det många olika sorter? Den här har smala späda blad som en ampellilja ungefär unsure.gif ska ta en bild uppifrån i morron huh.gif
Carex
det finns väldigt många olika sorter. Ett litet tips, den stora rosetten blommar bara en gång, aldrig mer, men bli inte rädd för det! Att den har många sidoskott är bra, det är där de nya blommorna kommer, när rosetten är tillräckligt stor. För att främja blomning kan du lägga en liten äppletärning i rosetten, då ska de tydligen blomma lättare.
foolishRice
Det är i många fall sant som Hamilton påstår; dvs. att det endast är i bladvecken som man ska vattna.

Bäst är om du kan få reda på vad det är för bromelia. Det finns nämligen så många olika. Följaktligen växer de olika. En del arter har nästintill enbart rötter för att kunna sitta kvar där de växer (ex. på en gren eller på en trädstam).

Men det finns också de som växer på marken och som använder rötterna till större utsträckning (till följd tål de en fuktig jord).

Annanas är en kusin!

Sök på bromelia/bromeliads, annanasväxter och tillandsia för att läsa mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon