Jan af Lisö
Jag har ett familjeplommonträd som verkar vara något annat än vad jag köpte och skulle behöva hjälp med bra beskrivningar med bilder på svenska plommonsorter för att kunna bestämma vad jag egentligen har.

Enligt etiketten skulle det vara ett familjeträd plommon med Meritare som stam (eller grundstam) med ympar av Victoria, RC d'Oullins, Czar och Opal.

I verkligheten verkar trädet ha svagväxande grundstam med plommonsorten Opal (säkert 90% av trädet är av samma sort som jag tror är Opal, har precis plockat de sista frukterna) samt 2 ympar, vet inte vilka. Ena ympen har inte börjat bära ännu (trädet är planterat maj 2000), den andra har ett tiotal helt omogra plommon, men dessa har inte den ägglika formen som Victoria har. Då både RC d'O och Czar är tidigt mognande, kan det inte vara någon av dessa !!

Södra Stockholm.
Cilla
Inte helt ovanligt att familjeäppel/plommon/körsbärsträden visar sig ha helt andra sorter än de som stod på etiketten vid köpet.

Jag känner inte till annan bra litteratur än Anton Nilssons, men du kan höra av dig till Pomologiska sällskapet www.svepom.com eller Erik Håkansson i Urshult för att få hjälp att identifiera. Handeln som såde trädet till dig kan du ju meddela att sorterna är svårbestämda, men det är sällan de har kompetens att hjälpa till.
Jan af Lisö
Anton Nilssons böcker kostar 1200:- styck på antikvariat enligt en sökning jag gjorde nu.

Skall försöka ta bilder på plommonen (de flesta nästa år), lägga ut här på webben och hoppas då på hjälp från den breda kunskapen som brukar finnas här. En av sorterna kommer att mogna senare i år, om nu inte plommonvecklaren tar kol på dem innan dess !!!
KURT
CITAT (Jan af Lisö @ 29-08-2006, 14:28)
Anton Nilssons böcker kostar 1200:- styck på antikvariat enligt en sökning jag gjorde nu.

Skall försöka ta bilder på plommonen (de flesta nästa år), lägga ut här på webben och hoppas då på hjälp från den breda kunskapen som brukar finnas här. En av sorterna kommer att mogna senare i år, om nu inte plommonvecklaren tar kol på dem innan dess !!!

Men är gratis att låna på bibliotek!
Cilla
Japp, Att köpa A Nilssons böcker för under 1000-lappen kräver idogt arbete. Men de kan finnas på biblioteket.

Men naturlitgvis är vi naturlitgvis fler som vill gissa här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon