Full version: Råd ang. rosor
anneli85
Hallå allihopa,
Jag o min sambo ska köpa hans föräldrars hus och nu går jag och drömmer om hur fint allt ska bli.
Har nu funderingar på att gräva om en befintlig rabatt och sätta djupröda rosor där.
Har nån något bra förslag på lätta och fylliga röda rosor till en rabatt?
Jag har hört av många att rosor ska vara så svåra....varför?Hur ska de skötas för att hålla sig?Ge alla tips och råd som ni har!
/Anneli
kerstin z5-6
Först skulle jag vilja veta vilken zon du odlar i -rosor är vedartade buskar och alla kan inte odlas överallt-vet du inte zon räcker det med län eller landskap smile.gif
Sen du ska vi nog lura in dej i rosvärlden -de är inte alls svårodlade utan underbara och tacksamma växter smile.gifsmile.gif
Anki V
Jag hjälper gärna till att dra ner dig i rosträsket med en bild av min Champlain

och en till......

/Anki
anneli85
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-08-2006, 13:05)
Först skulle jag vilja veta vilken zon du odlar i -rosor är vedartade buskar och alla kan inte odlas överallt-vet du inte zon räcker det med län eller landskap smile.gif
Sen du ska vi nog lura in dej i rosvärlden -de är inte alls svårodlade utan underbara och tacksamma växter smile.gifsmile.gif

Jag bor i Södermanland. Jag tror ni kommer att lyckas lura in mig i rosvärlden, underbara blommor!
kerstin z5-6
Jissus -då har du mycket mer än jag att välja på -smile.gif
Trots ditt fina läge skulle jag ändå rekommendera en låg-50 -70 cm återblommande buskros som Champlain bara för att de är så friska -blommar så mycket hela sommaren .
Vill du ha en riktig rabatt ros -en sådan man tar in till snitt ?
Burgund 81 har bra härdighet upp till z5

Ingrid Bergman, nedan är ofta lätt att få tag på och har en fin sammetslyster
Täck med granruskor i december -eller senare -så går det fint
Har lånat Kajsas fina Ingrid bild

anneli85
jättefina bilder, jag är ute efter nått som blommar massor och är ganska kompakt, jag vill inte ha nått glest. du får gärna ge förslag på ljusrosa varianter också!!
Hur sköter jag mina rosor sen då??
När skall dom klippas?Gödning?Mycket vatten?
Gud....vad jag frågar!!
Denna rabatt som jag tänkt och sätta rosor i ligger ganska eller väldigt skuggigt, går det med rosor då?
kristerh
Jag vill oxså rekommendera Ingrid Bergman wub.gif min mamma har den och hon täcker inte dem med något, hon bor i Norrtäljetrakten (uppland)
de har underbara, stora blommor, som doftar underbart wub.gif
fruberglund
Jag är också en stor fantast av Ingrid Bergman. Underbar ros som blommar hela sommaren och doftar gott!

Mörkröda stora blommor som känns och ser ut som sammet.

Här är bild på en blomma, så här ljusa är dock inte blommorna i verkligheten, röda blommor är svåra att få rätt nyans på bild tycker jag.

Ingrid är väldigt frisk här hos mig, har mörkt och fint bladverk också.
En annan som folk brukar tipsa om är HC Andersen. Den har mindre blommor mer i klasar, inte lika fin som Ingrid enligt mig tongue.gif

Jag täcker aldrig min heller och den är alltid lika fin varje år.
kerstin z5-6
nej ! Ska du odla rosor blir det till att svettas o gräva en ny rabatt med minst 6 timmars sol / dag
Annars kämpar man emot naturen , rosorna blir sjuka ledsna o blommar dåligt
medan det finns fantastiska skuggväxter för din befintliga rabatt .
Rosona ska klippas på våren , mest torr död ved -rabattrosor lite mer -de flesta nyplanterade behöver bara en lätt ansning .Göder gör man två tre gånger under vår o försommar
Kodynga är bra -blåkorn går bra det med

Austin rosor finns i alla rosa toner fråm aprikos till mildrosa Gertrud jekyll och den som syns nedan Kronprinsessan Margareta är tåliga

bergvallmo trivs i skugga halvskugga

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon