Full version: Frågor om yngel.
tarzan
Hejsan,
För en vecka sedan upptäkte jag en massa rom (gulfisk) i dammen, Har tagit in några, å nu simmar det om kring ca 20 st yngel i akvariet, Det är jätte kul,

Min granne började även hon å spana i sin damm, Å hon hadde massvis av yngel i varierande storlekar, På kvällen var hon ute å lyste med ficklampa och fick syn på ca 4 cm stora yngel som har börjat få färg, ljust råsa, med mörka å jusa partier,
Hon har bara haft de vuxna fiskarna i ca 2 månader,

Är det möjligt att dom kan växa så fort, ?

Kommer inte färgerna till nästa säsong?
Är det vanligt att dom lägger rom på hösten,?
Hur många kullar kan dom få?

Kan inte ni berätta från era erfarenheter av guldfisk yngel
Maggan H
Vi har också olika storlekar av yngel i dammen, de sista är bara några veckor gamla. Fiskarna leker tidigt på morgnarna i regel och därför ser man sällan det. Jag vet inte om de har lekt i omgångar eller om rommen har olika kläckningstider. Jag lutar åt att de leker i omgångar även på sommaren och inte bara på våren. Är det blå schubunki din granne har eller är det ren röd guldfisk? Med tanke att de inte färgar ut förrän tills nästa säsong låter det som om det inte är guldfisk. De brukar var 8-10 cm när de börjar bli fläckvis röda.

Bra om du kan ha lite yngel inne över vintern, de utvecklar betydligt finare slöjfenor om de är inne första vintern, åtminstone gjorde mina schubunki det.

Ynglen växer fort då de har sin tillväxtperiod under sommarhalvåret och går i 'dvala' under vintern, då de inte äter.
tarzan
Tack för svaret,
´Vet inte vad dom heter, Har inte förrens nu fattat att det finns olika namn på guldfiskarna, (förklara gärna)
Men dom är röda/vita,
Vi tycker att det är ett mysyerium själva, Det kan oxså vara så att, hon strax innan (dom stora) fick små yngel som hon satte ut i andra lilla dammen som är i anslutning till stora, med ett vattenfall e mellan, att dom tagit sej ner,
Men dom är oxså födda i år fast tidigare,
Visst är det konstigt.

Ja nog växer dom fort här inne, man ser från da till da, Å det är jätte kul att kolla på dom, Min sambo tror nog att jag blivit galen laugh.gif
Maggan H
Det finns röd guldfisk och Blå schubunki, som är en avelsform av den röda. Om dessa båda korsas, kommer ynglen/fisken att bli röd-vita oavsett vilken färg som föräldrarna då har. (Blå schubunki kan ha olika svarta, blå och röda toner.). Avkomman kallas då för Sarasa, som ni då tydligen har. rolleyes.gif
tarzan
oj , invecklat,
Jag har även ett par som är typ gråa i botten sedan svarta och röda prickar, den ena är bege på huvudet, Är det då en blå schubunki?
Men jag tror inte att det är nå blått i den,

Nu ska vi se om jag fattat!

Röd guldfisk, Är dom hel röda?

Sarasa, är dom röd och vit?

om två sarasa korsars, blir dom sarasa ?

Om en sarasa och en blå schubunki korsar, vad blir det då,

Är det vanligt att olika arter får yngel, eller håller sej dom till varandra?

wacko.gif
Maggan H
Röd guldfisk, Är dom hel röda?
Ja

Sarasa, är dom röd och vit?
Ja

om två sarasa korsars, blir dom sarasa ?
Troligen sarasa, men alla former kan återgå till ursprunget=rött

Om en sarasa och en blå schubunki korsar, vad blir det då,
Har jag aldrig sett, man vet inte det i förväg för de kan som sagt återgå till den röda färgen, alt bruna för alltid. Jag har fiskar som aldrig färgat ut och de är av blå schubunki. Schubunki och sarasa har sin spräckliga färg redan som yngel men guldfisken färgar ut i regel året efter.

Är det vanligt att olika arter får yngel, eller håller sej dom till varandra?
Dom blandar sig hur som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon